برخی گزارش‌ها از جنگ یمن حاکی است عربستان به طور جدی تصمیم گرفته به این جنگ خاتمه دهد و همزمان توافق متفاوتی برای تمدید یک ساله آتش بس بین دو طرف جنگ شده است. امارات نیز برخی تحریم‌ها علیه یمن را لغو کرده است.

عربستان در ‌اندیشه پایان دادن به جنگ یمن

سرویس خارجی
برخی گزارش‌ها از جنگ یمن حاکی است عربستان به طور جدی تصمیم گرفته به این جنگ خاتمه دهد و همزمان توافق متفاوتی برای تمدید یک ساله آتش بس بین دو طرف جنگ شده است. امارات نیز برخی تحریم‌ها علیه یمن را لغو کرده است.
۲۹۳۵ روز (معادل ۸ سال و ۱۳ روز) از جنگ یمن می‌گذرد. جنگی که قرار بود ۲ هفته‌ای و با نابودی انصارالله به پایان برسد به نظر می‌رسد که پایانش طور دیگری در حال رقم خوردن است. این روزها خبرهای خوبی درباره جنگ یمن منتشر می‌شود که امید‌ها به پایان آن را بیش از پیش تقویت کرده است. در همین راستا پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» به نقل از «منابع آگاه» گزارش داده که دولت عربستان، اعضای شورای ریاستی یمن را فراخوانده و جزئیات توافقش با صنعاء برای پایان جنگ را به آنها اعلام کرده است. المیادین به نقل از منابعش این را هم نوشته است که: «عربستان سعودی رئیس‌و اعضای شورای ریاستی یمن را در سالگرد اعلام این شورا در ریاض احضار کرده و آنها را در جریان آخرین تصمیمات خود درباره بحران این کشور قرار داده است.» این پایگاه خبری ضمن تاکید بر غیرعلنی بودن این گفت‌وگوها، داده: «خالد بن سلمان وزیر دفاع عربستان در جلسه پنج شنبه خود با رئیس‌و اعضای شورای ریاستی، راه‌حل ریاض برای پایان بحران را برای آنها تشریح کرد‌ه است.»
بندر الحدیده به طورکامل بازگشایی می‌شود
در بخش دیگری از این گزارش که خبرگزاری فارس نیز آن را منتشر کرده آمده: «چشم‌انداز عربستان برای راه‌حل، شامل تمدید آتش‌بس موجود در یمن برای یک سال دیگر با توافق با دولت صنعاء است‌…چشم‌انداز عربستان برای راه‌حل، براساس تمدید آتش‌بس از سوی صنعاء‌ در ازای پرداخت حقوق کارکنان کشور، یکسان ‌سازی ارز و گشایش کامل بندر حدیده است. تمدید آتش‌بس با شرایط جدید هم در آینده با اعلام رسمی عربستان مبنی بر پایان جنگ و توقف مداخله این کشور در امور یمن امکان‌پذیر خواهد شد… پس از اعلام پایان رسمی جنگ، رایزنی‌های یمنی-یمنی تحت نظارت سازمان ملل و حمایت عربستان سعودی آغاز خواهد شد. هدف از مذاکرات اطراف یمنی هم دست‌یابی به توافق بر سر یک دوره انتقالی دو ساله از قدرت است.»
توافق برای آتش‌بس ۶ ماهه
از سوی دیگر یک منبع دیپلماتیک یمنی روز جمعه به خبرگزاری اسپوتنیک گفته، شورای ریاستی یمن و انصارالله با میانجی‌گری عمان به توافق رسیدند و آتش‌بس به مدت ۶ ماه تمدید خواهد شد.» خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: آتش‌بس جدید که قرار است عصر جمعه اعلام شود، ممکن است حاوی چندین نکته از جمله از سرگیری صادرات نفت از میادین نفتی در جنوب و از مارب در شمال، لغو تمام محدودیت‌ها در بندر الحدیده، گسترش پروازها به فرودگاه صنعا و باز کردن تمام راه‌ها بین مناطقی که تحت کنترل دولت نجات ملی یمن و قسمت‌هایی که تحت کنترل نیروهای وفادار به دولت مستعفی و فراری یمن است، باشد. گزارش‌ها همچنین حاکی است ائتلاف سعودی- اماراتی ممنوعیت ورود ۵۰۰ کالا به یمن را که در اوایل سال ۲۰۱۵ وضع شده بود، لغو کرد ائتلاف این کالاها را به بهانه «استفاده از آنها در ساخت سلاح و مهمات» ممنوع کرده بود. این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی روز پنج شنبه در پکن ضمن توافق برای بازگشایی نمایندگی‌های دو کشور در زمان مورد توافق، بر آمادگی خود برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند؛ پایان دادن به بحران یمن نیز از مهم‌ترین پرونده‌های منطقه‌ای است که ناظران تحولات امیدوارند بعد از توافق تهران-ریاض محقق شود.