بلینکن: خروج آمریکا از برجام یک اشتباه شدید بود /دیپلماسی بهترین راه‌حل در قبال ایران است وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام یک اشتباه شدید بود، مدعی شد دیپلماسی مسیر ترجیحی در قبال ایران است       وزیر خارجه آمریکا با حمایت از ناآرامی‌ها در ایران و تکرار ادعاها و […]

بلینکن: خروج آمریکا از برجام یک اشتباه شدید بود /دیپلماسی بهترین راه‌حل در قبال ایران است
وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام یک اشتباه شدید بود، مدعی شد دیپلماسی مسیر ترجیحی در قبال ایران است
 
 
 
وزیر خارجه آمریکا با حمایت از ناآرامی‌ها در ایران و تکرار ادعاها و اظهارات مداخله‌جویانه گفت: ما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه‌حل در قبال ایران است.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در نشستی خبری در واشنگتن با تکرار ادعاهای دولت بایدن افزود: ما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه‌حل است. اما با وجود تلاش‌هایی که ما و متحدان اروپایی ما انجام دادیم، ایران علاقه‌مند یا آماده نبوده است تا تصمیمات لازم برای بازگشت به پایبندی را اتخاذ کند.
بلینکن تصریح کرد: ما به اتخاذ روش‌های مختلف جهت اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهیم داد. وزیر خارجه آمریکا که در کنفرانسی خبری در پایان سال میلادی ۲۰۲۲ سخن می‌گفت، افزود که عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در راستای منافع ما است و جو بایدن در این خصوص متعهد است.
بلینکن ادامه داد، ما معتقد بودیم که مؤثرترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از طریق دیپلماسی بود. زمانی که برجام اجرا می‌شد، کاری را که برای آن طراحی شده بود، انجام می‌داد. این توافق برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرد و نه‌تنها نهادهای بین‌المللی بلکه مقامات آمریکا مؤثر بودن این توافق و پایبندی ایران به آن را تأیید کرده بودند.
وی بار دیگر به اشتباه دولت آمریکا در خروج از برجام اذعان کرد و گفت: بر اساس باور ما، خروج آمریکا از برجام یک اشتباه شدید بود. این واقعیتی است که دولت کنونی آمریکا آن را به ارث برده است.
بورل: جایگزینی برای برجام وجود ندارد کسانی که غیرازاین فکر می‌کنند 
خود را فریب می‌دهند
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد: هنگامی‌که صحبت از عدم اشاعه هسته‌ای می‌شود، هیچ جایگزینی برای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود ندارد. کسانی که غیرازاین فکر می‌کنند خود را فریب می‌دهند. 
جوزپ بورل این مطلب را در یادداشتی درباره نتایج سفرش به اردن برای شرکت در کنفرانس بغداد ۲ مطرح کرد. وی در این یادداشت که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، افزود: من به‌عنوان هماهنگ‌کننده، به کار در جهت ازسرگیری اجرای برجام بر اساس نتایج مذاکرات وین ادامه می‌دهم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: در این مورد با وزیر امور خارجه ایران حسین عبداللهیان صحبت و تأکید کردم که بازگرداندن برجام در خلأ استراتژیک اتفاق نمی‌افتد.
جان کربی: توافق هسته‌ای با ایران در دستور کار نیست
اظهارات بلینکن در حالی مطرح شده که «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» گفته بود مذاکره با ایران فعلاً در دستور کار دولت جو بایدن نیست. او گفت: «مذاکرات هسته‌ای با ایران در دستور کار قرار ندارد و ما بر چگونگی تعامل نظام ایران با مردمش متمرکز شده‌ایم.» این اولین بار نیست که کاخ سفید می‌گوید برجام اولویت واشنگتن نیست. در هفته‌های اخیر، مقام‌های مختلف آمریکایی بارها اذعان کرده‌اند که اولویت واشنگتن به‌جای برجام «حمایت از اعتراضات در ایران» است. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران هفته گذشته در دیدار جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نقش میانجیگری مذاکرات را داشته، ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، به طرف‌های مقابل توصیه کرد با پرهیز از سیاسی‌کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع‌بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند.
آمریکا پنج فرد و یک نهاد ایرانی را تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ۵ مقام ایران ازجمله دادستان کل کشور را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.
«حسن حسن‌زاده»، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران، «سید صادق حسینی»، فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان، «حسین معروفی»، معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج، «مسلم معین»، مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج و «محمدجعفر منتظری»، دادستان کل جمهوری اسلامی ایران در این فهرست قرار گرفته‌اند.
خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرده شرکت «ایمن صنعت زمان فرا» نیز به دلیل ارتباط با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به فهرست سیاه تحریم‌ها اضافه شده است.
در بیانیه خزانه‌داری آمریکا آمده اقدام امروز مقام‌های ارشدی را هدف قرار گرفته که «فرآیند رسیدگی به جرائم معترضان» و همچنین «سرکوب خشن و بازداشت» آنها را به عهده داشته‌اند.
این تحریم‌ها بخشی از کارزار فشار حداکثری آمریکا است که از دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا آغاز شده و در دولت جو بایدن نیز ادامه پیدا کرده است. آمریکا حدود یک ماه پیش هم ۱۳ شرکت را که ادعا شده در تسهیل فروش صدها میلیون دلار محصولات نفتی و پتروشیمی ایران به خریدارانی در شرق آسیا نقش داشته‌اند را در فهرست تحریم قرار داده بود.
منابع اروپایی: گروسی ممکن است ماه ژانویه به تهران سفر کند
منابع اروپایی مدعی شده‌اند رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ممکن است ماه ژانویه به تهران سفر کند.
پایگاه پولیتیکو به نقل از این دیپلمات‌ها نوشت گروسی در این دیدار تلاش خواهد کرد ایران را به همکاری با آژانس درخصوص تحقیقات از برنامه هسته‌ای این کشور ترغیب 
کند.
این رسانه مدعی شده ایده دعوت از گروسی برای سفر به تهران در جریان سفر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در روز یکشنبه از سوی مقام‌های ایران مطرح شده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را موردتوجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.
مقام‌های ایران تأکید کرده‌اند تهران به سؤالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده‌اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواست با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل است همکاری کند.
این دومین بار بود که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای درخصوص این موضوع صادر می‌کرد. قطعنامه پیشین
۱۸ خردادماه به تصویب این شورا رسیده بود. آن قطعنامه با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع به تصویب رسیده بود.
ایران در واکنش به قطعنامه مصوب در خردادماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را متوقف کرده است.