یک نشریه معتبر آمریکایی در گزارشی از نقش سازمان اطلاعات آمریکا در اوکراین می‌گوید و تاکید می‌کند که رئیس‌جمهور اوکراین طبق برنامه‌های آمریکا عمل نمی‌کند و حتی ‌اشراف اطلاعاتی کافی بر اعمال نیروهای تحت امر خودش نیز ندارد.

نشریه نیوزویک از نقش سازمان سیا در اوکراین می‌گوید

یک نشریه معتبر آمریکایی در گزارشی از نقش سازمان اطلاعات آمریکا در اوکراین می‌گوید و تاکید می‌کند که رئیس‌جمهور اوکراین طبق برنامه‌های آمریکا عمل نمی‌کند و حتی ‌اشراف اطلاعاتی کافی بر اعمال نیروهای تحت امر خودش نیز ندارد.
یک سال‌ونیم از جنگ اوکراین می‌گذرد و همچنان بسیاری از تحلیلگران غربی تاکید دارند که کی‌یف در زمینی بازی کرده و می‌کند که ناخواسته و از سوی آمریکا وارد آن شده است. ایجاد یک میدان جنگ تازه در محدوده شرق اروپا هم توان روسیه را گرفته و هم موجب می‌شود تا اروپا وابستگی خود به واشنگتن را حفظ کند. با این حال، بنا به گزارشی که به تازگی منتشر شده، معلوم است که آمریکا اگرچه به دنبال کسب امتیاز از تنش‌زایی بین روسیه و اوکراین بوده اما در عین حال بروز جنگ را به عنوان یک گزینه قابل اعتنا به حساب نمی‌آورده است. نشریه نیوزویک در گزارشی که به تازگی آن را منتشر کرده، تصریح می‌کند: «سازمان سیا نقش محوری در اوکراین حتی پیش از آغاز جنگ داشته‌ است. ویلیام برنز، رئیس ‌سیا در ژانویه ۲۰۲۲ سفری به مسکو داشت اما نتوانست روسیه را متقاعد کند که به اوکراین حمله نکند». نیوزویک همچنین این را هم گفته که رئیس‌ سازمان سیا قصد داشته تا در سفری که به روسیه دارد، مقامات کرملین را قانع کند تا قوانین دیکته‌شده از سوی آمریکا در قبال شرق اروپا را بپذیرند. یک مقام ارشد اطلاعات دفاعی در آمریکا که نخواسته نامش فاش شود، تاکید کرد: «قوانینی که احتمالا از سوی جو بایدن تنظیم شده بود، تاکید می‌کرد که واشنگتن و کی‌یف هیچ اقدام تهدید‌آمیزی علیه روسیه انجام نخواهند داد. مسکو هم در ازای آن از جنگ در اوکراین خودداری می‌کند و با استفاده از تسلیحات هسته‌ای تنشی ایجاد نخواهد کرد.»
نیوزویک می‌گوید که سیا کمپینی در راستای حمایت از اوکراین به راه‌انداخته و ماموران این سازمان طی ماموریت‌هایی مخفی به داخل این کشور رفته‌اند تا نسبت به وضعیت تسلیحات اوکراین اطلاعات خود را به‌روزرسانی کنند و کمک‌های لازم در این جهت را ارائه دهند. آنچه محرز است آنکه از گزارش نهادهای امنیتی آمریکا این حقیقت گویاست که واشنگتن اصلا به دنبال درگیری مستقیم با نیروهای روسی نبوده است. یک مقام اطلاعاتی دیگر در پاسخ به این سؤال که آیا نیروهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا همچون سیا در اوکراین حضور دارد یا خیر، فاش کرده که حضور اطلاعاتی آمریکا در اوکراین حقیقت دارد اما چنین اقدامی ناشایست و یا دور از هنجار نیست. سیا ادعا می‌کند که این حضور به این دلیل است که دولت بایدن تلاش می‌کند تا از آمریکایی‌ها در برابر خطرهای احتمالی حفاظت کند و اینکه به روسیه اطمینان دهد که نیازی به تشدید جنگ نیست.
سیا معتقد است که کی‌یف آن‌طور که باید به قوانین واشنگتن توجه نمی‌کند و این که اوکراین «قوانین» بایدن را آن‌طور که شایسته است، دنبال نمی‌کند. نشریه نیوزویک کی‌یف را به حمله علیه خطوط نورد استریم، پل کریمه و حمله پهپادی به کرملین متهم می‌کند و آن را ناهماهنگ توصیف می‌کند. حملات اوکراین این سؤال را در ذهن متبادر می‌کند که آیا سازمان سیا به‌اندازه کافی از عملیات‌های نظامی اوکراین مطلع بوده یا خیر.
طبق گفته‌های این مقام اطلاعاتی آمریکا، سازمان سیا با اتفاق مربوط به حمله به پل کریمه متوجه شد که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین کنترل کاملی بر ارتش خود ندارد و به تبع آن سازمان سیا هم نمی‌تواند اقدامات و برنامه‌های زلنسکی را پیش‌بینی کند.
گفتنی است، حمله روسیه به اوکراین در هفته اول اسفند سال ۱۴۰۰ آغاز شد. مسکو بارها و پیش از آغاز جنگ تاکید کرد که پیشروی ناتو تا حدود مرزهای غربی خود را نمی‌پذیرد و نسبت به تحرکات اوکراین برای الحاق به ناتو و گرایش‌های آمریکایی کی‌یف واکنش نشان خواهد داد. پوتین بارها گفته که جنگ اوکراین تنها گزینه اجتناب‌ناپذیری بود که غرب در برابر مسکو گذاشته بود.