در حالی که بسیاری از تحلیلگران، سفر بن فرحان به تهران را نویدبخش تحولات مثبت برای دو کشور و منطقه دانستند، این رویداد به مذاق آمریکا‌، اسرائیل و جریان غربگرای داخلی خوش نیامد

بازتاب‌های جهانی سفر بن‌فرحان به تهران چه کسانی خوشحال و چه کسانی عصبانی شدند؟
در حالی که بسیاری از تحلیلگران، سفر بن فرحان به تهران را نویدبخش تحولات مثبت برای دو کشور و منطقه دانستند، این رویداد به مذاق آمریکا‌، اسرائیل و جریان غربگرای داخلی خوش نیامد.

سفر فیصل بن فرحان به جمهوری اسلامی ایران بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های گوناگون جهان داشت و مورد توجه بسیاری از کارشناسان سیاسی و تحلیلگران قرار گرفت.
این رویداد در صدر اخبار رسانه‌های عربستانی قرار گرفت و علاوه‌بر شبکه‌های تلویزیونی، سایر رسانه‌های عربی و غیرعربی سعودی نیز آن را پوشش دادند.
الشرق‌الاوسط این دیدار را تاریخی خواند و روزنامه «عکاظ» نوشت: پس از ۱۰ سال روابط ایران و عربستان وارد مرحله جدیدی شده است.
عارف نصر کارشناس العربیه درباره روابط ایران و عربستان گفته است: دو کشور برای رسیدن به اهداف و چشم‌انداز‌های خود به یکدیگر نیاز دارند. مقامات دو کشور به این نتیجه رسیده‌اند که خود را نزدیک‌تر کنند.
کارشناسان العربیه همچنین توسعه مراودات اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌ها را از جمله نتایج احیای روابط ایران و عربستان دانسته‌اند.
النشره: دشمنان مخالف همکاری دو کشور هستند
پایگاه‌های اینترنتی الحدث و العربیه نت نوشتند ایران از ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان برای سفر به ایران دعوت کرده است و رئیسی نیز برای سفر به ریاض دعوت شده است.
پایگاه اینترنتی عربی پست نیز نوشت بعد از سفر بن فرحان به تهران ابراهیم رئیسی نیز به زودی به ریاض سفر خواهد کرد. پایگاه اینترنتی النشره لبنان ضمن درج خبر سفر بن فرحان به تهران نوشت: رئیسی از ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان استقبال کرد و گفت؛ دشمنان مسلمانان مخالف توسعه همکاری بین این دو کشور هستند.
پایگاه اینترنتی سی ان ان عربی نیز بعد از انعکاس خبر به نقل از علیرضا عنایتی معاون وزیر خارجه ایران نوشت: سفر وزیر خارجه عربستان به تهران حلقه‌ای دیگر از موفقیت سیاست دولت ایران مبنی بر حسن همجواری است.
دویچه‌وله:
همگرایی ایران و عربستان
تلاش‌های اسرائیل را خنثی می‌کند
بازتاب سفر فیصل بن فرحان به تهران محدود به رسانه‌های عربی نماند و پایگاه اینترنتی روسیا الیوم و اسپوتنیک روسیه نیز این خبر را منتشر کردند و اسپوتنیک ذیل خبر نوشت: ایران و عربستان ماه مارس گذشته برای از سرگیری روابط میان دو قدرت منطقه که سال ۲۰۱۶ قطع شده بود توافق کردند.
پایگاه اینترنتی خبرگزاری تی آرتی ترکیه علاوه‌بر نشر این خبر نوشت: ایران ششم ژوئن سفارتخانه خود در ریاض را افتتاح کرد و علیرضا عنایتی معاون وزیر خارجه ایران از آن زمان به عنوان سفیر ایران در ریاض مشغول به کار است و دیپلمات‌های سعودی نیز تا زمان باز‌سازی ساختمان سفارتخانه در هتلی در تهران حضور خواهند داشت.
پایگاه اینترنتی دویچه وله نیز در این زمینه نوشت: ایران و عربستان بعد از چند سال دشمنی ماه مارس گذشته به اختلافات خود با میانجیگری چین پایان دادند. ایران در برهه اخیر تلاش کرده است روابط خود با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس را بهبود دهد و همگرایی ایران و عربستان باعث می‌شود تلاش رژیم اسرائیل برای منزوی کردن ایران تا حد زیادی خنثی شود. پایگاه اینترنتی خبرگزاری فرانس ۲۴ نوشت: وزیرخارجه سعودی در سفر به تهران تقویت امنیت در خلیج‌فارس را در چارچوب همگرایی با ایران خواستار شد.
این پایگاه افزود: بعد از آشتی ایران و عربستان رشته تغییراتی در خاورمیانه رخ داد از جمله اینکه عربستان روابط خود با سوریه را از سر گرفت و این کشور هم فعالیت و جایگاه کامل خود در اتحادیه عرب را بازیافت.
رسانه عبری:
نزدیکی ایران و کشورهای عربی
ضربه به رویکرد اسرائیل است
پایگاه عبری زبان mivzaklive در گزارشی در این رابطه نوشت: ایران اخیرا روند تنش‌زدایی روابط با بسیاری از کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج‌فارس را به انجام رسانده است که از آن جمله می‌توان به گسترش روابط با امارات متحده عربی هم ‌اشاره کرد.
این رسانه تصریح کرد: اسرائیل مدتها تلاش کرد تا ایران را از لحاظ دیپلماتیک در خاورمیانه و جهان منزوی کند، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر هم چندین بار اعلام کرد قصد دارد در چارچوب توافقنامه‌های ابراهیم به توافق صلحی با عربستان سعودی هم دست پیدا کند، اما روند نزدیکی بین ایران و کشورهای عربی ثابت کرد که این رویکرد ضربه خورده است.
در گزارش این رسانه عبری آمده است: سفارت عربستان در واشنگتن هم هفته جاری تاکید کرد، تا زمانی که مسئله فلسطین حل نشود، خبری از سازش با اسرائیل نخواهد بود.
محجوب الزویری استاد دانشگاه قطر در استودیوی شبکه العربی اظهار داشت: دو کشور اتفاق نظر دارند مسائل اختلافی خود را به حداقل ممکن و در نهایت به صفر برسانند.
وی تصریح کرد: روابط دو کشور بر مسائل دیگر تاثیر می‌گذارد. از جمله بر مسئله سوریه و یمن تاثیرگذار خواهد بود.
عصبانیت آمریکا
از نزدیکی ایران و عربستان
نزدیکی ایران و عربستان البته واکنش‌های منفی نیز از سوی برخی کشورها در پی داشته است و در ماه‌های اخیر کشورهایی چون آمریکا و همچنین رژیم ‌اشغالگر قدس از آن ابراز ناراحتی کرده‌اند.
وال‌استریت ‌ژورنال در گزارشی که فروردین ماه منتشر کرد، با‌ اشاره به سفر هماهنگ‌نشده رئیس‌ سازمان سیا به عربستان و دیدار با مقامات این کشور و همتایان اطلاعاتی خود، گزارش داد که «ویلیام برنز» در این دیدارها، نسبت به نزدیکی اخیر ریاض و ایران با میانجیگری چین ابراز نگرانی کرده است.
آمریکا که تلاش داشت با ایران‌هراسی و وعده‌های تسلیحاتی و سیاسی کشورهای عربی را به سازش با رژیم صهیونیستی و ایجاد جبهه واحد در قالب چتر امنیتی واحد علیه ایران سوق دهد امروز رویاهایش را بر باد رفته می‌بیند.
در مقابل، پیوندهایی که در منطقه در حال شکل گرفتن است، از یک‌سو سودهای کلان تجارت تسلیحاتی آمریکا را با اختلال مواجه خواهد کرد و از سوی دیگر، با منطقه‌محور شدن امنیت، ضمن حرکت به سمت پایان حضور نظامی ایالات متحده و متحدانش در منطقه ضربه‌ای شدید به سلطه‌گرایی آمریکایی خواهد زد.
شیطنت‌های برخی رسانه‌های داخلی در سفر بن‌فرحان
روز گذشته در پی تغییر محل نشست مطبوعاتی وزرای خارجه ایران و سعودی شیطنت‌هایی از سوی برخی جریان‌های سیاسی که سابقه زیادی در ضربه زدن به منافع ملی در کارنامه خود دارند، برای به حاشیه بردن سفر فیصل بن فرحان ایجاد شد.
تلاش‌های این جریان برای اخلال در دیپلماسی دولت سیزدهم و منافع ملی کشورمان اما خیلی زود به در بسته خورد و در حالی که این عده انتظار داشتند سفر وزیر خارجه پادشاهی سعودی کاملا تحت‌الشعاع حواشی ایجاد شده قرار گیرد. اما سخنان بن فرحان در دیدار با آیت‌الله رئیسی نشان داد چشم‌اندازی که دو کشور بزرگ منطقه برای احیای روابط دارند، تحت تاثیر حواشی قرار نخواهد گرفت.