فرار سرمايه‌هاي اقتصادي به همراه اختلافات داخلي در «اسرائیل» تا آنجا تشديد شده كه رئيس رژيم صهيونيستي وضعيت موجود را به مانند انبار باروت در حال انفجار توصيف كرده و با التماس خواستار اقداماتی براي جلوگيري از فروپاشي این رژیم شده است.

فریاد رئیس رژیم صهیونیستی از شکاف داخلی
هرتزوگ: روی باروت هستیم و در آستانه انفجار اجتماعی و فروپاشی قرار داریم

سرویس خارجی-
فرار سرمایه‌های اقتصادی به همراه اختلافات داخلی در «اسرائیل» تا آنجا تشدید شده که رئیس رژیم صهیونیستی وضعیت موجود را به مانند انبار باروت در حال انفجار توصیف کرده و با التماس خواستار اقداماتی برای جلوگیری از فروپاشی این رژیم شده است. در کنست نیز نمایندگان کارشان به کتک کاری کشیده شده تا تصویری از یک رژیم در حال فروپاشی را نشان داده و دلایل التماس رئیس‌این رژیم را به نمایش بگذارد.
آمارها حکایت از شتاب گرفتن خروج سرمایه‌‌های اقتصادی و شرکت‌های اقتصادی و فناوری از تل آویو دارد. در جدیدترین مورد از خروج سرمایه‌ها از تل آویو شرکت فناوری «اسکای» اعلام کرده که همه منابع مالی خود را از بانک‌های تل آویو خارج خواهد کرد. شرکت اینترنتی اسکای حدود ۶۰۰ کارمند دارد که ۳۰۰ نفر آنها در تل‌آویو مستقر هستند. بر اساس گزارش رسانه‌های عبری، این شرکت حدود ۱ میلیارد دلار ارزش مالی دارد و اکنون خروجش از تل آویو ضربه مالی بزرگی برای بانک‌های این شهر خواهد بود.
چشم‌انداز همین بحران اقتصادی عمیق است که صدای «اسحاق هرتزوگ»، رئیس‌رژیم صهیونیستی را نیز بلند کرده است. هرتزوگ آینده رژیم اسرائیل را به شدت تیره و تار می‌بیند و در سخنانی در شامگاه یکشنبه وضعیت اسرائیل را در آستانه انفجار و روی باروت توصیف کرد: «التماس می‌کنم… همه در اسرائیل این احساس را دارند که وضعیت همچون بشکه باروت است و به سمت درگیری شدید داخلی پیش می‌رود…احساس می‌کنم که به طور جدی به درگیری شدید نزدیک می‌شویم.» رئیس رژیم صهیونیستی همچنین از نمایندگان پارلمان یا کنست خواستار توقف و تعلیق موقت طرح مورد نظر نتانیاهو در حوزه قضایی شد تا به گفته او از فروپاشی قانون اساسی جلوگیری شود.
با نگاهی به وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی به خوبی می توان درک کرد که یک بحران بی‌سابقه موجودیتی در رژیم صهیونیستی در حال وقوع است. یک طرف این درگیری نتانیاهو و شرکای تندرو او هستند که به هیچ عنوان حاضر به لغو برنامه‌های خود برای تضعیف دستگاه قضایی نیستند و سوی دیگر مخالفانی هستند که حاضر به پذیرش برنامه نتانیاهو نیستند. این درگیری‌های داخلی در تل آویو پیامدهای بالقوه دراز مدتی بر جایگاه بین‌المللی، اقتصاد و ماهیت رژیم صهیونیستی خواهد داشت. در مجموع، بسیاری از منتقدان برنامه نتانیاهو را «سیاسی کردن سیستم قضایی» و سلب قدرت دادگاه‌ها می‌دانند. اپوزیسیون نتانیاهو در حال حاضر با عصبانیت طرح او را «پایان دموکراسی» می‌نامد و حتی نافرمانی مدنی را به عنوان پاسخی به کابینه تندروها مطرح کرده است، اما یک مشکل اساسی آن است که صهیونیست‌ها در تاریخ کوتاه خود طی هفت دهه گذشته تجربه نافرمانی مدنی را ندارند و چه بسا که نافرمانی مدنی به جنگ داخلی میان ‌آن‌ها منجر شود.
در عین حال از هم اکنون صدای نافرمانی مدنی در مناطق اشغالی شنیده می شود. این نافرمانی مدنی اگر به میان نظامیان کشیده شود، اوضاع بسیار بحرانی‌تر هم خواهد شد. روز دوشنبه نیز رئیس‌پیشین ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد که تغییرات قضایی کابینه راست افراطی «بنیامین نتانیاهو» منجر به تمرد و نافرمانی ارتش این رژیم از تصمیم مقامات می‌شود. «دان حالوتس» فرمانده پیشین ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی گفت که نیروهای ارتش و افسران آن به خود اجازه نخواهند داد که به ارتشی از مزدوران تبدیل شوند و یک دیکتاتور آنها را رهبری کند.
کتک کاری در کنست
هرتزوگ به عنوان رئیس رژیم صهیونیستی در حالی از نمایندگان کنست خواسته است تا از از فروپاشی داخلی جلوگیری کنند که خود این نمایندگان روز دوشنبه به‌دلیل اختلافات داخلی با هم درگیری فیزیکی پیدا کردند. پایگاه خبری صهیونیستی «ایزرائیل نشنال نیوز» با تایید درگیری میان نمایندگان کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی بر سر تصمیمات کابینه برای اصلاحات در دستگاه قضایی، گفت: این درگیری‌ها باعث شد تا ۱۴ نفر از نمایندگان مخالف طرح نتانیاهو از جلسه اخراج شوند. «ایزرائیل نشنال نیوز» با اعلام «اغتشاش در کمیته کنست» نوشت: «مخالفان با داد و فریاد و پریدن روی میزها و نشستن در کف زمین، می‌خواستند مانع از تداوم نشست کمیسیون قضائی کنست برای بررسی لایحه اصلاحات قضائی شدند.» براساس این گزارش، مخالفان که از اعضای حزب «یش عتید» به رهبری یائیر لاپید بودند به زور توسط نیروهای امنیتی اخراج شدند.
همچنین روز دوشنبه هزاران نفر در دو شهر مهم بیت المقدس و تل‌آویو علیه «اصلاحات قضایی نتانیاهو» به خیابان آمدند. اما بزرگ‌ترین تظاهرات و گردهمایی از ساعت ۱ بعدازظهر به وقت محلی در مقابل کنست، پارلمان اسرائیل، شروع شد. همزمان رسانه‌های عبری زبان می‌گویند بیش از یک میلیون نفر در مخالفت با طرح اصلاحات قضایی دولت بنیامین نتانیاهو دست به اعتصاب زده‌اند. در میان تظاهرات کنندگان از دانش‌آموز و دانشجو گرفته تا کارگر و معلم و کارمند دولت دیده می‌شوند.
فرار سرمایه‌ها از تل آویو
همچنین گزارش روز دوشنبه اسرائیل تایمز حاکی از آن است که شرکت فناوری ویز Wiz قصد دارد به دلیل برنامه‌های نتانیاهو، پول خود را از بانک‌های تل آویو به حساب‌های بانکی خارجی منتقل کند. بر اساس این گزارش، گمان می‌رود این شرکت ده‌ها میلیون دلار پول نقد داشته باشد که از فلسطین اشغالی خارج خواهد شد. ویز ۶ میلیارد دلار ارزش دارد و یکی از موفق‌ترین شرکت‌های فناوری پیشرفته رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که در ماه‌های آینده از تل آویو خارج خواهد شد.
دو هفته پیش هم پاپایا گلوبال که یک پلتفرم حقوق و دستمزد است و همچنین شرکت مدیریت پرداخت یونیکورن مستقر در تل‌آویو، اعلام کردند که قصد دارند در اعتراض به برنامه‌های دولت، تمام سرمایه خود را از اسرائیل خارج کنند. هفته گذشته نیز موسسه مالی جی پی مورگان آمریکا نسبت به خطر سرمایه‌گذاری در تل آویو به دلیل برنامه‌های نتانیاهو هشدار داده بود.
هشدار سقوط
در حال حاضر طرح نامشخص نتانیاهو در حوزه قضایی باعث شده تا مالک پنج بانک اصلی رژیم اسرائیل در بیانیه‌ای نادر اعلام کنند که اگر اختلافات داخلی بر سر طرح نتانیاهو حل نشود، سقوط حتمی خواهد بود. همچنین کارشناسان حقوقی، اقتصاددانان و مقامات امنیتی و اقتصادی سابق، از جمله افراد معتمد نتانیاهو، هشدار داده‌اند که پیشنهادات قضایی دولت نتانیاهو ممکن است پیامدهای دیپلماتیک و اقتصادی جدی برای تل‌آویو به همراه داشته باشد. این در حالی است که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته کابینه وی قصد دارد با وجود انتقاد شدید مقامات ارشد و کارشناسان حقوقی، اما طرح تغییر سیستم قضائی را دنبال کند.