🔹یکی از مهمترین اصول برای حمایت واقعی از تولیدکننده و همینطور مصرف کننده، تنظیم بازار غذا و مدیریت زنجیره کشاورزی از مزرعه تا سفره توسط #متولی_تولید است. متولی تولید با اشراف روی میزان تولید داخل به شکل حساب شده پیچ واردات و صادرات را تنظیم میکند و ضمن حراست از منافع تولید کننده، مراقب رضایت […]

🔹یکی از مهمترین اصول برای حمایت واقعی از تولیدکننده و همینطور مصرف کننده، تنظیم بازار غذا و مدیریت زنجیره کشاورزی از مزرعه تا سفره توسط #متولی_تولید است. متولی تولید با اشراف روی میزان تولید داخل به شکل حساب شده پیچ واردات و صادرات را تنظیم میکند و ضمن حراست از منافع تولید کننده، مراقب رضایت مصرف کننده داخلی نیز هست چون متولی قیمت ها در کف بازار خرده فروشی نیز خود اوست. متولی تولید روی کیفیت محصولات داخلی و خارجی نظارت تخصصی داشته و مانع از تخلف ها می شود. البته این مدیریت واحد زنجیره در ایران تا رسیدن به نقطه پیشرفت فاصله زیادی دارد.
 
🔹نه روز پیش وزیر کشاورزی فیلیپین اعلام کرد که حدود ۲ هزار تن انبه روی دست کشاورزان مانده است. ظاهراً به دلیل سال آوری در درختان انبه، هر سه یا چهار سال یک بار محصول انبه در این کشور زیاد می شود. البته وزیر فیلیپینی برخلاف برخی مسئولین در ایران برای سال آوری عزا نگرفته و آن را اتفاق مثبتی ارزیابی می کند. وزارت کشاورزی در فیلیپین بر خلاف وزارتخانه متولید کشاورزی در ایران، خود را متولی تولید و بازار می داند و با استفاده از ظرفیتهای خود تلاش می کند بیش‌تامین (Oversupply) انبه را با صادرات و بازاررسانی جبران نماید تا کشاورزان از پایین آمدن قیمت ها متضرر نشوند. 

🔹وزارت کشاورزی فیلیپین اعلام کرد تلاش می‌کند تا بازارهای صادراتی روسیه، ژاپن، کره جنوبی و امارات را برای این فروش انبه تولیدی این کشور تضمین کند. ضمن اینکه سازمان خدمات بازرگانی ذیل وزارت کشاورزی فیلیپین در قالب یک برنامه توسعه بازار، امکان عرضه مستقیم انبه را برای کشاورزان فراهم میکند. نکته جالب اینکه محل عرضه انبه و سایر محصولات کشاورزان نیز دفاتر مرکزی و استانی وزارت کشاورزی در این کشور است. سازمان خدمات بازرگانی ذیل وزارت کشاورزی پیشتر امکان عرضه محصولات کشاورزی را در ایستگاه های مترو برای کشاورزان فراهم کرده است. پیش بینی شده است که حدود ۱۵ تن از انبه بیش‌تامین شده در بازار این کشور در دفاتر وزارت کشاورزی فیلیپین به فروش برسد. 

🔹فیلیپین یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیاست که به تولید میوه های گرمسیری از جمله، انبه و آناناس معروف است. این میوه ها به نوعی مزیت تولید در این کشور محسوب می شوند و وزارت کشاورزی خود را موظف به حمایت از آن می داند.
 

 

کد مطلب :  98040328

📚 منبع :  واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف