🔷 خبرگزاری فارس یکشنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ نوشت:  «اعزام زائران به کربلا در عرفه با مخالفت ستاد کرونا منتفی شد» 🔷 تا کنون هیچ یک از مسئولین مربوطه دلیل چند مرتبه عدم موافقت برای اعزام زائران ایرانی به عتبات را در دو سال گذشته اعلام نکرده‌اند و فقط به جمله: 🔷 «تصمیم نهایی برای سفر […]

🔷 خبرگزاری فارس یکشنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ نوشت: 
«اعزام زائران به کربلا در عرفه با مخالفت ستاد کرونا منتفی شد»

🔷 تا کنون هیچ یک از مسئولین مربوطه دلیل چند مرتبه عدم موافقت برای اعزام زائران ایرانی به عتبات را در دو سال گذشته اعلام نکرده‌اند و فقط به جمله:

🔷 «تصمیم نهایی برای سفر به عتبات به ستاد کرونا واگذار شده است» اکتفا کرده‌اند.

🔷 این در حالی است که به عنوان مثال: پروازهای خارجی فقط یکی از فرودگاه‌های بین المللی ایران در تاریخ دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ (که وسط هفته هم هست) از بامداد تا انتهای شب بیش از ۳۳ پرواز بوده است.

🔷 ۷ پرواز به مقصد فرودگاه دبی و ۱۳ پرواز به مقصد فرودگاه استامبول و دهها پرواز دیگر به مقصد هامبورگ و کاراکاس و گوانگ‌ژو (چین) و ازمیر و دوحه و آنکارا و پاریس و…

🔷 با توجه به مطالب مندرج در سایت رسمی هواپیمایی ماهان (که در برنامه هم پخش شد) مسافرینی که قصد سفر به مقاصد فوق را دارند فقط با پر کردن فرم خوداظهاری و به همراه داشتن تست منفی پی سی آر و بدون هیچ قرنطینه‌ای در کشورهای مذکور، می‌توانند مسافرت کنند.

🔷 جدیدترین به روزرسانی شرایط هواپیمایی ماهان برای سفر ایرانی‌ها به دبی، ترکیه و چین نیز در برنامه پخش شد.

⁉️ سؤال اینجاست که چرا چنین شرایطی برای اعزام زائرین به عتبات اتخاذ نمی‌شود؟ 

⁉️ به راستی علت «مخالفت دوباره ستاد کرونا با سفر ایرانیان به کربلا» چیست؟

🔷 چرا مانند بستن حرم‌ها و در حصر شیشه‌ای قرار دادن ضریح‌های مقدس، برای زائرین امام حسین علیه السلام هم صورت مسأله حذف می‌شود و تدابیر بهداشتی و شرایطی که برای دهها پرواز خارجی اتخاذ می‌شود، برای عتبات نیز لحاظ نمی‌شود؟!

🔷در حالی فقط در یک روز دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ که وسط هفته هم هست ۱۳ پرواز فقط از یک فرودگاه بین‌المللی ایران به ترکیه انجام شده است که بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت و درمان ترکیه در تاریخ ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱ مصادف با ۶ تیرماه ۱۴۰۰ طی شبانه‌روز گذشته از ۲۱۵٫۲۹۴ نفر آزمایش تشخیص کووید-۱۹ انجام گرفت و نتیجه آزمایش ۴۸۸۳ تن از این افراد مثبت اعلام شد. 

🔷 در کشوری که روزانه ۴۸۸۳ مورد ابتلا دارد، ستاد کرونا روزانه به هزاران نفر اجازه مسافرت به ترکیه را صادر می‌کند ولی علت «مخالفت دوباره ستاد کرونا با سفر ایرانیان به کربلا» هنوز اعلام نشده است؟

🔷 ابراز نگرانی و دغدغه‌مندی برخی از مسئولین راجع به کاهش تردد مسافران ایرانی به ترکیه نیز قابل توجه است!

🔷 مثلا رییس هیات ‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ گفت:

🔷 توان اقتصادی مردم پایین آمده، از طرفی نرخ ارز بالا رفته است، اگر مردم تا چند سال پیش ترکیه را با پنج شش میلیون تومان می‌رفتند حالا باید نفری ۲۵ میلیون تومان بدهند.

🔷 همچنین معاون مدیر کل دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرک ایران در ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ گفت: 

🔷 در رابطه با کاهش سفر به کشورهایی مانند ترکیه گذشته از شرایط حاکم بر کشورهای دنیا به دلیل بیماری کرونا، شرایط اقتصادی حاکم بر کشورمان و افزایش شدید نرخ برابری ارزهای خارجی در مقابل پول ایران، دلیل اصلی کاهش تردد مسافر به شمار می‌رود.

✔️ «و سؤالی همچنان بی‌پاسخ»

⁉️ علت مخالفت دوباره ستاد کرونا با سفر ایرانیان به کربلا چیست؟