همزمان با ادامه مذاكرات هيئت اعزامي عربستان با انصارالله يمن در صنعا، رياض با صدور فرمانی اعلام کرد که ورود ٥٠٠ قلم کالای ممنوعه به یمن که از ٦ سال پیش منع شده بود را برداشته و کشتی‎های در حرکت به سمت یمن بدون هیچ‌گونه بازرسی می‎توانند وارد بنادر یمن شوند.
 
 
همزمان با ادامه مذاکرات هیئت اعزامی عربستان با انصارالله یمن در صنعا، ریاض با صدور فرمانی اعلام کرد که ورود ۵٠٠ قلم کالای ممنوعه به یمن که از ۶ سال پیش منع شده بود را برداشته و کشتی‎های در حرکت به سمت یمن بدون هیچ‌گونه بازرسی می‎توانند وارد بنادر یمن شوند.
 به نظر می‌رسد که این اقدام عربستان دارای منافعی مهم برای مناطق تحت کنترل انصارالله است. با توجه به سکونت بیش از ٧٠ درصد مردم یمن در مناطق تحت کنترل صنعا، هرگونه رفع تحریم باعث کاهش فشار بر مردم ساکن در آن مناطق خواهد شد و بسیاری از کالاهای تخلیه شده در بنادر جنوب هم به سمت مناطق شمالی رفته و مصرف خواهند شد. کارشناسان می‌گویند این فرمان ریاض در واقع مقدمه‌ای بر لغو کامل محاصره یمن است.
تسهیل صدور کالا به یمن همزمان با مذاکراتی است که سعودی‌ها و یمنی‌‌ها در صنعا دنبال می‌کنند. تصاویر منتشر شده از دیدار هیئت سعودی با مقامات انصارالله در صنعا نیز حاکی از آن است که سعودی‌ها در دیدار خود با اعضای انصارالله به سخنانی که مهدی المشّاط، رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن ایراد می‌کند، توجه می‌کنند. این مذاکرات که پس از گشایش‌های دیپلماتیک میان ریاض و تهران صورت می‌گیرد، باعث شده تا چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای از پایان بحران انسانی در یمن دیده شود و به نظر می‌رسد که مذاکرات ایران و عربستان توانسته به تقویت جایگاه نیروهای داخلی یمن در صنعا منجر شود.
روز گذشته نیز «گروندبرگ»، نماینده دائم سازمان ملل متحد در یمن طی اظهاراتی اعلام کرد که گفت‌و‌گوهای عربستان و عمان در صنعا، یمن را بیش از هر زمانی به صلح و پیشرفت حقیقی نزدیک می‌کند. همزمان خبرگزاری بلومبرگ نیز اعلام کرد که عربستان با قدرت برای پایان جنگ یمن فشار می‌آورد و قرار است طرح صلح با حوثی‌ها (انصارالله) ظرف دو هفته آتی اعلام شود.
شنیده‌ها حاکی است، یکی از مواردی که جمهوری اسلامی ایران طی مذاکره با عربستان روی آن تاکید ویژه‌ای داشته، رفع فشار‌ها به مردم مظلوم یمن و لغو محاصره این کشور بوده است.