رئیس‌جمهور آذربایجان در دیدار وزیر خارجه کشورمان با تأکید بر اهمیت روابط بین آذربایجان و ایران، تاکید کرد کشورش هرگز اجازه نخواهد داد از خاک این کشور تهدیدی علیه منطقه و جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.

در دیدار با امیرعبداللهیان مطرح شد
علی‌اف: اجازه نمی‌دهیم از خاک‌مان تهدیدی علیه ایران صورت بگیرد
رئیس‌جمهور آذربایجان در دیدار وزیر خارجه کشورمان با تأکید بر اهمیت روابط بین آذربایجان و ایران، تاکید کرد کشورش هرگز اجازه نخواهد داد از خاک این کشور تهدیدی علیه منطقه و جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه‌شنبه در رأس هیئتی به منظور شرکت در نشست وزرای جنبش عدم تعهد به باکو سفر کرد. نشست وزیران جنبش عدم تعهد با عنوان «جنبش عدم تعهد: متحد و استوار در مواجهه با چالش‌های نوظهور» به میزبانی جمهوری آذربایجان از روز چهارشنبه آغاز شده است و پیش از آن نیز نشست کارشناسان ارشد جنبش عدم تعهد برگزار شده بود که «رضا نجفی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در رأس هیئت کارشناسی ایران در این نشست شرکت داشت.
جمهوری اسلامی محدودیتی
برای توسعه روابط با هند ندارد
حسین امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه ۱۳ تیر ماه با «ویکرام میسری» معاون امور بین‌الملل مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند ملاقات و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار از حمایت هند برای عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری ‌‌شانگهای قدردانی و براهمیت بهره‌گیری از ظرفیت این سازمان در توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه تأکید کرد. وزیر امور خارجه پروژه راهبردی بندر چابهار را مهم توصیف کرد و با‌اشاره به تاریخ غنی و ممتاز همکاری‌های مشترک و دوستانه ایران و هند اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای گسترش مناسبات با هند ندارد.
ویکرام میسری معاون امور بین‌الملل مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند نیز در این دیدار، عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌ شانگهای را تبریک گفت و پیوستن ایران به این سازمان را ایجاد‌کننده فرصت‌های تازه برای گسترش همکاری‌های
دو کشور خواند. امیرعبداللهیان در باکو همچنین با «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه و «دنیس مونکادا» وزیر خارجه نیکاراگوئه ملاقات کوتاهی داشت.
اجازه نمی‌دهیم از خاک‌ آذربایجان تهدیدی علیه ایران صورت بگیرد
یکی از بخش‌های مهم حضور امیرعبداللهیان در باکو، ملاقات وی با رئیس‌جمهور آذربایجان بود. وزیر امور خارجه در دیدار با الهام علی اف، ضمن تأکید بر اراده مقامات عالی دو کشور در زمینه گسترش مناسبات فیمابین اظهار داشت: با فضای مثبت در حال شکل‌گیری در روابط دو کشور و خصوصا عبور از برخی سوءتفاهمات، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای پیگیری و تحقق همه توافقات پیشین اعلام و اعتقاد دارد دو کشور برادر و همسایه به خوبی اراده و توانمندی خود برای عبور از مراحل سخت و شرایط پیش آمده را نشان داده و به طور واقع‌بینانه‌ای با اتکا بر ظرفیت‌های گسترده موجود در حوزه همکاری‌ها، پیگیری اهداف مشترک در چارچوب مصالح عالیه فی‌مابین را در دستور کار روابط خود قرار داده‌اند.
ابلاغ سلام رئیس‌جمهور ایران، همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، حمل‌ونقل و ترانزیت همچنین دیدگاه اصولی ایران مبنی بر لزوم استقرار صلح و ثبات و امنیت در منطقه، از دیگر موضوعات مورد‌ اشاره از سوی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این
دیدار بود. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور وزیر امور خارجه ایران در باکو، اهمیت روابط دو کشور همسایه و مسلمان را مورد ‌اشاره قرار داد و بر اهمیت روابط فی‌مابین خصوصا در بخش‌های اقتصادی از جمله حوزه حمل‌ونقل و مسیرهای مواصلاتی تأکید کرد. رئیس‌جمهور آذربایجان نیز ضمن ابلاغ سلام متقابل خود به آیت‌الله رئیسی، با تأکید بر اینکه کشورش هرگز اجازه نخواهد داد از خاک این کشور تهدیدی علیه منطقه و جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد، گفت که جمهوری آذربایجان به دنبال رفع انسداد کریدورهای مواصلاتی در منطقه است و به وجود مسیرهای تاریخی ایران در منطقه
پایبند است.
‌اشد مجازات برای
عامل حمله به سفارت آذربایجان
وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با رئیس‌جمهور آذربایجان در جمع خبرنگاران حاضر شد و با‌اشاره به حمله‌ای که چندماه پیش به سفارت آذربایجان در ایران انجام شد، تاکید کرد: رای شدید و ‌اشد مجازات در انتظار ضارب و هر طرفی است که در این اقدام جنایتکارانه نقش داشته است. اقداماتی در حوزه پلیس دیپلماتیک اتخاذ شده و با مسببانی که به هر نحو قصوری در این حادثه داشتند برخورد جدی صورت گرفته است. وزیر خارجه همچنین در جمع خبرنگاران گفت: با رئیس‌جمهور و مقامات جمهوری آذربایجان اتفاق نظر داریم که مسیر تاریخی و کریدور راه‌آهنی که از ایران می‌گذرد به سرعت فعال شود. کریدور ریلی ارس کریدور مورد توافق ماست که به دستور آقای رئیسی عملیات اجرایی آن بزودی شروع خواهد شد و امیدواریم ظرف یک سال بهره‌برداری آن انجام شود. این کریدور نقش اصلی را در اتصال آذربایجان به نخجوان بر عهده ‌دارد.
ایران ثابت کرده
که یک شریک قابل اعتماد است
حسین امیرعبداللهیان عصر چهارشنبه در نشست وزرای جنبش عدم تعهد به سخنرانی پرداخت. وی در سخنان خود با بیان اینکه تحولات مهم اخیر در نظام بین‌الملل، علی‌رغم ایجاد برخی چالش‌ها، فرصت‌های موثری را برای نقش‌آفرینی بهتر جنبش عدم تعهد فراهم می‌کند، تاکید کرد: هدف اصلی ما باید تقویت «حاکمیت قانون» و «عدالت» در جهان باشد؛ زیرا منشأ اکثر بحران‌ها و جنگ‌ها، نقض فاحش و گسترده قانون و بی‌توجهی به ارزش‌ها می‌باشد. وی اظهار داشت: در سطح منطقه‌ای، جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده که همواره یک شریک قابل اعتماد است. یک نمونه آن، همکاری مثال زدنی ایران در مبارزه با تروریسم و فداکاری نیروهای ایرانی در مبارزه با جنایات داعش در منطقه از جمله در عراق و سوریه است. قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم، سردار سلیمانی نماد بارز آن به شمار می‌رود. سیاست همسایگی ایران در راستای تقویت همگرایی بیشتر در منطقه، موفقیت خود را به خوبی به اثبات رسانیده است.
رئیس ‌دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در سخنان خود به تهدید سلاح‌های کشتار جمعی رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ و جهان و خشونت نظام‌مند این رژیم آپارتاید علیه فلسطینی‌ها ‌اشاره کرد و گفت: ما حملات وحشیانه اخیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌های بیگناه در جنین را به شدت محکوم می‌کنیم و از جامعه جهانی درخواست داریم که قاطعانه و به سرعت علیه این رژیم جعلی و ‌اشغالگر و اقدامات دشمنانه آن واکنش نشان دهد.
محکومیت هرگونه تعامل اعضای جنبش عدم تعهد با رژیم صهیونیستی
وزیر خارجه کشورمان همچنین روز گذشته در نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد نیز حضور یافت. وی در این نشست با بیان اینکه مقامات رژیم صهیونیستی همواره در حال جنایت علیه فلسطینی‌ها به ویژه علیه زنان و کودکان هستند، افزود: در این زمینه، کشورهای عضو جنبش عدم تعهد می‌توانند علیه این جنایات رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های داخلی و بین‌المللی اقامه دعوا کنند.
بدیهی است چنانچه شمار این‌گونه دعاوی علیه رژیم مزبور افزایش یابد، بدین ترتیب زمینه اعمال فشار بیشتر بر این رژیم به منظور وادار کردن آن به توقف این جنایات فراهم می‌شود.
این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی با بیان اینکه امروز یکی از مظاهر پایبندی و تعهد به اصول عدم تعهد، حمایت از مردم فلسطین در مقابل ظلم سازمان یافته‌ای است که از سوی رژیم صهیونیستی اعمال می‌شود، گفت: کشتار روزانه فلسطینی‌ها در سایه سکوت و انفعال جامعه بین‌المللی و کشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر، بازتابی از خشونت سیستماتیک برآمده از ساختار آپارتاید این رژیم و از مصادیق بارز جنایت سازمان یافته و تروریسم دولتی است. امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما هرگونه تعامل دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد با رژیم صهیونیستی را که می‌تواند واجد پیامدهای سیاسی، امنیتی، نظامی، اجتماعی و اقتصادی منفی برای دیگر دولت‌های عضو جنبش باشد، به شدت محکوم می‌کنیم.
به گزارش فارس‌، وزیر امور خارجه همچنین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هرگز هیچ اقدام یا سندی را که به صراحت یا به طور ضمنی رژیم ‌اشغالگر اسرائیل را به رسمیت بشناسد، تایید نخواهد کرد. با این وجود، به منظور تقویت روح همبستگی و اتحاد بین دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد علیه اقدامات شرورانه جدید رژیم صهیونیستی، ضمن تأکید بر این موضع اصولی، حمایت کلی ایران از کار نشست جاری کمیته فلسطین را اعلام می‌‌کنم.
گفتنی است حسین امیرعبداللهیان در حاشیه نشست وزرای جنبش عدم تعهد با وزرای خارجه مالزی و کویت نیز دیدار و گفت‌وگو داشت.