این بار یک نشریه آمریکایی با ارائه آمار و ارقام تاکید کرد که آمریکا به‌واسطه سیاست‌های نادرست خود در حال از دست دلار به‌عنوان ارز مرجع جهانی است و اینکه چین به همراه سایر کشورهای در حال توسعه یافته با جدیت به دنبال برقرار کردن یک ارز جایگزین هستند.

این‌بار «سی‌ان‌بی‌سی» هشدار داد
دلار در حال از دست دادن جایگاه خود به عنوان ارز مرجع جهانی است

این بار یک نشریه آمریکایی با ارائه آمار و ارقام تاکید کرد که آمریکا به‌واسطه سیاست‌های نادرست خود در حال از دست دلار به‌عنوان ارز مرجع جهانی است و اینکه چین به همراه سایر کشورهای در حال توسعه یافته با جدیت به دنبال برقرار کردن یک ارز جایگزین هستند. پیش از «فاکس نیوز» نیز نسبت به تبعات دلارزدایی کشورهای دنیا بر آمریکا هشدار داده بود.
خیز کشورهای مختلف دنیا برای جایگزینی «دلار» از معاملات بین‌المللی خود و یافت یک ارز معتبر جایگزین دیگر که حالا نقل محافل اقتصادی کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته مثل چین و برزیل شده، موجی از نگرانی را در میان تحلیلگران اقتصادی آمریکا به‌راه‌انداخته است. آنها می‌گویند که واشنگتن اگر همین‌طور دست روی دست بگذارد خیلی زود باید اقتصادش را در یک مسیر عقبگرد پیگیری کند.
شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی تحلیلی می‌نویسد: «هر روز به تعداد کشورهایی که خواستار داد و ستد براساس ارزی غیر از دلار هستند، اضافه می‌شود». این شبکه خبری آمریکایی در مطلبی تحت عنوان «تمایل از آمریکای لاتین تا آسیای شرقی برای دوری گزیدن از دلار شدت گرفته»، تاکید می‌کند: «از زمانی که بانک مرکزی آمریکا برای مقابله با تورم در داخل نرخ بهره را افزایش داد، بسیاری از بانک‌های مرکزی دیگر در سراسر جهان نیز نرخ بهره را با هدف جلوگیری از خروج سرمایه و کاهش شدید ارزش پول خود افزایش دادند».داده‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که دلار آمریکا اگرچه در ذخایر ارز جهانی همچنان غالب است، اما سهم خود در ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان که روزگاری بیش از ۷۰ درصد را از دست داده است.
بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، دلار آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته حدود ۶۰ درصد از ذخایر ارزی جهان را به خود اختصاص داد. یورو با حدود ۲۰.۵ درصد از ذخایر ارز جهانی رتبه دوم را به خود اختصاص داده و یوان چین هم ۲.۷ درصد را از آن خود کرده است. در این گزارش تاکید شده که چین با توجه به موقعیت ویژه‌اش در تجارت جهانی به عنوان یکی از فعال‌ترین بازیگران در این عرصه به‌شمار می‌آید، نشان به آن نشان که باتوجه به داده‌های صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۲، چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ۶۱ کشور جهان است و در مقابل آمریکا بزرگ‌ترین شریک تجاری ۳۰ کشور به حساب آمده است.
مطابق آخرین داده‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، چین تنها کشوری نیست که خواستار دور شدن از دلار آمریکا است. «لوئیس لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری برزیل در سفر اخیر خود به پکن (در ماه‌آوریل) خواستار کاهش وابستگی به دلار آمریکا برای داد و ستدهای جهانی شد. «انور ابراهیم» نخست‌وزیر مالزی هم در سفر اخیر خود به چین، پیشنهاد ایجاد «صندوق پولی آسیایی» را برای کاهش اتکا به دلار آمریکا داده است. در نشست وزرای دارایی و بانک‌های مرکزی آسه‌آن در ماه مارس در ‌اندونزی نیز سیاست گذاران درباره ایده کاهش اتکای خود به دلار آمریکا بحث کردند.
وزیر خزانه‌داری آمریکا در تازه‌ترین اظهارنظر خود تاکید کرده که سیاست‌های پولی اتخاذ شده، کشورش را در مسیر نادرستی قرار داده است. به گفته او، اصرار واشنگتن به اعمال و گسترش تحریم‌ها در سراسر جهان باعث می‌شود تا سایر کشورها برای از دست ندادن منافع خود به فکر تجارت با سایر ارزها بیفتند.
مخالفت هم با بایدن و هم با ترامپ
تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در آمریکا فاش می‌کند که مردم این کشور هیچ تمایلی به حضور دو چهره شاخص دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. در تازه‌ترین نظرسنجی شبکه «ان‌بی‌سی»، ۷۰درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که نمی‌خواهند بایدن برای یک دوره چهار ساله دیگر در کاخ سفید بماند. این رقم برای رای‌دهندگان حزب دموکرات، به ۵۱درصد تنزل یافت. بر اساس این نظرسنجی که هفته گذشته در یک دوره چهار روزه آن هم با حضور یک هزار شرکت‌کننده برگزار شد،۶۰ درصد از جمله یک‌سوم جمهوری‌خواهان هم تاکید کردند که مخالف شرکت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هستند.