🔴در وقت شکار گاهی سگ ها حواسشان به یک خرگوش جلب می شود و قصد دارند آن را شکار کنند و این مساله باعث می شود که تمرکزشان از کار اصلی دور شود .سگ تا حواسش به خرگوش است ، کمک حال شکارچی نمی شود. پس شکارچیان چه کار می کنند؟می آیند و یک شاه ماهی سرخ را که دودی شده و بوی بسیار تندی دارد را در مسیری مخالف خرگوش قرار می دهند

⭕️مغالطه «شاه ماهی سرخ»

✍️ سید علیرضا آل‌داود

🔴در وقت شکار گاهی سگ ها حواسشان به یک خرگوش جلب می شود و قصد دارند آن را شکار کنند و این مساله باعث می شود که تمرکزشان از کار اصلی دور شود .سگ تا حواسش به خرگوش است ، کمک حال شکارچی نمی شود. پس شکارچیان چه کار می کنند؟می آیند و یک شاه ماهی سرخ را که دودی شده و بوی بسیار تندی دارد را در مسیری مخالف خرگوش قرار می دهند ، حواس سگ شکاری از بوی ضعیف خرگوش جلب بوی قوی و جذاب ماهی دودی می شود و در این فرصت از منطقه دور می شود.

⭕️از این مثال برای توصیف مغالطه ای استفاده می کنند که در استدلال های روزمره اتفاقا بسیار پر کاربرد است به این مثال توجه کنید:

🔴ضد انقلاب مانند مصی یزید نژاد با ساختن یک مغلطه مانند انتشار عکس‌های هنری و حرفه‌ای یک دختر گمنام که چشمش معلوم نیست کجا آسیب دیده و وی دنبال اهداف خاص پس پایان اغت‌شاش‌ات است می‌کوشد حواس‌ها را از شکست پروژه اغتشاش، توفیقات دولت انقلابی و حال خوب مردم در نوروز پرت کند، اما به ناگاه در مسیر روایت سازی اش که با اهدافی چون(سفید سازی، مظلوم نمایی، تخریب وجهه نیروهای امنیتی و انقلابی، تخریب نظام، داغ نگه داشتن تنور اغتشاشات، ادامه پروژه‌ی انقلاب زنانه و…) دنبال می‌کند، یک شبهه(شاه ماهی سرخ دودی) به آن روایت وارد می شود(کدام چشم طبق تصاویر تیر خورده، چشم چپ یا چشم راست) و تمام حواس ها از مطلب اصلی با آن اهداف کذا به مطلب دوم پرت شده و مانع تحقق یافتن هدف مصی یزید نژاد در روایت سازی اول می شود.

🔴همان طور که می بینید در این مغالطه سعی شده است تا با پیش کشیدن یک موضوع حساس و جذاب مثل (کدام چشم) مانع روایت سازی‌های دروغ عناصر خودفروخته با قدرت رسانه ای زیاد یعنی مظلوم نمایی آن دختر و عدم تکرار روایت دروغ #مهسا_کومله #حسین_رونقی و #آرمیتا_عباسی شود.

🔴تکنیک شاه ماهی سرخ هم همین کار را می‌کند؛ یک موضوع بی‌ربط اما جذاب وارد استدلال می‌شود تا مانع ساخته شدن روایت اول توسط ضد انقلاب شود.

🔴در برابر جنگ ترکیبی شناختی دشمن باید هوشمند جنگید مخصوصا وقتیکه جبهه انقلاب در فضای مجازی و رسانه بسیار ضعیف است که رهبر انقلاب هم مکرراً در خصوص این ضعف تذکرات می‌دهند.

🔴از دوستان انقلابی هم انتظار اینست حداقل در حوزه‌های رسانه‌ای خود را تقویت کنند و از تحلیل‌های سطحی و انتشار محتوای خام دوری کنند.کمی مطالعه برکت بسیاری در جهاد تبیین شما خواهد داشت.