«رابرت اف کندی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا بار دیگر با انتقاد شدید از عملکرد آمریکا در جنگ اوکراین، کاخ سفید را مقصر کشتار جوانان اوکراینی معرفی کرد و گفت دولت زلنسکی‌ شانسی برای پیروزی در جنگ ندارد و در خود اوکراین نیز دیگر کسی برای جنگیدن باقی نمانده است.

کندی: اوکراین‌ شانسی برای پیروزی ندارد، در این کشور کسی برای جنگ باقی نمانده است

«رابرت اف کندی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا بار دیگر با انتقاد شدید از عملکرد آمریکا در جنگ اوکراین، کاخ سفید را مقصر کشتار جوانان اوکراینی معرفی کرد و گفت دولت زلنسکی‌ شانسی برای پیروزی در جنگ ندارد و در خود اوکراین نیز دیگر کسی برای جنگیدن باقی نمانده است.
جنگ اوکراین دیروز در حالی ۵۰۰ روزه شد که کمک‌های نظامی غرب به کیف همچنان ادامه دارد. برخی مقامات آمریکایی گفته‌اند دولت آمریکا به تنهایی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار تسلیحات از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی به کیف کمک کرده است. دولت جو بایدن به‌رغم هزینه‌های گزاف تسلیحاتی در جنگ اوکراین و روسیه به هدف مورد نظرش دست نیافته و به تازگی ارسال مهمات و بمب‌های خوشه‌ای به کیف را نیز تایید کرده که این مسئله موجی از انتقاد‌ها را در جهان به دنبال داشته است. به باور کارشناسان این اقدام آمریکا علاوه‌بر دمیدن بر شعله‌های آتش جنگ میان روسیه و اوکراین، می‌تواند موجبات آغاز جنگ جهانی سوم را در جهان فراهم آورد. «اسکات ریتر»، بازرس تسلیحاتی آمریکایی سابق سازمان ملل گفته است که ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین در واقع به تعویق ‌انداختن شکست کیف در این جنگ است؛ شکستی که آمریکا نمی‌خواهد به آن اعتراف کند. دیمیتری مدودف معاون رئیس ‌شورای امنیت روسیه نیز هشدار داده است که بایدن با این کار به دنبال کشاندن دنیا به ورطه یک نبرد آخرالزمانی است. به گزارش ایرنا «مدودف» تصریح کرد: «شاید بایدن فرتوت که پایش بر لب گور است، در خیال‌پردازی‌های جنون‌آمیز خود به سادگی تصمیم گرفته است که نیمی از بشریت را همراه خود راهی دیار باقی کند.»
اوکراین ‌شانسی ندارد
از سوی دیگر «رابرت کندی» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر با انتقاد شدید از جنگ‌افروزی اروپا و آمریکا در اوکراین با بیان اینکه هیچ راهی نیست که اوکراینی‌ها بتوانند روس‌ها را شکست دهند، گفت در اروپا، هیچ تمایلی برای فرستادن مردم به کام مرگ در اوکراین وجود ندارد.
به گزارش فارس، «رابرت اف. کندی جونیور»، طی مصاحبه‌ای اینترنتی، گفت که از نظر او حتی یک برآورد از تحولات جنگ اوکراین- روسیه وجود ندارد که بر اساس آن کیف بتواند مسکو را شکست دهد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این ‌باره توضیح داد: «فکر نمی‌کنم هیچ راهی در دنیا وجود داشته باشد که اوکراینی‌ها بتوانند روس‌ها را شکست دهند. فکر می‌کنم اروپا در حال حاضر با مشکل جدی مواجه است» نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره مشکل اروپا اظهار داشت: «در آلمان، ایتالیا، فرانسه، شاهد شورش‌ها و اعتراضات هستیم. در این کشورها مشکلات داخلی وجود دارد. در اروپا، هیچ تمایلی برای فرستادن مردم به کام مرگ در اوکراین وجود ندارد و اوکراینی‌ها هم دیگر برایشان کسی باقی نمانده است.» طبق این گزارش، کندی با بیان اینکه ارتش اوکراین به اجبار افراد را برای تکمیل صفوف خود استخدام می‌کند، افزود: «مردانی که به سن خدمت در ارتش رسیده‌اند، با تمام توان تلاش می‌کنند اوکراین را ترک کنند تا به جنگ نروند.»
این اولین بار نیست که کندی از عملکرد آمریکا در جنگ اوکراین انتقاد می‌کند. وی پیش از این نیز گفته بود این واشنگتن بود که کیف را برای پیشبرد اهداف ژئوپلیتیکی خود به درگیری با روسیه کشاند و دولت آمریکا با اقدامات خود، اوکراین را به یک «سلاخ خانه» تبدیل کرده است.وی طی مصاحبه‌ای گفته بود دولت‌های اوکراین و آمریکا به شدت تلاش می‌کنند تا تلفات فاجعه‌بار نیروهای اوکراینی را پنهان کنند و وضعیت اوکراین «شدیدترین رویارویی» از زمان جنگ جهانی دوم است.
«داگلاس مگ گرگور» سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا نیز در یک مصاحبه تلویزیونی با ‌اشاره به سیاست ‌اشتباه دولت آمریکا در اوکراین گفته است: «ما کاملاً در محاسبات خود ‌اشتباه کردیم و حالا نشستیم و خیره به فاجعه اوکراین می‌نگریم. نیرویی که ما در اوکراین مسلح کردیم، نابود شد. آنها هزاران تن را از دست می‌دهند. در واقع روزانه نزدیک یک گردان ناپدید می‌شود. تمام کاری که کردیم تضعیف ناتو و آسیب به آبروی خود در برابر دیدگان همه بود و حالا باید اعتراف کنیم که ‌اشتباه کردیم و باید توافق کنیم.»
نگرانی غرب درباره طولانی شدن جنگ
نشریه آمریکایی «پولیتیکو» نیز در مطلبی با ‌اشاره به نشست پیش‌روی ناتو در لیتوانی نوشت: «بسیاری از رهبران غربی نسبت به طولانی شدن حمایت از کیف و هزینه‌هایی که این جنگ بر آنها تحمیل کرده نگران هستند.» به گزارش ایرنا، به نقل از نشریه پولیتیکو، در حالی‌که نشست پیش‌روی ناتو در پایتخت لیتوانی قرار است با محوریت تداوم حمایت‌ها از اوکراین برگزار شود، اما همچنان سؤالات بسیاری در ذهن رهبران غربی بر سر مدت و هزینه حمایت از کیف بدون پاسخ مانده است. این نشریه نوشت: اگرچه سفر جو بایدن به اروپا که قرار است از ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) آغاز شود تازگی ندارد، اما نشست ناتو در سایه جنگ اوکراین با محوریت تداوم کمک به کیف وضعیتی بن‌بست‌گونه را ایجاد کرده است.» براساس این گزارش، بایدن در سفر به اروپا برای شرکت در نشست ناتو در لیتوانی تنها چند صد کیلومتر دورتر از میدان جنگ در اوکراین همچنان بر حمایت غرب از اوکراین پافشاری می‌کند و تسلیح کیف را برای پیشرفت واقعی در دستور کار دارد. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم روز جمعه در اظهاراتی به نقل از بایدن گفت: ما تا زمانی که لازم باشد از اوکراین حمایت می‌کنیم و هر مقدار تسلیحات که نیاز باشد در اختیارشان می‌گذاریم. وی سپس افزود: ما معتقدیم که توانسته‌ایم پاسخی هماهنگ و پویا در پاسخ به تجاوز روسیه داشته باشیم.
این نشریه در ادامه خاطرنشان می‌کند که همزمان با اظهارات مقام‌های آمریکایی بسیاری از متحدان نگران هستند که تا چه مدت و به چه قیمتی می‌توانند از کیف حمایت کنند به‌ویژه آنکه صدای مخالف جمهوری‌خواهان شناخته شده کنگره و نامزدهای جمهوری‌خواه ریاست جمهوری در حمایت مالی از اوکراین به نگرانی‌ها در اروپا در صورت پیروزی این حزب در آمریکا دامن زده است. ضمن آنکه اختلافات در نشست ناتو از همین حالا بر سر عضویت اوکراین در این سازمان نظامی هم بالا گرفته است. به همه این نگرانی‌ها باید روند کند و نه چندان قدرتمند کیف در جنگ با روسیه را هم اضافه کرد که با وجود تسلیحات و کمک‌های ارسالی غرب تاکنون نتوانسته انتظارات اروپا و آمریکا را برآورده کند. ضمن آنکه بسیاری از سربازان ارشد اوکراینی پس از ۱۸ ماه درگیری بسیار خسته و ناتوان شده‌اند. این نشریه در پایان نتیجه‌گیری کرده است که شاید از بیم همین نگرانی‌های موجود از آینده سیاست داخلی آمریکا، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین سعی خواهد کرد در نشست پیش‌روی ناتو در لیتوانی وعده کمک‌های نظامی بیشتر را از متحدان غربی خود بگیرد.