سرویس خارجی- سازمان ملل از یک طرف مدعی تلاش برای برقراری آتش بس در یمن می شود و از طرف دیگر دست سعودی‌ها را برای نقض آتش بس باز می گذارد. این گونه رفتار سازمان ملل می تواند حاکی از نوعی تقسیم کار میان مقامات این سازمان و رهبران ریاض در جریان جنگ علیه یمنی‌ها […]

سرویس خارجی-
سازمان ملل از یک طرف مدعی تلاش برای برقراری آتش بس در یمن می شود و از طرف دیگر دست سعودی‌ها را برای نقض آتش بس باز می گذارد. این گونه رفتار سازمان ملل می تواند حاکی از نوعی تقسیم کار میان مقامات این سازمان و رهبران ریاض در جریان جنگ علیه یمنی‌ها باشد.
به تازگی عربستان تعداد محدودی از نفتکش‌های متعلق به مردم یمن را آزادسازی کرده، اما آزادسازی این نفتکش‌ها به صورت قطره چکانی و محدود صورت گرفته است. گفته شده از ۱۳ نفتکش توقیف شده متعلق به مردم یمن، فقط ۴ نفتکش از سوی ائتلاف سعودی آزادسازی شده است. جالب است که عربستان سعودی این نفتکش‌ها را در شرایط آتش بس و در حالی توقیف می‌کند که همه آنها دارای مجوز سازمان ملل برای امداد رسانی به مردم هستند. اجازه به نفتکش‌ها برای پهلوگیری در بنادر یمن یکی از شروط آتش‌بس اعلامی از سوی سازمان ملل است، اما سعودی‌ها با رفتار قلدرمآبانه خود اقدام به توقیف نفتکش‌های متعلق به یمن می کنند.
مشخص است که این رفتار قلدرمآبانه سعودی‌ها در برابر آتش بس اعلامی سازمان ملل و نقض آتش بس بیش از هرچیز ریشه در سکوت و انفعال سازمان ملل دارد. مقامات ارشد سازمان ملل با سکوت خود در برابر رفتارهای ضدانسانی و ضدقانونی عربستان در جریان جنگ یمن نشان داده‌اند که در جریان این جنگ بی طرف نیستند و این سازمان به طرز معناداری مشغول جانبداری از سعودی‌ها در بحران یمن است.
این رفتار جانبدارانه سازمان ملل و سکوت رضایت آمیزش در برابر رفتارهای عربستان؛ مورد انتقاد مقامات یمنی نیز قرار گرفته و سخنگوی شرکت نفت یمن یکشنبه شب با بیان اینکه ائتلاف سعودی جلوی ورود منظم کشتی‌های حامل سوخت به بنادر یمن را می‌گیرد از سازمان ملل متحد خواست که در موضوع صنعا بی‌طرف باشد. «عصام متوکل» در این ارتباط گفت: اگر کشتی‌های حامل نفت به صورت منظم و بدون توقیف از سوی ائتلاف سعودی وارد بنادر یمن شوند، هیچ‌گونه بحران سوختی در یمن وجود نخواهد داشت و بحران سوختی که به تازگی در یمن به وجود آمده است ادعاهای دروغین نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن درخصوص ورود منظم کشتی‌های حامل سوخت به یمن را آشکار کرد. سخنگوی شرکت نفت یمن اضافه کرد، ائتلاف متجاوز مجموعه اقدامات و موانعی را بر سر راه بازرگانان و تجار قرار داده تا از واردات مشتقات نفتی به یمن جلوگیری کند و سازمان ملل متحد باید به جای همدستی با کشورهای متجاوز با پرونده یمن بی‌طرفانه برخورد کند.
پیش‌تر «احمد عبدالله دارس» وزیر نفت یمن گفته بود که دشمن با رنج‌های ملت یمن تجارت می‌کند. وی همچنین گفته بود که: ائتلاف متجاوز بسیاری از نفتکش‌های حامل سوخت را برغم بازرسی آنها و دریافت مجوز در جیبوتی توقیف کرده است. این در حالی است که خبرهای رسیده از یمن حکایت از اوضاع بحرانی انرژی و کمبود برق به‌دلیل تعطیلی برخی نیروگاه‌ها دارد و عدم سوخت رسانی به نیروگاه‌های یمن باعث کمبود برق دراین کشور بحران زده شده است. کمبود برق در یمن حتی ادامه کار بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را نیز با بحران رو‌به‌رو کرده است.
از زمان آغاز آتش بس در یمن و نقض روزانه این آتش بس، نه مقامات سازمان و نه حتی نماینده آن در امور یمن هیچ‌گاه انتقادی از این رفتار سعودی‌ها نداشته‌اند. گویی یک تقسیم کار غیررسمی میان سازمان ملل و مقامات ریاض وجود دارد، به گونه ای که سازمان ملل خواستار آتش بس می‌شود و همزمان دست عربستان برای نقض آتش بس و ادامه محاصره مردم یمن را باز می‌گذارد.