منابع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفته‌اند توافق ایران و عربستان سعودی در چین اعضای گروه ۷ را به فکر ارزیابی سیاست‌های خود در منطقه غرب آسیا انداخته است

رویترز: توافق ایران- عربستان گروه ۷ را به فکر بازاندیشی در مسائل غرب آسیا انداخت
منابع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفته‌اند توافق ایران و عربستان سعودی در چین اعضای گروه ۷ را به فکر ارزیابی سیاست‌های خود در منطقه غرب آسیا انداخته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد وزیران خارجه کشورهای موسوم به گروه هفت در نشست هفته آینده خود در ژاپن به ارزیابی راهبرد خود در خاورمیانه (غرب آسیا) خواهد پرداخت. این رسانه غربی افزود: تغییرات راهبردی در این منطقه باعث غافلگیری قدرت‌های غربی شده و آنها را به تقلا برای اکتساب نفوذ در این منطقه واداشته است. طبق گزارش رویترز، توافق ماه گذشته ایران و عربستان سعودی با وساطت چین برای احیای روابط دیپلماتیک غافلگیری آمریکا و متحدان اروپایی اصلی این کشور را به همراه داشت. عربستان سعودی علاوه‌بر این گام‌هایی را هم برای ازسرگیری روابط دوجانبه با دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه برداشته است. یک منبع دیپلماتیک فرانسه که در جمع خبرنگاران صحبت کرده اما خواسته نامش فشار نشود گفت: «نوعی بازآرایی در حال انجام است.» وزیران خارجه کشورهای گروه هفت- شامل فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن- قرار است از ۱۶ تا ۱۸‌آوریل (۲۶ تا ۲۸ فروردین) در ژاپن دیدار کنند. منبع دیپلماتیک فرانسوی اضافه کرد: «منطقه در حال عبور از تحولاتی جدی است، خواه این تحولات به بحران برنامه هسته‌ای ایران مربوط باشند و خواه به عوض شدن موازنه‌ قدرت ژئوپلیتیکی در اثر توافق ایران، عربستان و چین.» خبرگزاری رویترز نوشته است: «برخی از متحدان خاورمیانه‌ای [آمریکا] به‌ویژه عربستان سعودی با ابزار تردید در تعهد امنیتی آمریکا به خاورمیانه، در جنگ روسیه علیه اوکراین موضع بی‌طرف گرفته تلاش کرده‌اند به جای اتکا به غرب متنوع‌‌سازی روابط با کشورهای مختلف از جمله چین را در دستورکار قرار دهند.» این دیپلمات گفت: «گروه ۷ هم باید بتواند از منافع امنیتی خود که از قضا در راستای امنیت منطقه‌ و امنیت جهان است محافظت کند.» یک دیپلمات دیگر از کشورهای عضو گروه ۷ گفت: «توافق ایران- سعودی- چین نشانه مشکلات ما است. هیچ‌کس از این توافق خبردار نشد بنابراین لازم است ما دوباره گرد هم جمع شویم.» به گزارش فارس، دیپلمات فرانسوی به رویترز گفت: «گروه هفت تنها زمانی معتبر باقی خواهد ماند که بتواند مشکلات دنیا را مدیریت کند.»