روزنامه نگار برزیلی در یک مجله خبری آن لاین با اشاره به اینکه سازمان سیا پشت ناآرامی‌های ایران و برزیل بوده است نوشت اهداف اقتصادی پشت تلاش برای کودتای رنگی در این دو کشور بوده است...

روزنامه نگار برزیلی در یک مجله خبری آن لاین با اشاره به اینکه سازمان سیا پشت ناآرامی‌های ایران و برزیل بوده است نوشت اهداف اقتصادی پشت تلاش برای کودتای رنگی در این دو کشور بوده است.
تارنمای مجله اینترنتی «کرادل » در تحلیلی به قلم «پپه اسکوبار» از نقش سرویس جاسوسی آمریکا در ناآرامی‌های اخیر ایران و برزیل، نوشت: یک مقام اطلاعاتی آمریکا تایید کرده که اتفاقات روز ۸ ژانویه (۱۸ دی) در برازیلیا یک عملیات سازمان سیا بود و آن را به تلاش‌های اخیر انقلاب رنگی در ایران ربط داد. تارنمای «کرادل» که مسائل ژئوپلیتیک در غرب آسیا را پوشش می‌دهد، با استناد به منبع آگاه خود نوشت که دلیل صحنه ‌سازی آشوب‌های برزیل که نشانه‌های آشکار یک طراحی عجولانه را داشت، این است که برزیل به دنبال اثبات مجدد خودش در ژئوپلیتیک جهانی در کنار کشورهای روسیه، هند و چین به عنوان اعضای بریکس است. به گزارش ایرنا «اسکوبار» می‌افزاید: این اتفاقات نشان می‌دهد که طراحان سیا خواننده مطالب زولتان پوتسار استراتژیست «کردیت سوئیس» هستند. پوتسار در گزارش ۲۷ دسامبر (۶ دی) خود تحت عنوان «جنگ و تحمیل کالا» می‌نویسد که نظم جهانی چند قطبی از سوی سران گروه ۷ ساخته نشده بلکه توسط کشورهای عضو بریکس در حال ساخته شدن است. پوتسار در گزارش خود با اشاره به گسترش این گروه به چیزی تحت عنوان «بریکس پلاس» افزود که الجزایر، آرژانتین و ایران درخواست عضویت در بریکس داده‌اند و عربستان، ترکیه، مصر، افغانستان و‌اندونزی نیز ابراز علاقه برای پیوستن به این گروه کرده‌اند. به نوشته این روزنامه‌نگار برزیلی‌، منبع آگاه آمریکایی یک وجه اشتراک بین عملیات سیا در برزیل و مجموعه‌ای از تظاهرات خیابانی در ایران که توسط این سازمان به عنوان بخشی از انقلاب رنگی جدید عملی شده، ترسیم می‌کند؛ این عملیات سیا در برزیل و ایران با عملیات سال ۲۰۰۲ در ونزوئلا که به صورت موفق با دستگیری هوگو چاوز آغاز شد، یکسان است. در ادامه این گزارش آمده است« نومحافظه‌کاران «اشتراوسی» در صدر سازمان سیا صرف نظر از وابستگی سیاسی‌شان، خمشگین هستند که «گروه ۷ شرق» (یا همان پیکربندی بریکس پلاس در آینده نزدیک) به سرعت در حال خارج شدن از مدار دلار آمریکا است. این گزارش می‌افزاید: این قضیه زمینه را برای شکل گیری یک ارز بین‌المللی جدید با هدف جایگزینی با دلار فراهم می‌سازد. به غیر از یک گفتمان داخلی در میان اعضای بریکس، یکی از محورهای اصلی گفت‌وگو درباره تشکیل تیم بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و چین است. در این سوی جهان، لولا داسیلوا در راس برزیل، در سومین دوره ریاست‌جمهوری غیر متوالی خود رونق فوق‌العاده‌ای به بریکس پلاس خواهد داد. در دهه ۲۰۰۰، داسیلوا در کنار پوتین رئیس‌جمهور روسیه و هو جین‌تائو رئیس‌جمهور سابق چین، یک ایده‌پرداز کلیدی برای ایجاد نقش عمیق‌تر بریکس از جمله تجارت با ارزهای غیر دلاری بود.
انتقاد داسیلوا از پلیس
خبر دیگر از آشوب‌های برزیل این که رئیس‌جمهوری برزیل از عملکرد پلیس و نیروهای امنیتی این کشور در روز حمله معترضان به ساختمان کنگره این کشور شدیدا انتقاد کرد. به گزارش فارس، طی روزهای گذشته محافل سیاسی در برزیل از عملکرد نیروهای امنیتی این کشور در جلوگیری از ورود معترضان و اغتشاشگران به ساختمانهای دولتی انتقاد کرده‌اند. داسیلوا در یک جلسه کابینه با لحن انتقادی گفت: «پلیس برازیلیا در شناسایی تهدید غفلت کرده، سازمانهای اطلاعاتی غفلت کردند…در تصاویر به راحتی می‌شد دید پلیس درحال صحبت با مهاجمان است. این یک همدستی آشکار پلیس با معترضان بود…»رئیس‌جمهوری برزیل همچنین خواستار شناسایی حامیان مالی این حادثه شد که روز یک‌شنبه در پایتخت این کشور رخ داد. همچنین دادگستری برزیل نیز در چارچوب تحقیقات درباره اقدام به کودتای یکشنبه گذشته در برازیلیا (پایتخت)، دستور بازداشت وزیر سابق دولت «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری سابق این کشور را صادر کرد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، «اندرسون تورس» وزیر دادگستری سابق برزیل که در چارچوب تحقیقات درباره اقدام به کودتا، حکم زندان در انتظار اوست، گفت به کشور بازخواهد گشت تا خود را به پلیس تسلیم کند.در حالی که تورس در حال حاضر برای تعطیلات در آمریکا به سر می‌برد،« الکساندر دی مورائِس» قاضی دادگاه عالی برزیل دستور بازداشت وی را صادر کرد.تورس در جریان کودتای یکشنبه گذشته که هزاران نفر از هواداران ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری سابق برزیل به ساختمان‌های پارلمان، دادگاه عالی و مقر ریاست جمهوری حمله کردند، مسئولیت امنیت منطقه فدرال برازیلیا را بر عهده داشت. طبق اعلام قاضی این پرونده، وظیفه قانونی وزیر سابق دولت بولسونارو، برنامه‌ریزی کافی در راستای تضمین امنیت بوده و این اقدامی است که انجام نشده است. بنابراین نشانه‌های قوی وجود دارد که هدایت تروریست‌های جنایتکار فقط می‌توانسته با مشارکت (مقاماتی که در حال حاضر تحت تحقیقات هستند) انجام شود.