در حالی که طی یک سال گذشته و تحت تاثیر جنگ اوکراین دولت‌های انگلیس، ایتالیا، استونی و مولداوی سقوط کرده‌اند

در حالی که طی یک سال گذشته و تحت تاثیر جنگ اوکراین دولت‌های انگلیس، ایتالیا، استونی و مولداوی سقوط کرده‌اند، دیلی تلگراف با اشاره به وضعیت حاکم بر فرانسه پیش‌بینی کرده کار ماکرون هم تمام است و به زودی خبر استعفای او را هم خواهیم شنید. طی یکی دو ماه گذشته

سرویس خارجی-

۴ تظاهرات میلیونی و سراسری علیه ماکرون و سیاست‌های ریاضتی‌اش برگزار شده است.
جنگ اوکراین تقریبا یک ساله شد و طی این مدت جدای از اوکراین که جز «ویرانی» چیزی نصیبش نشده، اروپا هم خسارت‌های بسیار سنگینی به ویژه در حوزه اقتصاد دیده است. طی این مدت و بر اساس گزارش رسانه‌های غربی از جمله بلومبرگ، اروپا بیش از یک تریلیون دلار فقط از ناحیه بحران انرژی خسارت‌دیده است و این کشورها در این مدت مجبور شده‌اند چیزی بالغ بر ۸۰۰ میلیارد دلار نیز بابت این بحران یارانه پرداخت کنند. در این مدت دولت‌های انگلیس، استونی، ایتالیا و مولداوی نیز تحت تاثیر همین بحران‌های کمر‌شکن سقوط کرده‌اند. حالا خبر رسیده که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه قربانی بعدی این جنگ است. طی دو ماه گذشته این کشور شاهد چندین تظاهرات میلیونی در اعتراض به طرح ریاضتی دولت ماکرون برای تغییر سن بازنشستگی بوده و همین مسئله دولت ماکرون را به گوشه رینگ برده است. نشریه انگلیسی «دیلی‌تلگراف» نوشته، امانوئل ماکرون، با توجه به تضعیف جایگاه و موضعش به سبب چندین فاکتور، دورنمای خوش‌بینانه‌ای برای ادامه کارش در ریاست جمهوری برای خود متصور نبوده و احتمال استعفای او بالاست. به گزارش ایسنا، در ادامه گزارش این نشریه می‌خوانیم: «تقریبا از سه ماه پیش این شایعه (قصد ماکرون برای استعفا) در پاریس منتشر شده است و اینکه امانوئل ماکرون عدم برخورداری از اکثریت در مجلس ملی فرانسه را مایوس‌کننده می‌داند. این به مثابه تنزل جایگاه او نسبت به دوره اول ریاست جمهوی‌اش است، زمانی که حزبش دارای اکثریتی متشکل از ۳۵ کرسی بود. گفته می‌شود که رئیس‌جمهور فرانسه، نگاهی هم به ایده برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در فرانسه دارد…مسئله این طور نیست که ماکرون معتقد به امکان کسب پیروزی راحت در چنین انتخاباتی باشد؛ اتفاقا با توجه به واکنش‌ها به طرح ناشیانه اصلاحات بازنشستگی او، این امر به طور فزاینده‌ای برای او بعید شده است. مسئله این است که او مانند ژنرال دوگل در سال ۱۹۶۹، ترجیح می‌دهد به جای تحمل همزیستی با نخست‌وزیر از حزب مخالف، با افتخار استعفا دهد… بر اساس این تئوری‌ ماکرون به دنبال کناره‌گیری است تا جانشینش (احتمالاً مارین لوپن راست افراطی) با کشوری درگیر قطبی‌شدگی، مالیات‌های بالا، غرق در بدهی و با زیرساخت‌ها، نظام آموزشی و خدمات بهداشت و درمان ضعیف سر و کله بزند؛ کشوری که یا قادر به کاستن از سرعت ورود ناخواسته مهاجران نیست و یا نمی‌تواند مثل همسایه آلمانی خود شهروندان جدیدش را جامعه‌پذیر کند. رئیس‌جمهور فرانسه بدون تردید معتقد است که هیچ‌کس نمی‌تواند در پنج سال آینده بهتر از او عمل کند؛ او که تنها ۵۰ سال سن دارد می‌تواند در سال ۲۰۲۸ دوباره نامزد ریاست جمهوری شود چون غیبتش سبب می‌شود که دیگر محدودیت مربوط به تصدی دو دور متوالی ریاست جمهوری شاملش نشود.»
اعتصاب ۷۰ درصدی رانندگان آمبولانس در انگلیس
بحران اقتصادی در انگلیس نیز طی یک سال اخیر چندین اعتصاب سراسری را در این کشور به دنبال داشت که به گفته رسانه‌های این کشور طی چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. روز دوشنبه نیز هزاران تن از نیروهای خدمات آمبولاس در سراسر انگلستان و ولز، به خاطر مشکل حل نشده دستمزدها دست به اعتصاب زدند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، بیش از ۱۱ هزار نیروی آمبولانس در ولز و در هفت مورد از ۱۰ مرکز آمبولانس در انگلستان روز دوشنبه دست به اعتصاب زدند.اتحادیه «جی‌ام‌بی» در پستی در توئیتر نوشت: «‌این کاملا تقصیر یک دولت ناکارآمد و قدرنشناس است که از صحبت درباره دستمزدها امتناع می‌کند.»نیروهای آمبولانس در ولز پس از رد پیشنهاد جدید دولت ولز درباره دستمزدها، تصمیم گرفتند تا به اعتصاب ملحق شوند. این در حالی است که اعتصاب‌های برنامه‌ریزی شده نیروهای بخش بهداشت و درمان در اسکاتلند به دنبال پیشنهاد جدید افزایش
۱۴ درصدی حقوق به حالت تعلیق درآمد.
تحریم‌های اروپا ته کشید
اما در حالی که کشورهای اروپایی از بحران اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین همچنان رنج می‌برند. سران اروپا سرگرم جست و جو برای یافتن موارد جدید برای وضع تحریم علیه روسیه هستند. با این وجود رئیس‌شورای اروپا اذعان کرد، اتحادیه اروپا تمامی تحریم‌های ممکن را علیه روسیه وضع کرده است و در حال حاضر تحریم‌ها و اقدامات زیادی نمانده که این اتحادیه بخواهد اعمال کند.
«شارل میشل»، در مصاحبه‌ای با یک روزنامه بلژیکی گفت: «از آنجایی که تمامی تحریم‌های اصلی اعمال شده‌اند، در حال حاضر هر بسته تحریمی جدید با هدف محکم کردن شکاف‌های قانونی و جلوگیری از تلاش‌ها برای دور زدن تحریم‌ها است.»وی تصریح کرد:« کار اصلی از پیش انجام شده است زیرا ما تحریم‌هایی را علیه سوخت فسیلی اعمال کردیم… از آنجایی که تمامی گام‌های اصلی و عمده اتخاذ شده است، هیچ چیز زیادی برای اعمال وجود ندارد.»
طبق گزارش‌ها دهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا که در حال حاضر پیرامون آن گفت‌وگو می‌شود، ۱۱ میلیارد یورو (۱۱.۷ میلیارد دلار) ارزش دارد و بر روی توقف فروش کالاهای با تکنولوژی بالا که می‌توانند در سیستم‌های تسلیحاتی استفاده شوند، متمرکز خواهد بود.همچنین لیست سیاه صادرات شامل لوازم الکترونیکی، لیزر، تجهیزات رادیویی، نرم‌افزارها، اویونیک، دوربین‌های زیر دریایی، مواد مدنی نایاب و اجزای خاصی که در نانوتکنولوژی استفاده می‌شوند، است. همچنین این تحریم‌ها شامل بانک‌های روسی از جمله آلفا بانک، روس‌بانک و تینک‌آف بانک خواهد بود و شهروندان روسی از داشتن شغل‌های دولتی در شرکت‌های مهم اروپایی منع خواهند شد.بروکسل تاکنون ۹ بسته تحریمی را از جمله در اقتصاد، تجار، سیاستمداران و خبرنگاران این کشور اعمال کرده است.
نطق سالانه پوتین
رئیس‌جمهور روسیه نیز دیروز در آستانه یکسالگی جنگ اوکراین در مجلس فدرال این کشور سخنرانی کرد. پوتین در این سخنرانی درباره جنگ اوکراین گفت: این غربی‌ها بودند که جنگ را راه‌انداختند و روسیه فقط برای مهار آن متوسل به زور شد. غرب قبل از آغاز عملیات ویژه سلاح به اوکراین منتقل می‌کرد و تلاش داشت تا سلاح‌های بیولوژیکی و هسته‌ای را در اختیار اوکراین قرار دهد.
وی افزود: هدف سیاست ضد روسی غرب راه‌اندازی یک جنگ نیابتی در اروپا و حذف رقباست. در دهه ۳۰ قرن گذشته و اکنون تنها یک هدف وجود دارد؛ هدایت تجاوز به شرق و شعله‌ور کردن جنگ در اروپا به دست دیگری برای حذف رقبا. نخبگان غرب هدف خود برای شکست استراتژیک روسیه و حذف همیشگی ما را پنهان نمی‌کنند. روسیه قاطعانه نه تنها از منافع خود دفاع می‌کند بلکه نمی‌گذارد جهان به کشورهای متمدن و بقیه تقسیم شود. رئیس‌جمهوری روسیه در این سخنرانی که خطاب به جمع گسترده‌ای از نمایندگان مجالس روسیه و دیگر شخصیت‌های سیاسی و دینی و مطرح این کشور انجام شد، گفت: غرب حدود ۱۵۰ میلیارد دلار برای مسلح کردن اوکراین هزینه کرد و این درحالی است که در طول سال ۲۰۲۰ فقط ۶۰ میلیارد دلار به کشورهای فقیر اعطا شد. این ارقام را مقایسه کنید! هیچ کشوری در جهان به‌اندازه آمریکا در خارج از کشورش پایگاه نظامی ندارد. تعداد آنها به صدها پایگاه می‌رسد که در کل سیاره زمین پراکنده است..وی تاکید کرد: شکست دادن روسیه در میدان نبرد غیرممکن است و ما به شکل مناسبی با تلاش برای تبدیل این درگیری به یک رویارویی جهانی برخورد می‌کنیم. وی افزود: روسیه کریدورهای لجستیکی جدید خواهد ساخت، مسیرهای داخلی و خروجی به آسیا را توسعه خواهد داد و این امر باعث گسترش و تعمیق همکاری با چین، هند، ایران و سایر کشورهای دوست خواهد شد. پوتین، در این سخنرانی همچنین از تعلیق مشارکت روسیه در معاهده کاهش تسلیحات راهبردی جدید (استارت نو) خبر داد.رئیس‌جمهور روسیه دراین‌باره گفت: امروز مجبورم که اعلام کنم روسیه مشارکت در معاهده استارت نو را به حالت تعلیق درمی‌آورد. تکرار می‌کنم، از معاهده خارج نمی‌شویم بلکه تعلیق می‌کنیم.
سفر بایدن به لهستان
خبر دیگر این که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا پس از یک سفر مخفیانه و غیرمنتظره به اوکراین، دوشنبه‌ شب این کشور را ترک کرد و با قطار وارد لهستان شد. «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه درباره سفر بایدن به کیف گفته رئیس‌جمهوری آمریکا قبل از سفر به اوکراین تضمین‌های امنیتی دریافت کرده بود، اما توضیح نداد که چه کسی این تضمین‌ها را به جو بایدن داده است.خبرگزاری آسوشیتدپرس پیشتر به نقل از کاخ سفید گزارش داده بود که واشنگتن‌اندکی پیش از سفر بایدن به اوکراین، «برای اطمینان از عدم درگیری»، با مسکو در تماس بوده است. این سفر مخفیانه در داخل آمریکا با انتقاد شدید جمهوری‌خواهان همراه شد.