نشریه نزدیک به کنگره آمریکا نوشته ایران در روزی که آمریکا استقلالش را جشن گرفت، تولد نظم جدید جهانی را جشن گرفت.

هیل: ایران در روز استقلال آمریکا تولد نظم جدید جهانی را جشن گرفت
نشریه نزدیک به کنگره آمریکا نوشته ایران در روزی که آمریکا استقلالش را جشن گرفت، تولد نظم جدید جهانی را جشن گرفت.

نشریه نزدیک به کنگره آمریکا پیوستن ایران به «سازمان همکاری شانگهای» در روز استقلال آمریکا را به جشن ایران برای تغییر نظم جهانی و حرکت آن به سوی جهان چندقطبی تفسیر کرده است.
هیل در این یادداشت نوشته است: «روز ۴ جولای، همزمان با آنکه آمریکا دویست و چهل و هفتمین سالگرد تولدش را جشن می‌گرفت ایران در حال برگزاری جشن تولد برای نظم جهانی چندقطب بود که قرار است جایگزین نظم تک‌قطبی فعلی شود.»
هیل در ادامه نوشته است: «آن‌طور که خبرگزاری فارسی‌زبان اس‍پوتنیک توصیف می‌کند ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای در سالروز استقلال آمریکا بر حسب تصادف صورت نگرفت.»
هیل یادآوری کرده که ایران در روز چهارم جولای به نهمین کشوری تبدیل شد که در این بلوک امنیتی و اقتصادی تحت رهبری چین عضویت دارد.
به نوشته این رسانه، چین، روسیه و ایران در سال‌های گذشته یک ائتلاف سیاسی، امنیتی و نظامی در مخالفت با غرب ایجاد کرده‌اند که از آن به عنوان ائتلاف سه‌گانه یاد می‌شوند. عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای جایگاه این گروه را ارتقا خواهد داد.
در این گزارش آمده است: «چین به عنوان نیروگاه اقتصادی این بلوک سه‌جانبه، با خرید غیرقانونی نفت ایران با تخفیف تا ۲۵ درصد، اقتصاد تحریم‌شده جمهوری اسلامی را تقویت می‌کند. اکنون انتظار می‌رود عضویت در سازمان همکاری شانگهای انزوای اقتصادی و دیپلماتیک ایران را در امور جهانی کاهش دهد و تحریم‌های تحت رهبری ایالات متحده علیه ایران را کم‌اثر کند و اهرم واشنگتن برای اعمال فشار بیشتر بر ایران را از بین ببرد.»
نگارنده همچنین خاطرنشان کرده سازمان همکاری شانگهای «محمل مهمی» برای ایران و روسیه به عنوان دو کشور تحریم‌شده است تا از یکدیگر حمایت کنند.
در این یادداشت تصریح شده است: «[سازمان همکاری شانگهای] به ایران و روسیه امکان می‌دهد تبعات تحریم‌های غرب را کاهش دهند. روابط دوجانبه میان ایران و روسیه بعد از حمله روسیه به اوکراین در روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ رشد قابل توجهی داشته است.»
سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ توسط روسیه و چین پایه‌گذاری شد. این سازمان، یک گروه سیاسی و اقتصادی در اوراسیا است که اعضای آن را علاوه بر چین و روسیه، هند، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ایران تشکیل می‌دهند.
هیل نوشته است: «پیوستن ایران به SCO موجب شده این بلوک تحت رهبری چین به یک چالش امنیت ملی و سیاست خارجی بزرگ‌تر برای آمریکا تبدیل شود.»
در ادامه مطلب آمده است: «صحنه ژئوپولیتیک در حال تغییر به نفع چین است و لازم است آمریکا راهبرد جامع‌تری برای قطع این روند یا کند کردن آن پیدا کند.»
به نوشته هیل، واشنگتن برای مقابله با چین بایستی توانمندی‌های بازدارندگی متفاوت خودش را تقویت کند. این نشریه مدعی شده اراده و توانایی چین برای تصرف اوکراین رو به افزایش است.
در این مطلب آمده است: «سیاست چین در خاورمیانه بر مبنای ترغیب عربستان سعودی و امارات و سایر اعضای شورای همکاری خلیج [فارس] به همکاری شراکت راهبردی با آمریکا و پیوستن به محور روسیه-چین است.
نخستین نشست چین و شورای همکاری در اواخر سال ۲۰۲۲ یک نقطه عطف تاریخی و یک زنگ هشدار برای آمریکا بود. نگارنده پیشنهاد کرده آمریکا لازم است به متحدانش اطمینان خاطر بدهد که واشنگتن قرار نیست منطقه را ترک کند و از تعهد ۵۰ ساله‌اش برای تأمین امنیت منطقه عقب‌نشینی کند.