وزیر خارجه هند، «جُـرج سوروس» را پس از اظهاراتش در مورد هند، فردی «پیر، ثروتمند، متعصب و خطرناک» خواند و گفت که ارزش‌های تعریف‌کننده دموکراسی باید دوباره مورد بحث قرار گیرند...

وزیر خارجه هند، «جُـرج سوروس» را پس از اظهاراتش در مورد هند، فردی «پیر، ثروتمند، متعصب و خطرناک» خواند و گفت که ارزش‌های تعریف‌کننده دموکراسی باید دوباره مورد بحث قرار گیرند.

سرویس خارجی-

«جُرج سوروس» میلیاردر صهیونیستِ آمریکایی، رئیس‌ هیئت‌ مدیره مؤسسه «جامعه باز» و ملقّب به پدر کودتاهای رنگی هر از گاهی موضع‌گیری‌های می‌کند که مقامات کشورهای مختلف را به خشم می‌آورد؛ برای مثال سال گذشته در جریان سخنرانی در مؤسسه محافظه‌کار «هوور» خواهان جایگزینی «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین، شد و المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن را با المپیک ۱۹۳۶ در آلمان نازی مقایسه کرد. حالا اما قرعه به نام کشورِ رقیب چین یعنی هند افتاده است.
جرج سوروس در آستانه کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود که هند یک دموکراسی است، اما «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر این کشور دموکرات نیست. همین اظهارات کافی بود تا دهلی‌نو به خشم آید. «سوبرامانیام جایشانکار»، وزیر خارجه هند در کنفرانسی خبری و در واکنش به این اظهارات گفته که اظهارات سوروس، میلیاردر مجار-آمریکایی، نمونه بارز «دیدگاه یورو-آتلانتیک» است. آن‌طور که ایسنا نوشته، او حتی با لحنی تندتر گفته است: «سوروس پیر، ثروتمند، متعصب و خطرناک است، چون چنین افراد و سازمان‌هایی با چنین دیدگاه‌هایی، واقعاً برای شکل دادن به روایت‌های خود پول خرج می‌کنند.»
به گفته جایشانکار باید درباره دموکراسی گفت‌وگو شود، از جمله این‌که حالا که توازن قدرت در جهان متعادل‌تر شده و از سلطه اروپا و آمریکا خارج شده، چه ارزش‌هایی یک دموکراسی را تعریف می‌کنند. وزیر خارجه هند با یادآوری این‌که مردم این کشور با حضور در انتخابات تعیین می‌کنند که کشورشان چطور اداره شود، گفت: «این اظهاراتِ [سوروس] برای ما نگران‌کننده است، زیرا ما کشوری هستیم که استعمار را پشت سر گذاشته‌ و می‌دانیم وقتی پای مداخله خارجی به کشور باز شود، چه خطراتی در پی دارد.»
گفتنی است، سال گذشته گزارش‌هایی منتشر شد که در آنها تصریح شده بود، بنیاد جامعه بازِ سوروس چندین میلیون دلار برای راه‌اندازی یک کودتای رنگی در قزاقستان که سال گذشته با ناآرامی‌هایی همراه بود، هزینه کرده است. همچنین افشا شد که در پَسِ پرده کودتاهای رنگین زیادی که تاکنون در کشورهایی چون اوکراین، لبنان، گرجستان و… صورت گرفته – آن‌طور که برخی از تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌هد – جرج سوروس بوده است. در واقع سوروس همان آستینی است که «دستِ مخفی غرب» در کودتاهای رنگی از آنها بیررون آمده است.
سوروس صهیونیست در حال حاضر جزوِ ۲۰۰ فرد ثروتمند جهان است که تجربه سرمایه‌گذاری‌های پربازده خود را از دهه ۷۰ میلادی آغاز کرده است. در طول این سال‌ها چگونگی و چند و چونِ رابطه او با نهادهای قدرت در آمریکا محل پرسش باقی مانده است. او که «لنین حزب دموکرات» نیز خوانده شده حتی از سوی منتقدان آمریکایی متهم است که با نیات سیاسی بازار بورس نیویورک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر اتفاقات اثرگذار بر بهای دلار آمریکا نیز نفوذ دارد. او در ۹۲ سالگی هم هنوز علاقه دارد که به راه گذشته خود و سرک کشیدن و دخالت کردن در وضعیت دیگر کشورها ادامه دهد.
سوروس در کتاب «سقوط اقتصادی سال ۲۰۰۸ و معنای آن؛ چارچوب نظری تازه برای بازارهای مالی» خود را فیلسوفی ناکام و بورس‌بازی موفق خوانده است! او در این کتاب یاد کرده که در ماه‌های نخست ورودش به لندن کتاب «جامعه‌باز و دشمنان آن» اثر «کارل پوپر» را خواند و این کتاب چون وحی منزل او را تحت تأثیر خود قرار داد. به نظر می‌رسد نام مؤسسه خود را نیز از این کتاب گرفته است و قصد دارد با پول پاشی مفاد این کتاب را در سراسر جهان پیاده کند!