نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۹۸ رأی موافق، ۴۰ رأی مخالف، ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در جلسه به نیکبخت گزینه پیشنهادی تصدی وزارت جهاد کشاورزی اعتماد کردند.

با ۱۹۸رأی موافق نمایندگان مجلس
نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۹۸ رأی موافق، ۴۰ رأی مخالف، ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در جلسه به نیکبخت گزینه پیشنهادی تصدی وزارت جهاد کشاورزی اعتماد کردند.

روز سه‌شنبه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.
ابتدا علیرضا نظری سخنگوی کمیسیون کشاورزی گزارش کمیسیون متبوع خود درباره ارزیابی برنامه‌های نیکبخت را قرائت و اعلام کرد: اعضای این کمیسیون موافقت خود را با گزینه پیشنهادی وزارت جهاد اعلام کردند.
سپس موافقین و مخالفین وزیر پیشنهادی به ارائه نظرات خود پرداختند. علی‌اکبر بسطامی در موافقت با صلاحیت محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار داشت: نیکبخت مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی ایران است و دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار است.
وی افزود: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تجربه کافی در سطوح مختلف دارد و مانند سربازی است که همه مراحل را طی کرده است و به درجه سرداری رسیده است.
به اذعان کارشناسان، نیکبخت
در پست‌های مختلف موفق بوده است
محمدجواد عسکری رئیس‌کمیسیون کشاورزی نیز در موافقت با نیکبخت گفت: نیکبخت کار خود را از کشاورزی شروع کرده و در واقع با مشکلات و کمبودها آشنایی دارد و کارشناس تمام‌عیار این حوزه است.
وی بیان کرد: وی فردی صالح است و از نگاه اقتصادی، سالم است و بر کار ‌اشراف و در وزارتخانه مقبولیت دارد. همچنین در حوزه ستادی و پایین‌دستی کار کرده است و طعم تلخ فقر و محرومیت را چشیده است.
عسکری ادامه داد: انتظار داریم در صورت رأی اعتماد مجلس به وی، مسائل و مشکلات کشاورزی با جدیت دنبال شود و ما از هیچ تلاشی برای کمک به وی فروگذار نخواهیم کرد، زیرا این حوزه می‌تواند در مهار تورم تأثیرگذار باشد. نیکبخت باید مبارزه با فساد در وزارت جهاد کشاورزی را در دستورکار قرار دهد.
قدرت‌الله حمزه شلمزاری هم در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم وزیر پیشنهادی این است که خود روستازاده است و فعالیت خود را در عرصه مدیریتی از محروم‌ترین نقاط کشور آغاز کرده و به‌صورت پلکانی بالا آمده است، همچنین به شهادت کارشناسان و افرادی که با وی کار کرده‌اند شخص موفقی در پست‌های مختلف بوده و از بدنه جهاد کشاورزی است.
در برنامه وزیر، به چالش خرد شدن زمین‌های کشاورزی توجه نشده است
حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: نیکبخت دارای ویژگی‌های خوب مدیریتی و فرزند جهاد کشاورزی است و مدیر برون‌رفت از چالش‌ها و مشکلات است، اما در برنامه‌های وی به برخی از چالش‌ها از جمله چالش خرد شدن زمین‌های کشاورزی توجهی نشده است.
ذاکر تاکید کرد: تقویت کاشت نهاده‌های دامی و گندم در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود ندارد، در حالی که در حال حاضر با مشکل کمبود آرد و نان مواجهیم و ۴۰ همت بدهی محصول گندم کشاورزان هنوز پرداخت نشده است و این موضوع متأسفانه در برنامه هفتم توسعه نیز دیده نشده است.
مهدی عیسی‌زاده دیگر نماینده مخالف نیکبخت نیز خطاب به وی گفت: آقای نیکبخت برای آبرسانی به مزارع چه اقداماتی قرار است انجام دهید؟ شما برای مواجهه با خشکسالی چه مواردی را در برنامه خود پیش‌بینی کردید؟
نایب‌رئیس‌کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در زمینه کودهای شیمیایی کمبود داریم که در برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در این مورد چیزی نیامده است. ما اکنون از ۲۳ کشور گوشت وارد می‌کنیم و برنامه نیکبخت برای خودکفایی در تولید گوشت چیست؟
مجلس به نیکبخت اعتماد کرد
در نهایت، بعد از صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات وزیر پیشنهادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۹۸ رأی موافق، ۴۰ رأی مخالف، ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در جلسه به نیکبخت گزینه پیشنهادی تصدی وزارت جهاد کشاورزی اعتماد کردند.