روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «سخني با آقاي دكتر ظريف» نوشت:« آقاي دكتر ظريف از اواخر دوره وزارت‌شان تاكنون هر از گاهي نكاتي را مطرح كرده‌اند كه به نظر مي‌رسد چندان با رويه ايشان در دوراني كه سكاندار سياست خارجي كشور بودند- به ويژه در فرآيند منجر به برجام- سازگار نيست.

دوگانه‌سازی‌های «میدان- دیپلماسی» و «آرزو- امکانات» از سوی ظریف سراسر کذب است

سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «سخنی با آقای دکتر ظریف» نوشت:« آقای دکتر ظریف از اواخر دوره وزارت‌شان تاکنون هر از گاهی نکاتی را مطرح کرده‌اند که به نظر می‌رسد چندان با رویه ایشان در دورانی که سکاندار سیاست خارجی کشور بودند- به ویژه در فرآیند منجر به برجام- سازگار نیست. از جمله ایشان در گفت‌وگو با دوست فاضلم جناب آقای دکتر سعید لیلاز مسائلی را مطرح کردند که دست‌کم برای اینجانب شنیدن آنها از شخصیتی چون دکتر ظریف بس بعید بود و ‌اندکی پیش و پس از آن هم با مطالبی که هر از گاهی جسته و گریخته بیان می‌کردند بر تعجبم افزوده می‌شد و از آن جمله است همین اظهارات اخیرشان. اظهاراتی که به ‌زعم حقیر مبتنی بر دوگانه‌سازی‌هایی سراسر کاذب از قبیل «میدان- دیپلماسی» و «آرزو- امکانات» است.»
این روزنامه نوشت: «وقتی آیت‌الله خمینی(ره) گفتند: «شاه باید برود»، آرزویی بود که امکان تحقق نداشت، چرا که فاصله بین آن هدف اعلام شده با امکاناتی که ملت ایران برای فراری دادن شاه داشت، چندان کمتر از فاصله امکانات ایرانِ فعلی با ایالات متحده آمریکا در دوران رئیس‌جمهوری امثال ترامپ و بایدن نبود. اما آن آرزو (رفتن شاه) خیلی زود به واقعیت پیوست… حتما حضرتعالی به یاد دارید که بعد از رسیدن خبر ‌اشغال سوسنگرد به آیت‌الله خمینی(ره)، واکنش ایشان یک جمله کوتاه بیشتر نبود: «سوسنگرد تا فردا باید آزاد شود»! و سوسنگرد فردای همان روز آزاد شد!! به راستی تفسیر جنابعالی با آن همه سابقه حضور واقع‌بینانه و فعال در ساحت سیاست خارجی و عرصه بین‌الملل چیست؟ اساسا هشت سال ایستادگی در برابر جبهه‌ای که همه قدرت‌های جهانی پشت به پشتش داده بودند و مشتش را پر کرده بودند با آن نگاه واقع‌بینانه چطور قابل تحلیل است؟»
ناکامی در برجام ظریف را از کوره به در کرده است
اعتماد در ادامه آورده است:« دست ایران در بسیاری از جبهه‌های منطقه‌ای -به صورت مستقیم- و حتی در برخی عرصه‌های بین‌المللی- به شکل غیرمستقیم- چنان گشوده است که تا چند دهه پیش حتما برای بسیاری از ما، آرزو و بلکه خواب و خیالی بیش نبوده است. اما امروز بخش بسیار قابل توجهی از آن رویاها نه تنها محقق شده بلکه به وحشتناک‌ترین کابوس برخی رژیم‌های سفاک منطقه و حامیان جهانی‌شان تبدیل شده است. اتفاقا این توفیقات که حتما جنابعالی آن را تایید می‌فرمایید، مرهون نگاه واقع‌بینانه جمهوری اسلامی و هیأت حاکمه آن است و نه آرزوهای غیر واقع‌بینانه!
اما شاید ناکامی برجام حالا پس از چند سال، دکتر ظریف را از کوره به در کرده است و این از کوره به در رفتن هرچند ظاهرا همچنان آراسته به ظرافت‌های دیپلماتیک است، اما از برخی اظهارات ایشان جسارتا به نظر می‌رسد گاه از آن سوی بام در حال افتادن باشند!»
گفتنی است یادداشت اینستاگرامی اخیر وزیرخارجه دولت روحانی با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده. ظریف که پیشتر دوگانه میدان و دیپلماسی را طرح کرده بود این بار از دوگانه آرزو و امکان سخن گفت و البته اظهار تأسف کرد که مردم ایران همواره کسانی را می‌ستایند که دم از آرزوها می‌زنند! واژه‌هایی که نزد هیچ صاحب خردی، محلی از اعتبار ندارد.
و به اعتبار این سخن عمیق و پر معنا که «اگر آرزوی مردم را گرفتی بدون وعده می‌توانی عزتشان را هم بفروشی و در پاسخ بگویی این ذلت انتخاب شما بود»، معلوم شد کسانی که سال‌ها با ژست عزت سعی در فریب مردم داشتند، باطنشان و کلام‌شان ترغیب مردم به پذیرش ذلت بوده‌اند.