حجت‌الاسلام محمد‌مهدی قاسمی: مردم علاقمند به استفاده از طب اسلامی– ایرانی هستند   مدیر موسسه طب اسلامی وپژوهشگر این حوزه گفت: مردم در یک حرکت خودجوش، برای حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از بحران رو به افزایش بیماری ها، به پیشگیری و درمان از طریق طب اسلامی – ایرانی روی آورده اند،در حالی که پافشاری […]

حجت‌الاسلام محمد‌مهدی قاسمی:

مردم علاقمند به استفاده از طب اسلامی– ایرانی هستند

 
مدیر موسسه طب اسلامی وپژوهشگر این حوزه گفت: مردم در یک حرکت خودجوش، برای حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از بحران رو به افزایش بیماری ها،
به پیشگیری و درمان از طریق طب اسلامی – ایرانی روی آورده اند،در حالی که پافشاری وزارت بهداشت صرفا بر روش های طب نوین است.
برگزاری اولین کنفرانس بین المللی طب اسلامی – ایرانی در اوایل شهریورماه در دانشگاه تهران، بازخوردهای بسیاری در سطح کارشناسان طب سنتی، جامعه پزشکی و برخی از رسانه‌ها داشت. این کنفرانس با هدف هم افزایی، همکاری و معرفی یافته های نوین حوزه طب اسلامی – ایرانی برگزار شد و صدها تن از کارشناسان و علاقمندان از ۳۰ کشور جهان در آن حضور داشتند. از جمله سخنرانان این کنفرانس، حجت الاسلام محمد مهدی قاسمی بود که در حوزه طب اسلامی، پژوهش های فراوانی منتشر کرده و مدیریت موسسه طب اسلامی را برعهده دارد. با توجه به بازخوردهای کنفرانس و نقدهایی که به آن صورت گرفت، گفت وگویی با وی ترتیب داده ایم که مشروح آن به این شرح است.
• برگزاری اولین کنفرانس بین المللی طب اسلامی – ایرانی را چگونه ارزیابی می کنید و استقبال از آن به چه صورت بود؟
برگزاری اولین کنفرانس بین المللی طب اسلامی – ایرانی با تلاش دست اندرکاران و استقبال گسترده اقشار مختلف این پیام را به جامعه داد که مردم علاقمند به بحث پیشگیری و درمان از این طریق هستند. همچنین استقبال افراد غیر پزشک یا کسانی که به صورت مستقیم در حوزه سلامت دخالت ندارند از این کنفرانس، بیانگر مطالبه مردم از متولیان حوزه سلامت و  وزارت بهداشت در توجه هر چه بیشتر و بهتر به طب ایرانی- اسلامی است. درحال حاضر متولیان بهداشت و درمان کشور همچنان بر درمان از طریق طب نوین تاکید دارند، در حالی که مردم به این مهم رسیده اند که بسیاری از بیماری‌ها را بدون هزینه های سرسام آور و قرار دادن بدن در معرض آسیب های دیگر ،
با طب سنتی می توان درمان کرد. با آنکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که توان پیشگیری از بیماری های غیر واگیر دار را ندارد و در درمان بسیاری از بیماری‌ها ناموفق است، متولیان درمان کشور همچنان بر درمان با داروهای شیمیایی تاکید دارند.
• با وجود اینکه مسئله طب اسلامی- ایرانی دغدغه رهبر انقلاب است و سیاست های کلی سلامت کشور نیز بر این مقوله تاکید داشته اند، چرا این مطالبات تا کنون جدی گرفته نشده و به صورت گسترده در پیشگیری و درمان جامعه دنبال نشده است؟
تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از درما‌ن‌های سنتی و گیاهی موید دغدغه مندی ایشان در پیشگیری از بیماری ها و حفظ سلامت جامعه است. موضوع درمان و سلامت باید همانند امنیت کشور جدی گرفته و از زاویه دیگری بدان نگاه شود چرا که متاسفانه کم کاری نهادهای انقلابی و عدم دخالت در این موضوع به ضرر سلامت جامعه تمام شده است.
متاسفانه وزارت بهداشت ما کاملا تابع  بهداشت جهانی است. شاید گفتن این موضوع جالب باشد که بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در کتاب کشف الاسرار این تعبیر را دارند که طب علفی-  گیاهی همه بیماری ها را درمان کرده است. قطعا ما در این خصوص کم کاری کرده ایم و محیط را برای شیطنت های دشمنان در به خطر انداختن  سلامت جامعه باز کرده ایم. بی شک هیچ یک از طرفداران طب اسلامی – ایرانی منکر توانایی جراحی طب نوین نیستند و اتفاقا آن را برای بخش مهمی از درمان لازم می دانند اما در حوزه درمان، پیشگیری،دارو و… بر طب اسلامی- ایرانی تأکید می شود تا درمان با کمترین خطر و آسیب انجام پذیرد.
 
طب اسلامی - ایرانی