پس از 20 سال از گذشت دستگیری صدام، رئیس سابق تیم وکلای دفاع از او از معامله‌ای ناتمام بین دیکتاتور سابق عراق و آمریکا به منظور ممانعت از اعدامش خبر داده است.

رئیس‌ تیم وکلای دفاع از صدام:
آمریکا پس از دستگیری صدام با او وارد معامله شده بود!

پس از ۲۰ سال از گذشت دستگیری صدام، رئیس سابق تیم وکلای دفاع از او از معامله‌ای ناتمام بین دیکتاتور سابق عراق و آمریکا به منظور ممانعت از اعدامش خبر داده است.
۲۰ سال از حمله آمریکا و متحدانش به عراق به قصد سرنگون ساختن «صدام حسین»، به بهانه تولید و پنهان کردن سلاح‌های کشتار جمعی، که در واپسین روز سال ۱۳۸۱ و طی نوروز ۱۳۸۲ خورشیدی رُخ داد، می‌گذرد. این دیکتاتورِ خون‌آشام مدتی متواری بود، اما در ۱۳ دسامبر ۲۰۰۳ (۲۲ آذر ۱۳۸۲) دستگیر شد و پس از مدتی اعدام شد. با گذشت ۲۰ سال از پایان رژیم صدام در عراق، هنوز برخی از جزئیات بازداشت و محاکمه رئیس‌جمهور مخلوع این کشور فاش نشده است. پس از گذشت این مدت طولانی، حالا «خلیل الدلیمی»، رئیس سابق تیم دفاع از صدام در اظهاراتی در گفت‌وگو با برنامه خاطره سیاسی شبکه «العربیه» برای اولین بار گفته است که آمریکا همان زمان به صورت مخفیانه با صدام وارد معامله شد و وعده نجاتش را داد. آن‌طور که ایسنا از این وکیلِ سابق نوشته است، آمریکایی‌ها با صدام مذاکره کردند و به او پیشنهاد دادند، فردی را به عنوان معاون رئیس‌جمهوری عراق تعیین کند تا او مشمول عفو شود. بر اساس این شرط، این فرد نباید قدرت‌های معمول یک معاون رئیس‌جمهوری را داشته باشد. شرط دیگر آمریکایی‌ها، پایان درگیری‌ها علیه نیروهای آمریکایی در شهر فلوجه بود. بنا به اظهارات الدلیمی، خروج صدام از عراق، پس از آزادی، یکی دیگر از وعده های آمریکا بود. الدلیمی می‌گوید، این موضوع را شخصا از صدام شنیده است.
نکته جالب توجه دیگر این است که الدلیمی در ادامه اظهارات خود می‌گوید، از اولین دیدار با صدام احتمال می‌داده که فرد مقابل او، بدلِ صدام باشد؛ چرا که اظهارات زیادی در آن زمان شایع بود که صدام به دلایل امنیتی، دارای ۴۰ بدل است! رئیس تیم دفاع صدام ادامه می‌دهد که در اولین گفت‌وگو اطمینان پیدا کرد که فرد مقابل او خود صدام است.
گفتنی است،۲۰ سال از آن‌چه «جرج بوشِ» پسر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، «عملیات آزادسازی عراق» خوانده بود، گذشته است. در این عملیات، آمریکا به بهانه وجود تسلیحات کشتار جمعی که البته هیچ وقت آن‌ها را پیدا نکرد! با حدود ۱۵۰ هزار سرباز آمریکایی و ۴۰ هزار سرباز انگلیسی به عراق حمله کرد که میزان خسارات جانی و مالی آن حمله و ادامه‌اش هنوز به طور کامل مشخص نشده است. سه هفته پس از آغاز عملیات آمریکا، پایان رژیم بعث در عراق اعلام شد و صدام برای ۸ ماه از انظار عمومی پنهان ماند. اما چنان‌که در آغاز این گزارش آمد، او بعدها محاکمه و در واپسین روزهای سال ۲۰۰۶ به دار آویخته شد.