مقدار 5 درهم آن که حدود 95 گرم می‌باشد، از اقحوان برای بیشتر شدن ادرار، عرق و برای رفع بیماری قولنج نافع است. پخته شده آن در آب و نوشیدن آب آن همراه با آب و عسل ادرارآور بسیار قوی است و تحلیل برنده خون مردگی‌ها در معده و مثانه است و تسکین بخش درد مثانه و معده است

خواص اقحوان

آگاهی‌هایی از کتاب مفاتیح الارزاق
مقدار ۵ درهم آن که حدود ۹۵ گرم می‌باشد، از اقحوان برای بیشتر شدن ادرار، عرق و برای رفع بیماری قولنج نافع است.
پخته شده آن در آب و نوشیدن آب آن همراه با آب و عسل ادرارآور بسیار قوی است و تحلیل برنده خون مردگی‌ها در معده و مثانه است و تسکین بخش درد مثانه و معده است و اگر آب آن را همراه با گل آن با هم بخورند برای ریختن سنگ‌های کلیه و مثانه و گشودگی و برطرف کردن قولنج پرفایده است. و آبی که شکوفه اقحوان در آن پخته است، ادرارآور است و البته بازگشاینده خون حیض هم هست و حمول آن یعنی دربرگرفتن و استعمال آن برای بانوان برای جاری شدن خون حیض بسیار سودمند است و تحلیل برنده سفت و سخت شدن رحم و بازگشاینده گرفتگی‌های آن و رفع بواسیر و دهانه‌ها و تکمه‌های بواسیر است. و نشستن در آب آن جاری کننده خون حیض و پاک کننده رحم است و جهت رفع سفت و سخت شدن رحم مناسب است. طلا کردن آب آن بر روی بیضه‌های آقایان و اندام تناسلی آنها و کناره‌های ران‌ها برای تقویت قوای جنسی مناسب است. و اگر از آن ضمادی (پماد و روغنی) بسازند و بر روی پارچه‌ای بمالند و بر روی اندام بگذارند برای رفع درهم پیچیده شدن اعصاب و نیز دفع زهر جانوران گزنده و سمی مفید است و اگر همراه با موم و روغن بر روی دوساق پا بگذارند سختی و تورم ساق‌های پا و یا اندام‌های دیگر را از بین می‌برد.
و در کل ضماد آن بر روی سر جهت رفع بادهای پیچیده در سر و ورم‌های گرم و سرد در سر بسیار مفید است.
برای بواسیر و زخم‌ها و دردهای مقعدی و زخم‌های کهنه و دردناک و چرکین و زخم آلت تناسلی آقایان مناسب است و اگر گل اقحوان را ضماد کرده و این ضماد (پماد و روغن) را بر عضوی بگذاریم برای رفع ورم‌های کهنه و گشوده شدن انسدادها مفید است.
(مفاتیح الارزاق ۲، صص ۷۰-۷۴)