عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در آینده‌ای نزدیک روابط ایران و مصر احیا خواهد شد و شاهد افتتاح سفارتخانه‌ها در هر دو کشور خواهیم بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:
سفارتخانه‌های ایران و مصر به‌زودی بازگشایی می‌شود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در آینده‌ای نزدیک روابط ایران و مصر احیا خواهد شد و شاهد افتتاح سفارتخانه‌ها در هر دو کشور خواهیم بود.

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: احیای روابط ایران و مصر بسیار مهم است، زیرا مصر یکی از کشورهای قدیمی و با تمدن منطقه و جهان است، ازاین‌رو جایگاه مصر نسبت به سایر کشورها بسیار جایگاه بالا و مهمی است حتی در گذشته نیز ملت مصر با احترام به ملت ایران نگاه می‌کردند و همین‌طور ملت ایران نیز همین نگاه را به ملت مصر داشته‌اند، در همین راستا نیز مذاکرات ایران و مصر در عراق در حال انجام است و در آینده‌ای نزدیک روابط ایران و مصر احیا خواهد شد و شاهد افتتاح سفارتخانه‌ها در هر دو کشور خواهیم بود و بعد از این اقدام نیز دیداری بین آقای رئیسی رئیس‌جمهور ایران و آقای السیسی رئیس‌جمهور مصر تدارک دیده خواهد شد.
وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو بیان داشت: در سال‌های اخیر شاهد بروز حملات تروریستی زیادی از مبدأ کشور پاکستان بودیم اما با توجه به عزم دولت سیزدهم برای احیای روابط تجاری و اقتصادی با پاکستان، رویکرد امنیتی کشورمان نیز به فعالیت‌های تروریستی و ناامن‌کننده منطقه تغییر کرد، به‌طوری که به‌ جای برخی فعالیت‌های دیپلماتیکِ بی‌نتیجه، تصمیم بر این شد که با توجه به ماهیت نظام حاکمه در پاکستان که بر پایه ارتش بنا شده است، این بار ستاد کل نیروهای مسلح وارد میدان شود و با رایزنی با همتایان پاکستانی، مسئله امنیتی در مرزهای مشترک را حل‌وفصل کند.
سفیر پیشین ایران در افغانستان افزود: با ورود ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان شاهد هستیم که امنیت مرزهای مشترک با پاکستان به ‌نسبت سال‌های گذشته به ‌شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است، همین افزایش امنیت در مناطق مرزی موجب شده است مقامات اجرایی و اقتصادی پاکستان نیز در ماه‌های اخیر بارها درخواست احداث شهرک صنعتی مشترک در مرز با ایران را به ما ارائه کرده‌اند که هم‌اکنون این پیشنهاد در کمیسیون مشترک دو کشور در حال بررسی است و دو طرف بر سر محل احداث این شهرک صنعتی در حال رایزنی هستند. یکی از مناطقی که طرف پاکستانی تمایل زیادی برای احداث شهرک صنعتی در آنجا را دارد، منطقه «ریمدان» است. با توجه به اینکه ریمدان نزدیک‌ترین منطقه به بندر بزرگ کراچی است، پاکستانی‌ها به‌شدت به‌روی این مسیر در حال کار کردن هستند.
نقش حاج قاسم در آزادی ۱۱ مهندس ایرانی
در افغانستان
مالکی خاطرنشان کرد: زمانی که ایران برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با افغانستان جاده‌ای مرزی به‌ سمت استان فراه افغانستان می‌ساخت، طالبان ۱۱ نفر از مهندسان ایرانی را دستگیر کرد، البته پیش از شروع این پروژه نیز طالبان تهدید کرده بود که اجازه ساخت این جاده را به ایران نخواهد داد. وزیر کشور افغانستان که آن زمان ژنرال بسم‌الله‌خان بود به من زنگ زد و گفت که «آمریکایی‌ها به ما گفتند که قصد دارند با عملیات هلی‌برن ۱۱ مهندس ایرانی را نجات دهند». او همچنین تأکید کرد که به آمریکایی‌ها گفته است که اجازه چنین کاری را به آنها نمی‌دهد، بسم‌الله‌خان همچنین گفت که شما یک نماینده معرفی کنید تا در ستاد کل نیروهای مسلح مستقر شود و عملیات کماندوهای افعانستانی برای رهایی مهندسان ایران را رصد کند». من هم به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی با ژنرال مارشال فهیم تماس گرفتم و به او تأکید کردم که به هیچ عنوان اجازه دخالت آمریکایی‌ها را نمی‌دهیم و شخصاً برای آزاد‌سازی مهندسان کشورمان عملیات انجام می‌دهیم. مارشال فهیم نیز بلافاصله با ژنرال مک‌کریستال که آن زمان فرمانده‌ نیروهای آمریکایی در افغانستان بود تماس گرفت و او را از انجام عملیات نیروهای آمریکایی برحذر داشت. ژنرال فهیم همچنین خطاب به فرمانده آمریکایی تأکید کرد که «اگر کماندوهای افغان نیاز به کمک هم داشته باشند، از حاج قاسم طلب کمک خواهند کرد». در نهایت نیز ظرف کمتر از ۳ روز با کمک‌های اطلاعاتی که نیروی قدس سپاه با محوریت شخص حاج قاسم داشت، مهندسان ایرانی توسط کماندوهای افغان آزاد و به کشور منتقل شدند.
خرازی: بهبود روابط با کشورها
قاعده کار وزارت خارجه است
کمال خرازی، رئیس‌ شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگو با تسنیم درباره طرح برخی گمانه‌ها پیرامون از سرگیری روابط میان ایران و مصر پس از بهبود روابط ایران و عربستان و تأثیری که این روابط بر آینده ایران و تحولات منطقه می‌گذارد، گفت: وزارت امور خارجه همیشه آماده است که با کشورهای مختلف گفت‌وگو کند تا روابط منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای بهتر شود. طبیعتاً اگر شرایط ایران در این گفت‌وگوها پذیرفته و رعایت شود، هرچه روابط ایران با کشورهای همسایه و منطقه بیشتر بهبود پیدا کند، به نفع همه است.
وی در پاسخ به جزئیات مذاکرات انجام شده و آیا اینکه بازگشایی سفارت دو کشور ایران و مصر از مطالب طرح شده در مذاکرات بوده است، اظهار داشت: من اطلاع دقیقی از جزئیات تلاش‌هایی که برای از سرگیری روابط مصر و ایران انجام می‌شود، ندارم، اما یک قاعده کلی در برنامه‌های وزارت خارجه این است که با تمام کشورها گفت‌وگو کند تا بهبود روابط حاصل شود.
رئیس ‌شورای راهبردی روابط خارجی همچنین درباره واکنش ایران به احتمال فعال‌‌سازی مکانیسم ماشه از سوی آمریکا و تهدیداتی که در این زمینه می‌شود، خاطرنشان کرد: آقای کنعانی در این زمینه پاسخ لازم را دادند.
به گزارش تسنیم، «ناصر کنعانی»، سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته بود: «چنانچه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود و اقدامات غیرمنطقی در مورد برجام و روند مذاکرات انجام دهد، براساس پیامی که قبلاً از ایران دریافت کرده‌اند، به صورت واضح می‌دانند که واکنش ایران به این موضوع چه خواهد بود و این پیام به نظرم به‌اندازه کافی گویا است.»
خرازی ضمن ‌اشاره به بازدید امروزش از نمایشگاه کتاب سی و چهارم و آخرین کتابی که مطالعه کرده، گفت: کتاب خاطرات «منیر شفیق» از مبارزان برجسته فلسطینی کتابی است که اخیراً آن را مطالعه کرده‌ام.