سلبریتی‌های ترکیه در انتخابات اخیر، نقش مهمی ایفا کردند اما به قطبی‌‌سازی جامعه روی نیاوردند و برآیندِ رفتارهای آنان، بیانگر سطح بالایی از پختگی، آگاهی و مسئولیت‌پذیری بود.

نگاهی به رفتار سلبریتی‌های ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری

سلبریتی‌های ترکیه در انتخابات اخیر، نقش مهمی ایفا کردند اما به قطبی‌‌سازی جامعه روی نیاوردند و برآیندِ رفتارهای آنان، بیانگر سطح بالایی از پختگی، آگاهی و مسئولیت‌پذیری بود.
انتخابات ۲۴ اردیبهشت در ترکیه با مشارکتی قریب به ۸۷ درصد، یک صحنه سیاسی – اجتماعی جالب توجه بود که همه اقشار جامعه، در آن ایفای نقش کردند. اما در این میان آنان‌که سلبریتی‌ خوانده می‌شوند و یا سوپراستارها و چهره‌هایی که شب و روز در رسانه‌های مختلف و در کانون توجه مردم قرار دارند، بیش از دیگران نقششان دیده شد. نکته مهم در مورد سلبریتی‌های ترکیه، این بود که اغلب آنان، هم قبل از انتخابات و هم در روز رأی‌گیری، رویکرد و گرایش حزبی و سیاسی خود را بدون بزرگنمایی و هیجانی‌ کردنِ بیش از حد به نمایش گذاشتند و البته هر یک از آنان، به نوعی بر رأی و انتخاب هواداران خود نیز تاثیر گذاشتند.
کشور ۸۵ میلیون نفری ترکیه، در سه دهه اخیر، تبدیل به دیارِ شبکه‌های تلویزیونی شده است. تعداد شبکه‌های تلویزیونی دولتی در ترکیه از عدد انگشتان دو دست فراتر نمی‌رود اما شمار شبکه‌های خصوصی در هر دو گستره ملی و استانی، نزدیک به ۲۰۰ شبکه است. در این میان، دست کم ۲۰ شبکه تلویزیونی، از اعتبار ویژه و موهبت تماشاگران چند میلیونی بهره‌مند هستند و در کنار این همه تلویزیون، ده‌ها مجله و روزنامه با شمارگان چند صد هزار نسخه در روز و هفته، چاپ و منتشر می‌شود. مجموع این امکانات رسانه‌ای در کنار ده‌ها انجمن و نهاد فرهنگی و هنری، موجب شده که زمینه برای درخشش سوپراستارها و چهره‌های مشهور فراهم شود. هم اینک در ترکیه، در حوزه‌هایی همچون موسیقی، بازیگری سینما و تلویزیون، ورزش، شوهای کمدی و مجریان مشهور، صدها سلبریتی و ستاره زن و مرد وجود دارد. نگاهی به اکانت‌های توئیتری و اینستاگرامی این افراد، نشان می‌دهد که برخی از آنها بیش از ۱۰ میلیون دنبال‌کننده دارند. در نتیجه سلبریتی بودن در ترکیه، مزایا، درآمدها و اثرگذاری‌های خود را دارد. اما در کنار این همه مزایا و فواید، سلبریتی بودن، «مسئولیت اجتماعی» هم دارد و اتفاقاً همین موضوع تبدیل به متر و معیار مهمی برای قضاوت درباره آنان شده است. وقتی که یک هنرمند، از کنار حوادث تلخ، مشکلات مردم، جشن‌ها، عزاهای ملی و مسائل کلان مردم به سادگی عبور کند و هیچ نقش و موضع اجتماعی روشنی نداشته باشد، خیلی زود اقبال عمومی خود را از دست می‌دهد. آن‌طور که خبرگزاری مهر نوشته، در جریان انتخابات اخیر، اغلب سلبریتی‌های ترکیه، به روشنی موضع خود را مشخص کردند و با افتخار، از رای دادن خود عکس گرفته و آن را منتشر کردند. یکی از نکات مشهود در پیام‌های سلبریتی‌های ترکیه، پرهیز از اظهارات تنش زا و دوری از کنایه و دو قطبی‌سازی است.