روزنامه زنجیره‌ای شرق در شماره روز پنج شنبه به هتک حرمت عزاداری سید و سالار شهیدان پرداخت. سرویس سیاسی ـ این روزنامه غربگرا طی یادداشتی آورد: «آدمی در شهر گم است یا اساسا خیلی وقت‌ها به شهر آمده است که گم باشد. قطره‌ای در اقیانوس جمعیت. به شهر آمده تا خودش باشد نه آن‌گونه که […]

روزنامه زنجیره‌ای شرق در شماره روز پنج شنبه به هتک حرمت عزاداری سید و سالار شهیدان پرداخت.

سرویس سیاسی ـ

این روزنامه غربگرا طی یادداشتی آورد: «آدمی در شهر گم است یا اساسا خیلی وقت‌ها به شهر آمده است که گم باشد. قطره‌ای در اقیانوس جمعیت. به شهر آمده تا خودش باشد نه آن‌گونه که او را می‌پسندند. می‌خواهد دیده نشود. کم نیست مواردی که همسایه از همسایه خبر ندارد یا حتی شناخت ندارد. این گم‌بودن، فارغ از آزادی‌ها یا فرصت‌هایی که ممکن است برای فرد به ارمغان آورد؛ اما گاهی او را دچار حس غربت یا تنهایی می‌کند. خود این حس تنهایی می‌تواند عاملی برای همدلی بیشتر با حسین تنها باشد. این گم‌بودن و دیده‌نشدن، در برخی موارد می‌تواند فرد را دچار حس بی‌ارزش‌بودن کند. ممکن است حس کند کسی برای او اهمیت و ارزشی قائل نیست. کسی او و رنج‌ها و دست‌و‌پا زدن‌هایش را نمی‌بیند. در چنین موقعیتی، عزای جمعی، فرصتی برای دیده‌شدن آدم‌های گم است. فرصتی برای دیده‌شدن آنها که دیده نمی‌شوند. عزای جمعی نقش‌ها و جایگاه‌هایی را تعریف می‌کند که در آنها افراد فرصت دیده‌شدن پیدا می‌کنند. یکی واعظ و آخوند است و بر منبری می‌نشیند که همه او را می‌بینند. دیگری مداحی است که با سوز و صدا و روضه و شعرش جلب توجه می‌کند. سومی جوان نیرومندی است که به زور بازویش می‌نازد و زیر بار علم و کتل هیئت می‌رود. دیگری نوجوانی است که با نواختن طبل خبر از آمدن خود و دسته می‌دهد. بعدی کودکی است که می‌کوشد در تکرار دم نوحه، فریاد بزند تا صدایش در صدای مردانه دسته گم نشود. و کسانی که حلقه تشکیل می‌دهند و با سنگین سینه‌زدن‌های‌شان همگان را متوجه حضورشان می‌کنند. پیرمردانی هم هستند که عشق می‌کنند که مسیر دسته را هدایت ‌کنند یا اینکه وسط سینه‌زنی فریاد بزنند: «مظلوم» تا جمعیت پاسخ دهد: «حسین» و در نهایت هم دعا کنند که: «بده حاجات همه را»!»
مدعیان اصلاحات همین‌اند. تمام وجوه عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به میان می‌کشند و برای هریک مدعی تقلای عزاداران برای دیده شدن و خودنمایی می‌شوند. طیف مذکور علاوه‌بر داشتن سابقه سیاه در ضربه زدن به منافع کشور و کارچاق‌کنی برای دشمن، کارنامه‌ای فضاحت‌بار در اهانت به ارزش‌های اسلامی دارد و در سایه عدم پیگرد امنیتی و قضایی، گستاخی و وقاحت خود را به این‌جا می‌رساند.
مدعیان اصلاحات، همسو و همنوا با آمریکا و اسرائیل
یک ورشکسته سیاسی مدعی اصلاح‌طلبی برخی از دروغ‌ها و ادعاهای سخیف درباره خسارت محض برجام را تکرار کرد.
سید مصطفی‌هاشمی‌طبا در روزنامه شرق نوشت: «همه مطلع‌اند که در جریان امضای معاهده برجام با آن‌ همه حمایت رهبری از مذاکره‌کنندگان که در عمل منجر به تصویب در مجلس شورای اسلامی شد، همین ولایت‌مداران چه بر سر برجام و عوامل آن آوردند و همسو با ترامپ و نتانیاهو علیه آن اقدام کردند.»
نویسنده تحریف‌‎گر مطلب فوق، به روی خود نمی‌آورد که دولت روحانی به شروط رهبری، مجلس و شورای عالی امنیت ملی برای برجام وقعی نگذاشت و با وادادگی و اعتماد به دشمن تحریم را دو برابر کرد.‌هاشمی طبا گمان کرده مخاطب فاقد درک و شعور است که حمایت رهبری از مذاکره کنندگان را به عنوان موافقت مطلق و بی‌قید و شرط ایشان با برجام به خورد مردم می‌دهد. نکته دیگر اینکه ولایت‌مداران زمانی که عناصر معاند و منافق متظاهر به اصلاح‌طلبی مردم را فریب دادند و برجام را منجی جا زدند و به اعتراف مدیر مسئول همین روزنامه شرق بزک کردند، پایان امید و اعتماد به آمریکا را پیش‌بینی کردند و هشدار دادند. از این رو طیف مدعی اصلاحات است که خائنانه و همسو و همنوا با ترامپ و اسرائیل، به دنبال اضافه کردن توانمندی موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران به برجام بوده و می‌باشد اما کور خوانده است.
مشوق و محرک ترامپ برای خروج از برجام، مدعیان اصلاحات بودند
روزنامه شرق در مطلب دیگری نوشت: «بر همگان مبرهن است که در برهه انعقاد برجام در دولت یازدهم میان سال‌های ۹۴ تا ۹۷ وضعیت اقتصادی کشور در شاخص‌های اقتصاد کلان نظیر رشد اقتصادی، نرخ تورم و نرخ بی‌کاری بسیار مطلوب بود به صورتی که در دو سال ۹۵ و ۹۶ نرخ تورم تک‌رقمی به ترتیب ۹ درصد و ۹.۶ درصد داشتیم… اگر این اتفاق دهشتناک میان ایران و آمریکا به واسطه فردی غیرقابل پیش‌بینی و ناخوش‌احوال که اساسا سیاستمدار هم نبود رخ نمی‌داد، امروزه می‌توانستیم شاهد رشد اقتصادی چشمگیر و متعاقبا رفاه عمومی کافی و قابل قبول باشیم.»
گفتنی است، فاکتور درست کردن مدعیان اصلاحات برای آمریکا با ادعای وضعیت خوب اقتصادی طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶ به واسطه مذاکره با آمریکا، در حالی است که شهریور ۹۴ وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع در نامه‌ای مشترک به رئیس‌جمهور با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار دادند «اگر تصمیم ضرب الاجل اقتصادی گرفته نشود، بیم آن می‌رود که این رکود تبدیل به بحران و آنگاه بی‌اعتمادی شود که برای زدودن آثار آن شاید مدت‌ها وقت لازم باشد.» تورم در آن مقطع به اذعان حامیان دولت، به قیمت رکود مطلق کاهش یافت. افزایش فروش موقت نفت در آن مقطع درآمد را افزایش داد و در محاسبات خام رشد اقتصادی به چشم آمد اما این رشد به تعبیر کارشناسان حامی‌ دولت (مومنی، راغفر و…) «رشد بی‌کیفیت و بی‌خاصیت» بود که اقتصاد ما را معتاد‌تر و بی‌رمق‌تر می‌کرد و اتفاقا تأثیر ویرانگر بر تولید داشت که در معرض واردات بی‌رویه قرار گرفته بود. آمریکا همزمان، سرمایه‌گذاران را تهدید به تحریم می‌کرد و بر خریداران نفت فشار می‌آورد تا در فواصل سه تا شش ماهه، خرید نفت ایران را کاهش دهند. علت مجال موقت فروش نفت، اثرگذاری بر انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری و نیز شرطی‌‌سازی و فریب ایران، در جهت احساس نیاز بیشتر به مذاکره بود. مطلب دیگر اینکه، مدعیان اصلاحات ـ اعتدال بودند که به موگرینی تضمین دادند حتی در صورت خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها از این توافق خارج نمی‌شوند. از این رو، مشوق و محرک ترامپ برای خروج از برجام، مدعیان اصلاحات ـ اعتدال بودند.
مدعیان اصلاحات ـ اعتدال؛ کاسبان تحریم
سیدجلال ساداتیان دیپلمات پیشین به روزنامه شرق گفته است: «حتی اگر در آینده مذاکرات به نتیجه برسد و توافق حاصل شود، باز هم با وجود همراهی نسبی با این توافق، جریان مخالف برجام از هیچ‌گونه تلاشی برای به‌شکست‌کشاندن آن دریغ نمی‌کنند؛ چراکه منافع کاسبان تحریم در نبود برجام و تداوم تحریم‌هاست.»
به مصاحبه شونده تحریف‌گر باید گفت، کاسب تحریم و موجب شکست برجام مدعیان اصلاحات ـ اعتدال هستند که گرای تحریم‌های فلج‌کننده را به دولت اوباما دادند، سپس ادعا کردند برای برداشتن تحریم‌ها باید بر سر منابع قدرت ملی مذاکره و آنها را واگذار کرد و سبب دو برابر شدن تحریم‌ها شدند، از سوی دیگر به دشمن تضمین دادند که اگر از برجام هم خارج شود، در توافق می‌مانند و یکطرفه آن را اجرا می‌کنند. آنها با سوءمدیریت هم به تحریم‌ها ضریب اثر بیشتر دادند. همصدایی و کاسبی تحریم و کارچاق کنی برای دشمن از این بالاتر؟
اذعان روزنامه اصلاح‌طلب به جهش فروش و وصول درآمدهای نفتی
در دولت سیزدهم
روزنامه اعتماد روز پنجشنبه در مطلبی با اشاره به گزارش وزارت نفت نوشت: «… افزایش ظرفیت تولید نفت کشور به میزان قبل از تحریم‌ها در دستور کار قرار گرفت و این ظرفیت در دولت سیزدهم به ۳/۸ میلیون بشکه در روز با انجام اقداماتی از جمله تکمیل چاه‌های جدید، اجرای طرح‌های بازسازی و نوسازی تاسیسات و خطوط لوله رسیده است. شکستن رکورد فروش نفت و میعانات گازی در ۳ سال اخیر و رشد ۴۰ درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به ماه آخر دولت قبل پایان سال اول دولت سیزدهم محقق شد… ۲/۵ برابر شدن وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن که در نتیجه آن علاوه‌بر مدیریت بازار ارز، کالاهای اساسی مورد نیاز کشور اعم از نهاده‌های دامی و دارو بدون وقفه تامین شده است. ۱/۶ میلیارد دلار مطالبات معوق از عراق بابت صادرات گاز در دولت قبل و تسویه تمام صورتحساب‌های جاری صادرات گاز کشور شده است… افزایش قریب به ۸۰ درصدی وصول درآمدهای ارزی صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز صادراتی و محصولات پتروشیمی در ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به بازه مشابه سال ۱۴۰۰ در پایان سال اول دولت سیزدهم محقق شد.»
اذعان این روزنامه حامی دولت روحانی به جهش فروش و وصول درآمدهای نفتی در دولت رئیسی آن هم بدون برجام در حالی است که دولت تدبیر و امید، پیشران و نماینده اصلی ایده «توافق با آمریکا برای حل همه مشکلات اقتصادی کشور» در دهه ۹۰ بود اما درآمدهای نفتی در دولت برجام، به پایین‌ترین حد رسید که نوبخت رئیس‌سازمان برنامه و بودجه روحانی می‌گفت حتی یک قطره نفت هم نمی‌توانیم بفروشیم.
در دولت جدید با وجود میراث‌های خسارت‌بار دولت قبل و بدون برجام و FATF فروش نفت ایران چهل درصد افزایش یافته و صادرات نفتی و تجارت منطقه‌ای هم رونق گرفته است.