شدت تنش‌ها در تل آويو و ديگر شهرهاي فلسطين اشغالي زنگ خطر را براي مقامات تل آويو به صدا درآورده ...

شدت تنش‌ها در تل آویو و دیگر شهرهای فلسطین اشغالی زنگ خطر را برای مقامات تل آویو به صدا درآورده و رئیس شاباک هم مثل رئیس‌این رژیم در گفت وگو با دیگر مقامات صهیونیستی نسبت به بحران انفجار نارضایتی‌ها و درگیری‌های داخلی هشدار داده است.
شهرهای مختلف مناطق اشغالی فلسطین یک ماه است که آرام و قرار ندارد. اعتراضات در تل آویو و دیگر شهرهای فلسطین اشغالی علیه نتانیاهو همواره با حضور بیش از ۱۰۰ هزار نفر برگزار می‌شود ولی تا‌کنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. گویی گوش نتانیاهو به معترضان بدهکار نیست. به تازگی رئیس ‌شین بت در گفت‌وگو با دیگر مقامات صهیونیستی تاکید کرده که اعتراضات ثبات تل آویو را به خطر می‌اندازد و شرایط فعلی نمی‌تواند آینده روشنی را به دنبال داشته باشد. رسانه‌های خارجی مانند گاردین، موج اعتراضات و تنش‌های دامنه دار در تل آویو را بهار عبری نامیده‌اند و با این توصیف به تغییرات بزرگی اشاره دارند که مناطق اشغالی آبستن آن است. جامعه صهیونیستی امروز به شدت قطبی شده و دیگر نمی‌توان با مرز بندی‌های سنتی چپ و راست تحولات تل آویو را تحلیل کرد، بلکه امروز مناطق اشغالی فلسطین شاهد دو گروه از شهروندانی است که یک طرف آینده خود را رو به سقوط و گروه دیگر بدون توجه به سیاست‌های تندرو ارتدوکس‌ها به تغییرات بنیادین برای تبدیل رژیم صهیونیستی به یک رژیم کاملا بسته و منزوی فکر می‌کنند. برای تندروهایی که اکنون قدرت را در دست دارند، روابط خارجی و همچنین آزادی‌های مدنی و یا حقوق انسانی دیگر ادیان محلی از اعراب ندارد و آنها با نگاهی ن‍ژادپرستانه به دنبال حاکم کردن ایدئولوژی افراطی و تروریستی صهیونیست در تل آویو هستند. همین موضوع است که همه ساکنان مناطق اشغالی را نگران کرده و رئیس ‌سرویس امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) در مذاکره با مقام‌های ارشد احزاب این رژیم نسبت به بحرانی بودن شرایط هشدار داده است. او گفته است: «در حال حاضر وضعیت به زمان انفجار رسیده است.» روزنامه‌ هاآرتص در این ارتباط گزارش داده است که «رونن بار» طی چند روز گذشته سلسله نشست‌ها و مذاکراتی با مقامات ارشد کابینه ائتلافی و احزاب مخالف داشته و از آنها خواست تا برای آرام کردن اوضاع تلاش کنند و نسبت به نزدیک شدن وضعیت به شرایط غیرقابل کنترل و انفجاری که ممکن است ثبات این رژیم را به خطر بیندازد، هشدار داده است. بر اساس این گزارش، این نتیجه‌گیری بر اساس برآوردهای جامعه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است که حاکی از تشدید تنش در جامعه در پی تشدید اعتراضات علیه طرح کابینه بنیامین نتانیاهو برای تضعیف قوه‌قضائیه است. رئیس ‌شاباک با بیان اینکه اعتراضات به وضعیت انفجاری رسیده که ثبات رژیم را به خطر می‌اندازد، گفت که اعضای بخش سرویس یهودی شاباک با پلیس همکاری می‌کنند تا برای تظاهرات و تامین امنیت اعتراضات علیه رژیم آماده شوند.
هاآرتص اعلام کرد که مشارکت شاباک در برخورد با اعتراضات ضد کابینه نتانیاهو به دلیل نگرانی‌های امنیتی در مورد نفوذ عناصر چپ افراطی، به قول آنها در میان تظاهرکنندگان، با هدف آسیب رساندن به نهادهای دولتی صورت می‌گیرد. به گفته یک منبع پلیس، طی ماه گذشته شاباک عملیات خود را علیه آنچه که آشوبگران چپ توصیف می‌کند گسترش داده و با اظهاراتی برخورد کرده که آنها را تحریک‌آمیز علیه مقامات ارشد کابینه توصیف کرده است.
تشدید اعتراضات مخالفانِ نتانیاهو
همزمان با هشدارهای رئیس شاباک، درگیری‌های داخلی میان سیاستمداران نیز به اوج خود رسیده است. قبلا هم اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نسبت به سقوط قانون اساسی به دلیل اختلافات سیاستمداران هشدار داده بود و روز سه شنبه نیز صیفی عوفادیا خبرنگار سیاسی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حزب آینده به رهبری یائیر لاپید قصد دارد از تمامی اعضای کنست از احزاب اپوزیسیون بخواهد استعفا دهند. این در حالی است که پیش‌نویس قانون اصلاحات قضایی نتانیاهو برای تصویب نهایی باید دو بار دیگر در کنست قرائت شود و در صورت تصویب در مرحله سوم‌، به طور نهایی اجرایی خواهد شد. در صورت خروج نمایندگان احزاب مخالف نتانیاهو از کنست رژیم صهیونیستی، تصویب این قانون جنجالی ممکن است به بن‌بست برسد.
در همین رابطه، یائیر لاپید ضمن انتقاد شدید از جریان‌های حامی نتانیاهو در کنست، گفت: تاریخ، به دلیل آسیبی که به دموکراسی، اقتصاد و امنیت اسرائیل وارد نموده‌اید، شما را قضاوت خواهد کرد! شما بدون اینکه به اهمیت فعالیت‌های خود اهتمام داشته باشید اسرائیل را چند‌پاره کردید!