سور آمریکای لاتین با اشاره به ارسال گسترده تسلیحات غربی به اوکراین نوشته به دلیل نبود زمان کافی برای آموزش ...

سرویس خارجی-
شبکه تلویزیونی تله سور آمریکای لاتین با اشاره به ارسال گسترده تسلیحات غربی به اوکراین نوشته به دلیل نبود زمان کافی برای آموزش نیروهای اوکراینی برای استفاده از این سلاح‌ها، این تسلیحات به ضایعاتی در دستان سربازان غربی تبدیل شده است!
جنگ اوکراین طی یک سال گذشته خسارت هنگفتی را به دولت‌های اروپایی متحمل کرده است. همین چند روز پیش بود که‌اندیشکده بلژیکی «بروگل» اعلام کرد مجموع یارانه‌ای که کشورهای اروپایی برای کاهش آثار گرانی انرژی به مصرف کنندگان خانگی و مشاغل پرداخت کرده‌اند نزدیک به
۸۰۰ میلیارد یورو شده است.پیش از این هم «بلومبرگ» خبر از خسارت سنگین اروپا از ناحیه انرژی و در جریان جنگ اوکراین داده و نوشته بود «کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خاطر بحران انرژی تقریباً یک تریلیون دلار خسارت‌دیده‌اند.»
این خبرگزاری آمریکایی در ادامه توضیح داده بود که «این تازه آغاز ماجرا است چون افزایش قیمت انرژی در کشورهای اروپایی احتمالا سال‌ها طول خواهد کشید.» هفته گذشته نیز دبیرکل ناتو اذعان کرد که اعضای این ائتلاف نظامی طی یک سال گذشته بیش از ۱۲۰ میلیارد کمک تسلیحاتی‌، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین روانه کرده‌اند. طی این مدت به نوشته رسانه‌های غربی اوکراین به آزمایشگاه تسلیحات غربی تبدیل شده و تسلیحاتی که در شرایط عادی باید برای یادگیری نحوه استفاده از آنها ماه‌ها زمان صرف شود صرف چند روز یا چند هفته با آموزش‌های مقدماتی به سربازان اوکراینی روانه میدان جنگ می‌شوند!
حالا تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور آمریکای لاتین در گزارشی با اشاره به همین وضعیت نوشته «با توجه به عنصر کمیاب زمان برای آموزش سربازان اوکراینی، سلاح‌های غربی بیشتر به ضایعات فلزی در دست نابلدها با عواقب غم‌انگیز می‌ماند و به نظر می‌رسد که راهکار پایان جنگ اوکراین را می‌بایست در پایان دادن به سودهای مالی شرکت‌های تسلیحاتی غربی به نفع جلوگیری از یک فاجعه جهانی جست‌وجو کرد.» به گزارش ایرنا در این گزارش همچنین می‌خوانیم: «آمریکا و متحدانش همچنان به ایفای تعهد میلیاردها دلار کمک‌های نظامی به اوکراین پایبندند و به آن ادامه می‌دهند با این حال، در موارد متعددی، سربازان اوکراینی نمی‌دانند چگونه از این سلاح‌ها استفاده کنند و در نتیجه از استفاده از تسلیحات خارجی خودداری می‌کنند. در سایر موارد یا روس‌ها در حین نبرد، این تجهیزات را نابود می‌کنند و یا آنها را تحت اختیار خود در می‌آورند…واقعیت این است که یادگیری نحوه استفاده از سلاح‌های مدرن، مستلزم دوره‌های آموزشی طولانی‌مدت است….در حال حاضر تعداد کمی از سربازان اوکراینی از مهارت کافی برای استفاده از سلاح‌های غربی یا مدرن برخوردار هستند و زمانی که این گروه افراد از دور جنگ کنار روند، چه کسانی جایگزین آنها خواهد شد؟ سربازان ساده و آموزش ندیده.»
ارسال تجهیزات فاسد
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «علاوه‌بر این، کشورهای غربی حتی سلاح و تجهیزات منسوخ‌شده نیز به کیف ارسال می‌کنند و گواه این ادعا، ویدئوهای متعدد سربازان اوکراینی با تجهیزات فاسد و غیر فعال است. وادیم پریستایکو سفیر اوکراین در انگلیس در مصاحبه با مجله نیوزویک تاکید کرده بود «برخی تجهیزات دارای تاریخ انقضا هستند» و گفته بود اگر می‌خواهید از شر آن خلاص شوید، آن را به ما بدهید!
حیف و میل پول مالیات دهندگان غربی
تله سور می‌افزاید: «در همین حال، سیاستمداران آمریکایی میلیاردها دلار از جیب مالیات‌دهندگان خود را برای ایجاد درگیری در آن سوی کره زمین هدر می‌دهند، به همین دلیل شهروندان آمریکایی در موقعیت‌های مختلف علیه این جنگ‌ها تظاهرات می‌کنند؛ به عنوان نمونه، ساکنان شهر نیویورک توقف فوری تخصیص بودجه به دولت اوکراین و تخصیص مجدد آن به برنامه‌های اجتماعی به ویژه در حوزه آموزش بهداشت و مسکن را خواستار شدند.»
نویسنده این گزارش با طرح این پرسش که «آیا مردم آمریکا از تامین تسلیحات به اوکراین سود می‌برند؟» نوشته: فکر کنم نه، پس چه کسی سود می‌برد؟ پاسخ ساده است، شرکت‌های مجتمع نظامی-صنعتی آمریکا ذی‌نفع اصلی هستند زیرا فروش آنها به میزان قابل توجهی افزایش یافته و از ۱۰۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱۵۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.
اقتصاد روسیه قوی‌تر شد
در این سوی جنگ نیز در حالی که طی یک سال گذشته اروپا و آمریکا ۹ بسته تحریمی را علیه روسیه وضع کرده‌اند اما گزارش‌ها حاکی است اقتصاد روسیه بسیار مقاوم‌تر از برآوردهای مقامات غربی بوده است.روزنامه فرانسوی لوموند در همین زمینه با استناد به داده‌های صندوق بین‌المللی پول نوشته اقتصاد روسیه در ۱۲ ماه گذشته نشان داد بسیار قوی‌تر از پیش‌بینی‌های غرب است. به نوشته لوموند در ماه ژانویه (دی ۱۴۰۱) آمار صندوق بین‌المللی پول همه را شگفت‌زده و غربی‌ها را ناامید کرد؛ رکود اقتصادی روسیه در سال ۲۰۲۲، به ۲.۲ درصد محدود شد، بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های غربی‌ها در مارس ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱)که ۸.۵ درصد پیش‌بینی کرده بودند….فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای تجاری در روسیه در سال جاری تا ۳ دهم درصد و در سال ۲۰۲۴ تا ۲.۱ درصد افزایش خواهد داشت؛ در حالی که این افزایش در منطقه یور (اتحادیه اروپا) ۱.۶ درصد پیش‌بینی شده است. این داده‌ها و ارقام نشان‌گر مقاومت اقتصاد روسیه در برابر روندهای ناگهانی است.
تغییر نقشه ژئوپلیتیکی جهان
تارنمای اروپایی« یورواکتیو» نیز در گزارشی با اشاره به تاثیر جنگ اوکراین بر نظم جهانی نوشت: جنگ اوکراین بخش‌هایی از نظم جهانی را متزلزل کرده و با تغییر نقشه ژئوپلیتیک جهان به تشکیل بلوک‌های جدیدی منجر شده که از زمان جنگ سرد مشاهده نشده بود.
به گزارش ایرنا، «یورواکتیو» می‌افزاید: جنگ اوکراین درگیری‌ها و رویارویی‌ها و در عین حال تمایل کشورها را برای تشکیل بلوک‌های جدید با محوریت واشنگتن و پکن تشدید کرده است. آسیای مرکزی، قفقاز، بالکان، آفریقا و آسیا-اقیانوسیه، صحنه‌های نبرد بین قدرت‌هایی مانند چین، اتحادیه اروپا، روسیه و ترکیه برای اعمال نفوذ بوده‌اند؛ نفوذی که چه از طریق تامین مالی پروژه‌های زیربنایی یا از راه انعقاد قراردادهای تجاری، نظامی یا دیپلماتیک اعمال شده است.
به نوشته این رسانه اروپایی، چین مجبور است جنگ اوکراین را با توجه به اهداف راهبردی بلندمدت خود برای تبدیل شدن به قدرت پیشرو در جهان تا سال ۲۰۴۹ در نظر بگیرد. اگرچه پکن از مسکو حمایت کرده ‌اما از اقداماتی که ممکن است باعث آزردگی غرب شود، اجتناب کرده است. این رسانه درباره اهمیت جنگ اوکراین برای اروپا نوشت: برای اتحادیه اروپا این جنگ فرصتی است تا نشان دهد که می‌تواند به عنوان نقش‌آفرین کلیدی عمل کند. در عین حال چنین تصوری که اروپا در جایگاهی ضعیف‌تر نسبت به آمریکا قرار دارد، خطری برای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.«یورو اکتیو» جنگ اوکراین را با توجه به تحریم‌های غرب علیه روسیه ضربه‌ای به روند جهانی شدن ارزیابی کرد و نوشت: در بخش انرژی که روسیه وزنه مهمی محسوب می‌شود، تحریم‌های گروه هفت و اتحادیه اروپا صادرات نفتی این کشور را محدود کرده است.