خبرگزاری رویترز می‌گوید ۲۰ مقام دولتی عراق در گفت‌وگو با این رسانه انگلیسی گفته‌اند آیت‌الله «سید علی سیستانی» را دلیل پایان ناآرامی‌ها می‌دانند و «مقتدی صدر از ترس بیانیه او»، شخصاً جلوی هوادارانش را گرفته است. در گزارش رویترز آمده وقتی هفته گذشته اطلاعیه یک رهبر مذهبی در عراق این کشور را به مرز جنگ […]

خبرگزاری رویترز می‌گوید ۲۰ مقام دولتی عراق در گفت‌وگو با این رسانه انگلیسی گفته‌اند آیت‌الله «سید علی سیستانی» را دلیل پایان ناآرامی‌ها می‌دانند و «مقتدی صدر از ترس بیانیه او»، شخصاً جلوی هوادارانش را گرفته است.
در گزارش رویترز آمده وقتی هفته گذشته اطلاعیه یک رهبر مذهبی در عراق این کشور را به مرز جنگ داخلی کشاند، تنها یک مرجع قدرتمند ۹۲ ساله شیعه توانست این بحران را حل کرده و بار دیگر ثابت کند که قدرتمندترین شخصیت این کشور است. آیت‌الله‌ سید علی سیستانی به صورت علنی چیزی درباره ناآرامی‌های عراق نگفت، اما مقامات دولتی و شیعیان داخل عراق او را مانع تشدید بحران اخیر می‌دانند. آیت‌الله سیدکاظم حائری اعلام کرد که به دلیل کهولت سن از مرجعیت کنار می‌رود و مقلدانش را به اطاعت از رهبر انقلاب، آیت‌الله «سید علی خامنه‌ای» تشویق کرد. در پی انتشار این خبر، مقتدی صدر اعلام کرد که از سیاست کناره‌گیری می‌کند؛ هوادارانش به منطقه سبز بغداد هجوم برده و کاخ ریاست‌جمهوری و کاخ نخست‌وزیری عراق را تصرف کردند. یک روز بعد، پس از یک سکوت ۲۴ ساعته، مقتدی صدر مجدداً در تلویزیون حاضر شد و به هوادارانش یک ساعت فرصت داد تا منطقه سبز را تخلیه کنند.۲۰ مقام دولتی عراق که با رویترز گفت‌وگو کردند، همگی آیت‌الله سیستانی را عامل پایان ناآرامی‌ها دانستند. آن‌طور که ایسنا نوشته، گرچه این مرجع شیعیان عراق به صورت علنی در این باره حرفی نزد و بیانیه‌ای منتشر نکرد، اما به گفته این مقامات، افرادی از دفتر آیت‌آلله سیستانی به صدر تفهیم کردند که اگر خشونت‌ها تمام نشود، آیت‌الله سیستانی این ناآرامی‌ها را محکوم خواهد کرد. یک منبع دولتی عراق گفت که پیامی به صدر فرستاده شد که اگر خشونت‌ها را تمام نکند، [آیت‌الله] سیستانی مجبور می‌شود بیانیه‌ای در محکومیت این خشونت‌ها صادر کرده و خواستار توقف آنها شود. صدر می‌دانست که اگر این اتفاق بیفتد، او ضعیف بنظر رسیده و مسئول خون‌های ریخته شده در این ناآرامی‌ها شناخته خواهد شد.