سرویس خارجی- پس از گزارش یک روزنامه ترکیه‌ای درباره تمایل رئیس‌جمهور این کشور برای دیدار با همتای سوری خود، یک مقام ارشد حزب حاکم ترکیه بر این مسئله تأکید و توضیحاتی در این زمینه ارائه کرده است. ترکیه با یورش تروریست‌های تکفیری به سوریه، به شدت علیه بشار اسد فعال بوده است. به نظر می‌رسد […]

سرویس خارجی-
پس از گزارش یک روزنامه ترکیه‌ای درباره تمایل رئیس‌جمهور این کشور برای دیدار با همتای سوری خود، یک مقام ارشد حزب حاکم ترکیه بر این مسئله تأکید و توضیحاتی در این زمینه ارائه کرده است. ترکیه با یورش تروریست‌های تکفیری به سوریه، به شدت علیه بشار اسد فعال بوده است.
به نظر می‌رسد مواضع پر نوسان دولت ترکیه در سیاست خارجی‌اش همچنان ادامه دارد. دولت ترکیه از یک سو به بهانه گروه‌های تروریست کُرد بر طبل جنگ و اشغال خاک سوریه می‌کوبد و از سوی دیگر در حالی که کشورهای عربی کم‌کم مجبور به عادی‌کردن روابط با سوریه می‌شوند، بر شیپور صلح و ازسرگیری روابط با دمشق می‎‌دمد.
روزنامه حریت ترکیه در این باره نوشته که
«رجب طیب اردوغان» در نشستی با اعضای حزب عدالت و توسعه در روز دوشنبه، برای دیدار با بشار اسد ابراز تمایل کرده بود و او در این نشست که به دور از چشم رسانه‌ها بود؛ گفته: «اگر بشار اسد در نشست شانگهای در ازبکستان حضور یابد، تمایل دارم با او دیدار کنم. متأسفانه او نمی‌تواند به ازبکستان بیاید تا با او دیدار کنم و حرف‌هایم را شخصاً به او بگویم.»
در پی این خبر، «اورهان میری اوغلو» عضو هیئت تصمیم‌گیرندگان و هیئت اجرایی حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم ترکیه) در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری «اسپوتنیک» تایید کرد که اردوغان آماده دیدار با «بشار اسد» همتای سوری خود است. آن‌طور که فارس نوشته، این مقام حزب عدالت و توسعه اظهار داشته: «ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا خواهان یک راهکار بدون رئیس‌جمهور اسد در سوریه هستند؛ اما امروز روشن شده است که این مسئله به علت تغییر شرایط غیرممکن است…علی‌رغم جنگ و بحرانی که سوریه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، رئیس‌جمهور اسد و حزب سوری بعث قدرتشان را تا حدی در این کشور حفظ کردند. امروز روشن شده است که ایده کنار زدن اسد از حزب بعث و دست‌یابی به یک راهکار برای بحران این کشور دیگر به علت تغییر شرایط مناسب نیست.» اورهان میری اوغلو همچنین اشاره کرده که محافل دولتی ترکیه و به‌ویژه رئیس‌جمهور این کشور و «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه از عادی‌‌‌سازی روابط آنکارا و دمشق استقبال می‌کنند و این ایده را رد نمی‌کنند.
این مقام حزب عدالت و توسعه همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر درباره اینکه آیا «هاکان فیدان» رئیس‌سازمان اطلاعات ترکیه برای دیدار با «علی مملوک» همتای سوری خود به دمشق رفته است یا خیر، بیان داشته: «احتمال دارد که فیدان با همتای سوری خود -مملوک- دیدار کرده باشد زیرا سرویس‌های اطلاعات در حال فضا‌‌سازی برای بهبود روابط بحرانی دو کشور هستند. من فکر می‌کنم که فیدان با مملوک به منظور زمینه‌‌‌سازی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان آنکارا و دمشق دیدار کرده باشد. می‌توان این اقدام فیدان را گامی اولیه برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک دانست. این طبیعی و ناگزیر است.»
او در ادامه گفت که در شرایط حضور حزب کارگران کردستان در سوریه، خروج ارتش ترکیه از خاک سوریه در حال حاضر مطرح نیست. اورهان میری اوغلو مدعی شد: «علت حضور نیروهای ترکیه در سوریه، حزب‌کارگران کردستان و تهدید آن‌هاست و ترکیه سعی دارد از تمامیت اراضی و وحدت ملی خود محافظت کند. در حالی که حزب کارگران کردستان در تلاش است موجودیتی در شمال سوریه تأسیس کند که این گام ترکیه را تهدید می‌کند. در نتیجه درخواست از ترکیه برای خارج کردن نیروهایش و عدم حمایت از معارضان مسلح سوریه در شرایط حضور نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) که حزب کارگران آن را مدیریت می‌کند، مسئله‌ای است که نقشی در فرآیند گفت‌و‌گو ندارد و کاملا غیرواقعی است.» وی در پایان گفت که ارتش‌ترکیه ممکن است در صورت از بین رفتن این تهدید از خاک سوریه خارج شود و این رخ نخواهد داد مگر زمانی که حزب کارگران کردستان ریشه‌کن شود.
دمشق: ترکیه مرتکب جنایت جنگی شده
خبرهای بالا در حالی مطرح می‌شود که وزارت امور خارجه سوریه بعد از ظهر روز جمعه، قطع آب شهرهای این کشور به ویژه الحسکه توسط ترکیه و مزدورانش را محکوم کرد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از این نهاد سوری گزارش داد، قطع آب شهروندان الحسکه و سایر شهرها به مدت بیش از ۵۰ روز، یک اقدام غیر انسانی و
غیر اخلاقی است؛ چه از سوی ترکیه اشغالگر باشد یا گروه‌های تروریستی تحت حمایت آن. دمشق تأکید کرد که به موجب حقوق بین‌الملل بشردوستانه، اقدام ترکیه و عناصر وابسته به آن، یک جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است. وزارت خارجه سوریه خاطر نشان کرد، درخصوص این موضوع، دیگر محکوم کردن کفایت نمی‌کند، بلکه جامعه بین‌الملل باید فورا برای توقف این اقدامات، وارد عمل شود و تداوم آن، منجر به وقوع فاجعه انسانی خواهد شد.
گفتنی است، ترکیه و مزدورانش، بیش از ۵۰ روز است که با قطع آب الحسکه و شهرهای اطراف، باعث مشکلات زیادی برای ساکنان این مناطق شده‌اند. مردم مناطق تحت اشغال ترکیه در سوریه، بارها با برگزاری تظاهرات خواستار اخراج ترکیه و مزدورانش هستند.