چند روز پیش شبکه تروریستی اینترنشنال رسما اعلام کرد که پخش برنامه‌هایش به خاطر آنچه تهدیدات امنیتی خوانده به آمریکا منتقل کرده است‌‌. در پس این اتفاق چند نکته مهم وجود دارد. ۱. اساسا ذکر بهانه تهدیدات امنیتی بیش از هر چیز با هدف ایران هراسی صورت می‌گیرد. واقعیت، فروش کامل اینترنشنال از سمت سعودی […]

چند روز پیش شبکه تروریستی اینترنشنال رسما اعلام کرد که پخش برنامه‌هایش به خاطر آنچه تهدیدات امنیتی خوانده به آمریکا منتقل کرده است‌‌. در پس این اتفاق چند نکته مهم وجود دارد.

۱. اساسا ذکر بهانه تهدیدات امنیتی بیش از هر چیز با هدف ایران هراسی صورت می‌گیرد.

واقعیت، فروش کامل اینترنشنال از سمت سعودی به سازمان سیا آمریکا است. هر شبکه‌ جاسوسی عملا مدت زمان و تاریخ مصرف دارد.

برای مثال بی‌بی‌سی فارسی در سال ۸۸ افتتاح و تا نقش محوری رسانه‌های فارسی زبان در فتنه آن سال بود. پس از فروکش کردن فتنه آن سال روند افول بی‌بی‌سی آغاز و با پایان دولت احمدی نژاد تشدید شد.

از ابتدا نیز برای ما مشخص بود که اینترنشنال هم با پس از شکست اغتشاشات ۱۴۰۱ افول می‌کند. این امر پس از چندین ضربه ویژه و سپس بحران سوژه، تشدید شد.

۲‌. سعودی در اردیبهشت ۱۴۰۰ تعهد به تعطیلی اینترنشنال داده بود اما به جز شبکه ایران فردا، نه تنها کاری نکرد که در دوره اغتشاشات، اینترنشنال میدان دار براندازی سایبری بود.

البته سعودی‌ها پیش از این با تشکیل یک کمیته خرابکاری در درون ساختمان اینترنشنال با حضور برخی افسران موساد، عملا بخشی از تصمیمات را به رژیم صهیونیستی منتقل کرده بودند.

۳. پس از زمین‌گیر شدن سعودی در باتلاق یمن و شکست سیاست‌های بن سلمان در سوریه و عراق و خصوصا لبنان و ناامن‌سازی درون ایران، اینترنشنال شاید تنها ابزار موثر و تاثیرگذار بالفعل ریاض برای اعمال فشار بر تهران بود که همزمان

با چرخش ریاض به شرق، این ابزار نیز از دست آنها خارج می‌شود.

باید دید سعودی حسن نیت دارد یا برای ابزارسازی به سمت فعال‌سازی ابزارهای دیگر مانند تروریست‌های جنوب غرب و شرق کشور می‌رود؟!

۴. در اواخر آبان/ اوایل آذر تهران قصد اجرای یک عملیات ترکیبی، بسیار سنگین و پیچیده‌تر از آرامکو بر علیه تاسیسات نفتی و نظامی سعودی داشت که با وساطت و امتیازگیری از قطر، این مهم رخ نداد سپس در طول دوره جام جهانی، هم آنها پیام‌های مذاکره فرستادند، هم شرایط در عراق تغییر کرد و هم یمنی‌ها به تهران پیام دادند که به دلیل مذاکرات عمان فعلا امکان اجرای عملیات سنگین بر علیه سعودی ندارند.

لذا این به تعویق افتاد. بدیهی است حق پاسخ همچنان محفوظ است اما باید از این فرصت، نهایت استفاده را در دیپلماسی فعال منطقه‌ای کرد.

چند هفته مانده به شروع اعتراضات در کشور، عملا طرف‌ها در حال تعیین وقت دیدار امیرعبداللهیان و بن فرحان در بغداد بود که با شروع جنگ ترکیبی ۱۴۰۱، همه چیز تغییر کرد.

نباید فراموش کرد که دیپلماسی فعال منطقه‌ای مهمترین نیاز امروز کشور است.

۵. این روزها سیا عملا شمشیر را از رو بسته و هر روزه در حال اجرای طراحی‌های خصمانه علنی علیه کشور است.

بدیهی است این خباثت‌ها بی‌پاسخ نمی‌ماند هر چند یکی از دلایل این اقدامات سیا، کور شدن برخی ایستگاه‌های منطقه‌ای است.

ویلیام برنز از بهترین ایران شناسان در آمریکا است و بیش از هر کسی می‌داند اگر کاری نکند، به زودی به قیمت برکناری وی منجر خواهد شد. خاطره‌گویی‌های وی از پناهنگاه‌های اوکراین، دارای نکته‌های مهمی است!