راه‌حل جدید هنری کیسینجر برای بحران اوکراین       سرویس خارجی- «هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا در مقاله‌ای بار دیگر با هشدار نسبت ادامه جنگ اوکراین خواستار مذاکره فوری برای پایان این جنگ شده و در عین حال هشدار داده تبعات تضعیف روسیه هم برای امنیت اروپا و امنیت جهان فاجعه بار خواهد […]

 راه‌حل جدید هنری کیسینجر برای بحران اوکراین
 
 
 
سرویس خارجی-
«هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا در مقاله‌ای بار دیگر با هشدار نسبت ادامه جنگ اوکراین خواستار مذاکره فوری برای پایان این جنگ شده و در عین حال هشدار داده تبعات تضعیف روسیه هم برای امنیت اروپا و امنیت جهان فاجعه بار خواهد بود. او پیشنهادهایی هم به پوتین کرده است.
۲۹۷ روز از جنگ اوکراین می‌گذرد و همچنان این جنگ بدون هیچ چشم‌انداز روشنی از سوی دو طرف پی‌گیری می‌شود. طی ۹ ماه گذشته و با تشدید تبعات اقتصادی جنگ بسیاری از مقامات غربی در اروپا و آمریکا خواستار مذاکره برای پایان جنگ شده‌اند. حتی خبر رسیده که «سالیوان» مشاور امنیت ملی بایدن به صراحت به زلنسکی گفته واقع بین باشد و با فراموشی حاکمیت اوکراین بر کریمه با پوتین بر سر میز مذاکره بنشیند. «هنری کیسینجر» دیپلمات با سابقه آمریکایی نیز طی این مدت چندین بار از موضع رئالیستی خواستار پایان جنگ اوکراین از طریق مذاکره شده است. «کیسینجر» ۹۹ ساله در جدیدترین مورد نیز با انتشار مقاله‌ای در مجله انگلیسی «اسپکتیتور» خواستار پایان فوری جنگ از طریق مذاکره شده چرا که این جنگ زیاد از حد طولانی شده است.
کیسینجر استدلال خود را در نسخه ۱۷ دسامبر(دیروز) مجله «اسپکتیتور» بیان کرده است. «فرآیند صلحی» که او پیشنهاد می‌کند، «اوکراین را به ناتو مرتبط می‌کند» زیرا او معتقد است که بی‌طرفی برای کیف دیگر گزینه‌ به شمار نمی‌رود. او همچنین از روسیه می‌خواهد که به خطوط قبل از ۲۴ فوریه (۵ اسفند و قبل از آغاز جنگ اوکراین) عقب‌نشینی کند، در حالی که سایر مناطق مورد خواست اوکراین شامل دونتسک، لوهانسک و شبه‌جزیره کریمه «ممکن است پس از آتش‌بس موضوع مذاکره قرار گیرند.» به گزارش ایسنا کیسینجر این را هم نوشته که «چنانچه تقسیم‌بندی پیش از جنگ میان اوکراین و روسیه، چه از طریق مذاکره یا جنگ، حاصل نشود، ممکن است توسل به اصل حق تعیین سرنوشت مورد بررسی قرار گیرد. رفراندوم‌های تحت نظارت بین‌المللی در رابطه با خودمختاری می‌توانند برای مناطقی که دچار تفرقه هستند و طی قرن‌ها بارها دستخوش تغییراتی بوده‌اند، اعمال شوند.»
در حالی که برخی «روسیه‌ای را که در جنگ ناتوان شده است» 
ترجیح می‌دهند، کیسینجر با این استدلال مخالفت کرده و می‌گوید «نقش تاریخی مسکو نباید تضعیف شود.» چرا که فروپاشی روسیه ممکن است قلمروی وسیع آن را به یک «خلأ مورد مناقشه» تبدیل کند، جایی که «جوامع رقیب ممکن است تصمیم بگیرند اختلافات خود را از طریق خشونت حل و فصل کنند» و ممکن است همسایگان از طریق زور ادعای قلمرو کنند و همه این اتفاقات هم در حضور «هزاران سلاح هسته‌ای» رخ دهد. آنچه در مقاله کیسینجر جدید است، استدلال اوست. او به اوت ۱۹۱۶،(مرداد۱۲۹۵) در اوج جنگ جهانی اول اشاره دارد، زمانی که قدرت‌های درگیر به دنبال میانجیگری آمریکا برای پایان دادن به درگیری‌های بی‌سابقه بودند. گرچه «صلح مبتنی بر وضعیت قبلی اصلاح شده در دسترس بود»، «وودرو ویلسون»، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا مذاکرات را تا زمانی که بتواند دوباره به ریاست برسد، به تعویق‌انداخت. در آن زمان دیگر خیلی دیر شده بود و جنگ دو سال دیگر ادامه یافت و «به طور جبران‌ناپذیری به تعادل برقرار شده اروپا آسیب رساند.»
واکنش روسیه و آمریکا به پیشنهاد کیسینجر
«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در واکنش به پیشنهاد کیسینجر گفته ولادیمیر پوتین «مایل به مطالعه کامل این مقاله است اما «متاسفانه هنوز فرصت این کار را پیدا نکرده است.» «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در واکنش به صحبت‌های هنری کیسینجر گفته هنوز زمان آن نرسیده که اوکراین با روسیه وارد مذاکره شود.
بلایی که جنگ بر سر اقتصاد آلمان آورد
 دلیل اصرار کیسینجر و بسیاری از کارشناسان به پایان هرچه سریع‌تر جنگ اوکراین کاملاً روشن است. این جنگ تا کنون میلیاردها دلار هزینه برای دولت‌های بزرگ اروپایی به همراه داشته است. همین دیروز بود که رسانه‌ها نوشتند انگلیس با بدترین بحران اقتصادی خود در نیم قرن اخیر مواجه است و روزنامه سوئیسی نیز نوشت انگلیس در اعتصاب غرق شده است. در آلمان صنعتی‌ترین عضو اتحادیه اروپا نیز دولت نزدیک به ۴۴۰ میلیارد یورو معادل ۴۶۵ میلیارد دلار بودجه اضطراری برای برون رفت از بحران انرژی تصویب کرده ولی حالا کارشناسان اقتصادی می‌گویند این رقم ناکافی است و احتمالا برنامه برلین شکست خواهد خورد. به گزارش ایرنا به نقل از یاهو نیوز، اگر این بودجه نجومی به تعداد روزهای جنگ تقسیم شود (از ۵ اسفند گذشته تا به امروز)، مشخص می‌شود که دولت آلمان روزانه ۱.۵ میلیارد دلار معادل ۱۲ درصد تولید اقتصاد ملی این کشور یا ۵۴۰۰ یورو به ازای هر نفر آلمانی برای تامین منابع جدید انرژی و ذخیره مواد سوختی برای فصل زمستان هزینه کرده است. با توجه به شدت سرما، پیش‌بینی می‌شود که دولت آلمان مجبور شود برای اولین بار طی پنجاه سال گذشته، مواد سوختی را برای مصرف کنندگان خانگی و تجاری این کشور سهمیه‌بندی کند.از سوی دیگر، افزایش بهای مواد سوختی باعث شده است تا تورم این کشور دو رقمی‌شود.«استفان کوتس» معاون و مدیر تحقیقات موسسه اقتصاد جهانی کایل (Kiel) آلمان نیز می‌گوید: «هیچ تضمینی وجود ندارد که آلمان بتواند جایگزینی برای سوخت وارداتی از روسیه بیابد.»وی افزود: حتی با وجود اختصاص بودجه کلان، سال‌ها طول خواهد کشید تا دولت آلمان بتواند گاز طبیعی مایع و انرژی‌های تجدید پذیر کافی برای جایگزینی گاز روسیه پیدا کند.«کوتس» شرایط کنونی را برهه‌ای بسیار حساس برای اقتصاد آلمان برشمرد و گفت: آینده تامین انرژی آلمان بیش از هر زمان دیگری نامشخص است.آمار و ارقام موسسه کایل حکایت از آن دارد که آلمان امسال ۱۲۴ میلیارد یورو باید برای واردات انرژی هزینه کند
تظاهرات در بلژیک
 در بلژیک دیگر کشور اروپایی نیز روز جمعه هزاران نفر در اعتراض به افزایش هزینه‌های معیشتی به خیابان‌های بروکسل آمدند.بنابر گزارش «یورنیوز»، پلیس بروکسل اعلام کرد که حدود ۱۷ هزار نفر در اعتراضی که چند اتحادیه کارگری آن را بر پا کردند، مشارکت داشتند. به گفته پلیس بلژیک، این افراد که کارمندان بخش دولتی بلژیک بودند، با افزایش تورم در سراسر اروپا، خواستار بهبود دستمزد و شرایط کاریشان شدند.براساس گزارش یورو نیوز، برخی از معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «از حقوق و مستمری حمایت شود.»یکی از معترضان گفت: «آدم به خاطر بچه‌هایش به خانه‌اش می‌آید و می‌خواهد خانه‌اش گرم باشد و نباید مجبور شود که برای استفاده از انرژی حساب و کتاب کند»
اتحاد متزلزل اروپا
 از سوی دیگر گرانی‌های ناشی از اثرات تحریم روسیه و پیامدهای آن برای اقتصاد قاره سبز از جمله تورم بی‌سابقه، یکپارچگی اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های بیشتر را متزلزل و در آستانه فروپاشی قرار داده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، سران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه درحالی درباره نهمین بسته تحریمی علیه روسیه به توافق رسیدند که کشورهای حوزه دریای بالتیک و لهستان بر تحریم‌های سختگیرانه‌تر تاکید داشتند و کشورهای غربی‌تر مانند آلمان همچنان در این باره مردد بودند.در این میان، برخی از اعضای اتحادیه از جمله بلژیک و یونان به همراه مجارستان که همچنان وابستگی شدیدی به واردات منابع انرژی از روسیه دارند، در برابر وضع تحریم‌های گسترده‌تر علیه مسکو مقاومت می‌کردند. بر اساس این گزارش یک سخنگوی دولتی بلژیک که به نام وی اشاره‌ای نشده است، اذعان داشت: «در شرایط کنونی، اعمال تحریم‌هایی که با وجود ضربه‌زدن به روسیه، خسارت‌های جانبی قابل توجهی برای اتحادیه اروپا به همراه نداشته باشد، روزبه‌روز دشوارتر می‌شود».همچنین
«گابریلیوس لندسبرگیس» وزیر امور خارجه لیتوانی، ناامیدانه، آخرین بسته تحریمی اروپا علیه روسیه را یک «فرصت از دست رفته» خواند و افزود:« سران کشورهای اتحادیه به جای تمرکز بر گام‌های محکمتر، بیشتر زمان را صرف بحث درباره معافیت‌ها کردند.»این گزارش می‌افزاید: «کشورهای نزدیک‌تر به خط مقدم جنگ در اوکراین از جمله لهستان و کشورهای منطقه بالتیک که در هفته‌های گذشته تحریم‌های گسترده‌تر علیه نفت‌وگاز و صنعت هسته‌ای روسیه و خودداری از ارائه معافیت‌های تجاری را خواستار شده بودند، تردید و تعلل دیگر اعضا را در برداشتن گام‌های سختگیرانه‌تر علیه مسکو، آزاردهنده می‌دانند.»
ذخایر استراتژیک نفت آمریکا ته کشید
خبر دیگر از تاثیر جنگ اوکراین بر بازار جهانی انرژی این که دولت بایدن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد برای پر کردن ذخایر نفت استراتژیک آمریکا در حال خرید سه میلیون بشکه نفت خام است. پایگاه ان‌.بی.سی‌نیوز نوشت هدف دولت بایدن از این اقدام جلوگیری از افزایش قیمت سوخت در بحبوحه کاهش تولید نفت اوپک و تحریم‌ واردات نفت روسیه است. بایدن از ماه مارس(فروردین) ۱۸۰میلیون بشکه از ذخایر نفت راهبردی آمریکا را وارد بازار کرده و میزان این ذخایر را به کمترین میزان در ۴۰ سال گذشته رسانده است.رویترز نیز نوشت به نظر می‌رسد این بیانیه نشان دهنده پایان تلاش دولت بایدن برای استفاده از فروش نفت از ذخایر استراتژیک برای کاهش قیمت نفت و بنزین است که پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه افزایش یافته بود.