سیزدهم ژوئن سالروز تاسیس حشد‌الشعبی عراق است که مردم این کشور آن را جشن می‌گیرند. آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی شیعیان با فتوای تاریخی خود در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴، زمینه‌ساز سازمانی مردمی- نظامی به نام حشد‌الشعبی شد که در پی مجاهدت‌های سرداران مقاومت (شهیدان سلیمانی و المهندس) در آن داعش را به زانو درآورد

حشدالشعبی میراث بزرگ مرجعیت و سرداران جبهه مقاومت
سیزدهم ژوئن سالروز تاسیس حشد‌الشعبی عراق است که مردم این کشور آن را جشن می‌گیرند. آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی شیعیان با فتوای تاریخی خود در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴، زمینه‌ساز سازمانی مردمی- نظامی به نام حشد‌الشعبی شد که در پی مجاهدت‌های سرداران مقاومت (شهیدان سلیمانی و المهندس) در آن داعش را به زانو درآورد.

سرویس خارجی-

پریروز ۱۲ ژوئن برابر یا ۲۲ خرداد سالروز فاجعه اسپایکر و دیروز ۱۳ ژوئن برابر با ۲۳ خرداد سالروز تأسیس حشد‌الشعبی بود؛ واقعه‌ای تلخ و واقعه‌ای خوش که در پی آن تلخی آمد. ۹ سال پیش در چنین روزی بعد از سقوط شهر موصل به دست تروریست‌های داعش و‌ اشغال بیش از یک سوم عراق توسط این سازمان تروریستی، آیت‌الله «سید علی سیستانی»، مرجع عالی‌قدر شیعیان در عراق، فتوای جهاد کفایی برای مقابله با داعش را صادر کرد و منجر به شکل‌گیری سازمان حشد‌الشعبی شد که توانست با سایر نیروهای مسلح عراق، به تروریسم داعش در این کشور پایان دهد. البته باید همواره تلاش‌های سرداران شهید مقاومت سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» که در قوام پیدا کردن و پیروزی حشد‌الشعبی نقشی اساسی و بی‌بدیل داشتند را مطمح نظر داشت.
ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ برای مردم عراق یادآور حوادث بسیار تلخی است زیرا در آن شهرهای عراق یکی پس از دیگری به دست خونخواران داعشی می‌افتاد. حمله تکفیری‌ها به شمال عراق با تهاجم به سامراء و ‌اشغال چندین شهر در چهارم ژوئن ۲۰۱۴ آغاز و با تصرف موصل در دهم ژوئن و تکریت در ۱۱ ژوئن ادامه یافت. آن‌طور که تسنیم نوشته است، در واپسین ساعات نهم ژوئن ۲۰۱۴ و بامداد دهم ژوئن داعش در ادامه حرکت به شمال عراق، موصل را به ‌اشغال خود درآورد.
پس از سقوط شهر موصل در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ به دست داعش، بیش از ۲۰ شهر دیگر عراق در کمتر از یک هفته در شمال و غرب کشور سقوط کرد که بارزترین آنها «البعاج»، «تلعفر»، «سنجار»، «القیاره»، «الحظر»، «ربیعه» و «الجزیره» بود. سپس «تکریت»، «بلد»، «الدور»، «الاسحاقی»، «الرمادی»، «هیت»، «الرطبه»، «القائم»، «الکرمه»، «راوه»، «عانه»، «الوس» و دیگر شهرها سقوط کرد که در مجموع مساحت زیادی از عراق را تشکیل می‌داد. داعش از تروریست‌های خود خواسته بود که پس از تسلط بر تکریت به سمت بغداد و کربلا پیشروی کنند.
شرایط بسیار خطرناک، مردم وحشت‌زده و تکفیری‌ها در حال پیشروی بودند و اگر شرایط به همین منوال پیش می‌رفت حادثه‌ای بسیار بسیار تلخ‌تر از این رقم می‌خورد؛ اما آیت‌الله سیستانی با فتوای تاریخی خود در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴، زمینه‌ساز سازمانی مردمی و نظامی با نام حشد‌الشعبی عراق شد. به دنبال فتوای جهاد کفایی مرجع عالی دینی عراق، تشکیلات مردمی حشد‌الشعبی برای سازماندهی میلیون‌ها داوطلب عراقی برای جنگ با داعش شکل گرفت. هسته اولیه از میان شیعیان عراق بود؛ اما پس از آن دیگر گروه‌های قومی و مذهبی عراق در آن مشارکت کردند. در واقع همین فتوا زمینه را فراهم کرد که ایران و نماینده‌ اصلی آن در این مسئله، یعنی شهید سلیمانی، نیز وارد گود شوند. در واقع یکی از عوامل اصلی پیروزی‌های بعدی حشد‌الشعبی راهنمایی‌ها و فرماندهی‌های سردار قاسم سلیمانی و همراهان عراقی او چون سردار ابومهدی المهندس بود.
هدف این نیروها کمک به ارتش و نیروهای امنیتی عراق برای پاسداری از مکانهای مذهبی و نیز مقابله با حملات داعش است. حشد‌الشعبی به نیرو‌های مردمی عراق گفته می‌شود که در کنار ارتش این کشور قرار دارند و با هدف مبارزه علیه داعش سازمان‌دهی شدند. نیروهای حشد‌الشعبی از گروه‌های مختلف تشکیل شده است که عمدتا گروه‌های شیعه هستد اما گروه‌های سنی مذهب و مسیحی و ایزدی هم در آن حضور دارند. همه طوایف دینی از شیعه، سنی و مسیحی و همه قومیت‌ها از عرب، کرد و ترکمن در حشد‌الشعبی حضور دارند. این سازمان در ابتدا از گردان‌های حزب‌الله، عصائب اهل الحق، سازمان بدر و نیروهای شهید صدر تشکیل شد و سپس گسترش زیادی پیدا کرد.
جشن مردم عراق
به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از رسانه‌های عراق، مراسم گرامیداشت سالروز تأسیس حشد‌الشعبی روز سه‌شنبه در بسیاری از استان‌های این کشور برگزار شد و جمع زیادی از مردم عراق در حالی که سوار بر خودرهای شخصی بودند با به اهتزاز در آوردن پرچم حشد‌الشعبی با راه‌اندازی کار ناوال‌های شادی این روز را گرامی داشتند.
پیام‌ها
همچنین رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی به مناسبت سالروز فتوای جهادی آیت‌الله سیستانی گفت: «آیت‌الله ‌العظمی سیستانی (دام‌ظله) با فتوای حکیمانه خود امنیت جهان را بر پایه عدالت و انسانیت بنا کرد.» به گزارش ایسنا از دفتر اطلاع‌رسانی جریان حکمت ملی عراق، «سید عمار حکیم» در ادامه پیام خود تأکید کرد که فتوای ایشان باعث شد مردم عراق زیر پرچمی واحد و با نظری یکسان به برکندن تاریکی و زیر پا نهادن گروه تروریستی داعش اقدام کنند.
«فالح الفیاض» رئیس ‌سازمان حشد‌الشعبی عراق نیز دیروز در سالروز تأسیس این جریان مردمی، تأکید کرد: «حشد‌الشعبی، اراده مردم عراق را نمایندگی می‌کند و یک جریان سیاسی علیه هیچ طرفی در عراق نیست.» وی در ادامه تأکید کرد: «مردم عراق امروز دارای قدرت و توانمندی شده‌اند که آینده با ثبات آنها را تضمین می‌کند.» فالح الفیاض در ادامه گفت: «ما نباید نقش محوری و معلم گونه فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی را فراموش کنیم، شخصیتی که دارای روحیات عالی بود و هر آنچه در توان داشت برای خدمت در طبق اخلاص نهاد.»