سفر غیرمنتظره و غافلگیر کننده روز یکشنبه بشار اسد به تهران و دیدار با رهبر انقلاب و رئیس جمهور، بازتاب گسترده ای در رسانه ها و محافل منطقه ای و بین المللی داشته است. سفری که اگرچه جزئیات درباره دستورکارهای آن منتشر نشده است اما بی شک حاوی مسائل مهمی بوده است به ویژه اینکه […]

سفر غیرمنتظره و غافلگیر کننده روز یکشنبه بشار اسد به تهران و دیدار با رهبر انقلاب و رئیس جمهور، بازتاب گسترده ای در رسانه ها و محافل منطقه ای و بین المللی داشته است. سفری که اگرچه جزئیات درباره دستورکارهای آن منتشر نشده است اما بی شک حاوی مسائل مهمی بوده است به ویژه اینکه این سفر به مانند سفر قبلی بشار اسد در سال ۹۷ از پیش اعلام نشده بود. جالب توجه‌ترین بحث این است که محور صحبت‌های اسد در دیدارها و گفتگوهایش در ایران بحث فلسطین و اسرائیل بود.

از این منظر به نظر می‌آید که هم تاکید اصلی‌ طرف ایرانی بر موضوع مقاومت و ادامه حمایت از فلسطین و مشخصا اشاره به موضوع عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل بود و هم در مقابل اسد لحنی را انتخاب کرد که از منظر تاکید بر عنصر مقاومت خیلی در چارچوب گفتمان رسمی جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد. لذا در درجه اول باید این سفر را یک نوع تاکید ایران بر موازنه سازی در مقابل محور عربی – اسرائیلی در نظر گرفت که در طی ماه‌های اخیر و یک یا دو سال اخیر مشخصا در منطقه در حال شکل‌گیری بوده و باید یک نوع آب سردی دانست بر پیکر آن تحلیل‌هایی که معتقد بود عادی‌سازی‌ روابط، بخصوص بین اعراب و اسرائیل می‌تواند زمینه‌ای را برای پیوستن سوریه به روند عادی سازی فراهم کند و نفوذ ایران را در سوریه کم کند!