وزیر کشور ترکیه با اعلام خبر بازداشت یک زن عضو پ.ک.ک به‌ عنوان عامل بمب‌گذاری اسلامبول، گروه تروریستی «پ.ک.ک» را مسئول این انفجار معرفی کرده و با انتقاد از حمایت آمریکا از آنها گفته «پیام تسلیت آمریکا مانند بازگشت قاتل به صحنه جنایت است»؛ او سپس تصریح کرد «پیام تسلیت آمریکا را نمی‌پذیریم.» اسلامبول، شهری […]

وزیر کشور ترکیه با اعلام خبر بازداشت یک زن عضو پ.ک.ک به‌ عنوان عامل بمب‌گذاری اسلامبول، گروه تروریستی «پ.ک.ک» را مسئول این انفجار معرفی کرده و با انتقاد از حمایت آمریکا از آنها گفته «پیام تسلیت آمریکا مانند بازگشت قاتل به صحنه جنایت است»؛ او سپس تصریح کرد «پیام تسلیت آمریکا را نمی‌پذیریم.»
اسلامبول، شهری که به نوعی پایتختِ اقتصادی ترکیه است، روز یکشنبه شاهد یک عملیات تروریستی هولناک در نزدیکی میدان تقسیم این شهر و در منطقه‌ای پرتردد بود، که جهان را شوکه کرد. در پی این حمله ۸ تن کشته و حدأقل ۸۱ تن زخمی شدند – آ‌ن‌طور که آمارها تا زمان تنظیم این گزارش نشان می‌دهند. «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه روز (دوشنبه؛ ۲۳ آبان) از بازداشت یک زن که مظنون به عاملیت در بمب‌گذاری روز گذشته در اسلامبول است، خبر داد. سویلو طی نشست خبری در این شهر با اشاره به بازداشت زنی که بمب را در خیابان استقلال مشرف به میدان تقسیم در این شهر رها کرده بود، گفت گروهک تروریستی «پ.ک.ک» و شاخه آن در شمال سوریه یعنی «پ.ی.د» مسئول این حمله تروریستی هستند. وی خیلی واضح انگشت اتهام را به سمت آمریکا نشانه گرفت و با سرزنش کردن دولت آمریکا به دلیل این حمله تروریستی و کشتار مردم در اسلامبول، توضیح داد که پیام تسلیت واشنگتن مانند بازگشت مجرم به صحنه جنایت خود است. وزیر کشور ترکیه همچنین اظهار داشت که دستور انجام این بمب‌گذاری از مرکز فرماندهی پ.ک.ک و ق.س.د در منطقه «عین‌العرب» (کوبانی) واقع در شمال سوریه صادر شده و عامل این حمله نیز از طریق شهر عفرین وارد ترکیه شده بود. او در ادامه ضمن انتقاد از آمریکا، آن‌طور که فارس نوشته، گفت: «آنکارا پیام تسلیت واشنگتن را به دلیل حمله تروریستی مرگبار پ‌ک‌ک در اسلامبول نمی‌پذیرد… مظنون حمله تروریستی اگر دستگیر نمی‌شد، امروز به یونان می‌گریخت.» سخنان سویلو در واقع تکرار ادعاهای چند دهه‌ ترکیه مبنی بر وجود اردوگاه‌های گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» در جنوب یونان و آموزش به آنها در خاک یونان است سویلو توضیح داد: «می‌دانیم حمله کجا هماهنگ شد. پیامی به ما داده شد و می‌دانیم معنی آن چیست. تسلیت سفارت آمریکا را نمی‌پذیریم.»
هویت عامل اصلی انفجار
بخشی از هویت عامل تروریستی اسلامبول در سخنان پیش‌گفته وزیر کشور ترکیه روشن شد، اما بیشتر آن‌که رسانه‌های ترکیه‌ای روز دوشنبه تصاویر لحظه بازداشت عامل بمب‌گذاری و انفجار تروریستی در محله «بی‌اوغلو» واقع در اسلامبول را منتشر کردند؛ نیروهای ویژه و پلیس ترکیه در عملیاتی ضد تروریستی در فاصله کمتر از یک روز بعد از این انفجار‌، به محل اختفای زنی که بمب را در خیابان رها کرده بود، یورش برده و او را دستگیر کردند. اداره امنیت اسلامبول بعد از بازجویی از این فرد اعلام کرد که نام او «احلام البشیر»، ۲۳ ساله اهل کوبانی سوریه است که اعتراف کرده توسط گروهک تروریستی «پ.ک.ک» به‌عنوان یک افسر اطلاعاتی آموزش دیده و از طریق منطقه عفرین در ادلب (سوریه) وارد خاک ترکیه شده است. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، تعداد افراد بازداشت‌شده مرتبط با بمب‌گذاری در اسلامبول که توسط پلیس بازداشت شده‌اند، به ۴۶ نفر افزایش یافته است.
واکنش‌ها
پیشتر از آمریکا سخن رفت، اما کشورهای زیادی به این عملیات تروریستی واکنش نشان دادند؛ از جمله «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به حادثه انفجار در خیابان استقلال گفت: «هرگونه اقدام تروریستی که امنیت کشور و ملت ترکیه را هدف قرار دهد، شدیداً محکوم می‌کنیم.» کنعانی گفت که در‌ کنار دولت و ملت دوست و برادر جمهوری ترکیه هستیم‌. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن طلب رحمت و مغفرت الهی برای جان باختگان و شفای عاجل برای مجروحان، با دولت و ملت ترکیه به‌ویژه خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد. کشور‌های عربی نیز به این عملیات تروریستی واکنش نشان دادند؛ از جمله «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق که انفجار روز گذشته در میدان «تقسیم» اسلامبول را محکوم و آن را «حمله وحشیانه» توصیف کرد و گفت که «تروریسم در خاورمیانه، بی‌دین و هویت است». وزارت خارجه سعودی نیز، طی بیانیه‌ای این انفجار را به شدت محکوم و اعلام کرد که در کنار ترکیه ایستاده است و این حادثه را به خانواده‌های قربانیان، دولت و ملت دوست و برادر ترکیه تسلیت می‌گوید. سخنگوی رسمی وزارت خارجه اردن نیز ضمن محکوم کردن انفجار اسلامبول، بر همبستگی امان با ترکیه تاکید کرد. امیر قطر نیز در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور ترکیه وقوع حادثه تروریستی در میدان تقسیم را تسلیت گفت. همچنین جنبش مقاومت اسلامی حماس با انتشار بیانیه‌ای به این انفجار تروریستی واکنش نشان داد و ضمن تسلیت و اعلام همبستگی با ملت و دولت ترکیه، برای قربانیان رحمت و مغفرت و برای مجروحان شفای عاجل آرزو کرد.