معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: بهبود آسیب‌های استخوانی همراه با سلول بنیادی و داربست استخوانی برای اولین بار در دنیا در استان سمنان انجام شد

ترمیم استخوان شکسته با کشت سلول بنیادی در سمنان برای اولین بار در جهان
معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: بهبود آسیب‌های استخوانی همراه با سلول بنیادی و داربست استخوانی برای اولین بار در دنیا در استان سمنان انجام شد.

به گزارش ایرنا، مجید میرمحمدخانی اظهارداشت: داربست استخوانی با سلول بنیادی در استان سمنان با هدف ترمیم استخوان شکسته در نمونه حیوانی برای اولین بار در جهان تولید شد که قابلیت آزمایش در نمونه بالینی و انسانی نیز دارد.
محقق پژوهش بهبود آسیب‌های استخوانی همراه با سلول بنیادی و داربست استخوانی نیز گفت: این پژوهش با توجه به شباهت موش با ساختار بدن انسان، در نمونه موش صحرایی انجام شد. برای رسیدن به نتیجه و ترمیم استخوان در یک موش در هشت هفته و در برخی موش‌ها ۱۲ هفته طول کشید. اجرای این پژوهش با نمونه انسانی در برنامه قرار دارد و بسته به سن افراد ممکن است زمان ترمیم استخوان متفاوت باشد.
سمانه عرب افزود: برخی بافت‌ها به علت تصادف، سانحه و جراحات از بین می‌رود که باید از طریق پیوند از شخص دیگر یا بخش‌های دیگر ترمیم شود که مشکلات زیاد و عوارض دارد و داربست استخوانی در ترمیم و جلوگیری از عوارض موثر است.