گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای غربی‌ها از «یوگنی پریگوژین» رئیس ‌گروه شبه نظامی واگنر از، «قهرمانی که در حال فروپاشیدن امپراطوری پوتین است» به این سمت رفته که او یا زندانی است و یا کشته شده است

آیا پریگوژین، فرمانده واگنر کشته شده است؟

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای غربی‌ها از «یوگنی پریگوژین» رئیس ‌گروه شبه نظامی واگنر از، «قهرمانی که در حال فروپاشیدن امپراطوری پوتین است» به این سمت رفته که او یا زندانی است و یا کشته شده است و حالت سومی نیز وجود ندارد!
جمعه دوم تیرماه بود که بمبی خبری در جهان بسیاری را غافلگیر کرد. صحبت از شورش گروه شبه نظامی «واگنر» علیه روسیه بود. گروهی پروژه بگیر که توانسته بود در جنگ اوکراین، پیروزی‌های زیادی برای روسیه کسب کند ولی حالا سلاحش را به سمت «خودی» گرفته بود. زمان‌بندی این شورش نیز توجه بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرد چرا که دقیقاً زمانی اتفاق افتاد که اوکراینی‌ها در ضد حمله خود به شدت شکست خورده و تلفات و خسارات سنگینی داده بودند. بسیاری از رسانه‌ها در غرب و برخی غربگرایان در ایران، گزارش‌های درست، غلط، تایید شده و تایید نشده درباره هر آنچه «پیشروی‌های برق‌آسای واگنر به سمت مسکو» را تایید می‌کرد پشت سر هم پوشش می‌دادند و کار به جایی رسید که «دیلی میل» از احتمال فرار پوتین گزارش داد!
رسانه‌های روسی و حتی برخی رهبران کشورهای غربی هم اعلام کردند که آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی پشت ماجرا هستند. ۲۴ ساعت پس از شورش رئیس‌جمهور بلاروس گزارش داد، «پریگوژین» رئیس ‌‌واگنر پیشنهاد «لوکاشنکو‌» برای توقف جنبش واگنر در روسیه را پذیرفته است و خود و نیروهایش راهی بلاروس شده‌اند. چند روز بعد نیز خبر رسید رئیس‌ واگنر و فرماندهان این گروه شبه نظامی با پوتین دیدار کرده‌اند و…
طی روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره سرنوشت رئیس‌ گروه واگنر همچنان ادامه داشته است. سی‌ان‌ان پیش‌بینی کرده بود پوتین واگنر را به خاطر «خیانت» خواهد کشت. حالا تارنمای خبری استرالیایی «مینت» در گزارشی نوشته است: «در حالی که برخی گمانه‌زنی‌ها از حضور رئیس‌ گروه شبه نظامی واگنر در یک اردوگاه صحرایی در بلاروس حکایت دارد اما برخی دیگر از گمانه‌زنی‌ها با‌ اشاره به اینکه در حال حاضر محل اختفای پریگوژین مشخص نیست این احتمال را می‌دهند که او یا زندانی و یا کشته شده است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران به احتمال زیاد جهان دیگر هرگز شاهد پریگوژین علنی نخواهد بود.»
به گزارش ایرنا «میننت» این را هم نوشته است که: «پس از کودتای نافرجام گروه واگنر، رابرت آبرامز ژنرال بازنشسته آمریکایی در مورد سرنوشت پریگوژین ابراز تردید کرد و گفت که او ممکن است مجبور به مخفی شدن شده، یا زندانی شده و یا برخورد نامشخص دیگری با او انجام شود.» ژنرال آبرامز همچنین صحت ملاقات مخفیانه اخیر بین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و پریگوژین را زیر سؤال برد و اظهار داشت: «ممکن است برای ایجاد این تصور که پریگوژین هنوز آزاد است، این موضوع صحنه‌‌سازی شده باشد.»
در ادامه این گزارش آمده است: «پریگوژین ابتدا بعد از سازماندهی کودتای نافرجام علیه پوتین ناپدید و پس از آن اعلام شد که بعد از انعقاد قرارداد عفو با الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس، دوباره وی در مینسک ظاهر شده است. اما پس از کودتای نافرجام گروه واگنر، نگرانی‌هایی در مورد امنیت پریگوژین مطرح شد و منابع مختلفی به وی توصیه کردند که با توجه به خیانت‌اش به پوتین، بسیار احتیاط کرده و از ظاهر شدن در انظار عمومی پرهیز کند.» دیگر رسانه‌های غربی نیز پیش از این در گمانه‌زنی اعلام کرده بودند پوتین خائن را نمی‌بخشد.
جنگ زمینی آمریکا و روسیه
اما دستور بایدن برای اعزام ۳ هزار نیروی ذخیره ارتش این کشور به اروپا و نزدیکی مرزهای روسیه دوباره زنگ خطر را برای شروع جنگ جهانی سوم به صدا درآورده است.در همین رابطه «رابرت کندی جونیور» نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز جمعه به تصمیم «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای فراخواندن نیروهای ذخیره این کشور واکنش نشان داد. به گزارش فارس به نقل از اسپوتنیک، «رابرت کندی» طی پیامی در توئیتر نوشت: «بایدن اخیرا ۳۰۰۰ نیروی دخیره را فراخوانده تا نیروهای آمریکا را در اروپا به عنوان بخشی از عملیات قاطعیت آتلانتیک توسعه دهد. من می‌خواهم مردم بدانند که این بسیج نظامی برای چیست. این آمادگی برای جنگ زمینی با روسیه است.»
رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز در واکنش به مجوز استقرار ۳ هزار نیروی ذخیره این کشور در اروپا، بار دیگر هشدار داد بایدن آمریکا را به سمت جنگ جهانی سوم سوق می‌دهد. به گزارش فارس «دونالد ترامپ» گفت: «تصمیم بایدن برای بسیج نیروهای ذخیره ثابت می‌کند که تشدید بی‌ملاحظه وی در اوکراین در حال تحت فشار قرار دادن ارتش آمریکا تا حد فاجعه است.» ترامپ در ادامه به گاف‌های حرکتی بایدن ‌اشاره کرد و گفت: «جو بایدن حتی نمی‌تواند پله‌های «ایر فورس وان» (هواپیمای ریاست‌جمهوری آمریکا) را بدون زمین خوردن بالا برود. سوق دادن بیشتر ما به جنگ جهانی سوم، آخرین چیزی است که این دولت ناکارآمد باید انجام دهد. ترامپ پیش‌تر هم در واکنش به تصمیم دولت بایدن برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین، هشدار داده بود این اقدام جنگ جهانی سوم را محتمل‌تر می‌کند.»
همزمان «لری جانسون» مقام پیشین سیا و دفتر مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که جو بایدن در راه نجات اوکراین، دنیا را به ورطه جنگ جهانی سوم می‌کشد. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، «جانسون» خاطرنشان کرد: «ناتو قادر نیست کمبود مهمات و نیروی انسانی اوکراین را بدون کشاندن خود به عمق درگیری و خطر رویارویی مستقیم با روسیه پر کند». این مقام پیشین سیا افزود: «ایالات متحده همه نشانه‌ها مبنی بر آمادگی برای رویارویی نظامی با روسیه را از خود بروز داده است و روسیه نیز این موضوع را جدی می‌گیرد چرا که با توجه به تجربه تاریخی‌شان. آنها چاره‌ای جز جدی قلمداد کردن این موضوع ندارند.»
به گفته این مقام پیشین آمریکایی، ارتش اوکراین از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد چرا که آن بخش از ارتش اوکراین که در چند سال گذشته توسط ناتو برای جنگ نیابتی علیه روسیه آموزش دیده بود، در اولین مراحل عملیات نظامی ویژه مسکو نابود شد. جانسون خاطرنشان کرد: نسخه دوم ارتش اوکراین که در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) درگیر تصرف خرسون و خارکیف بود هم در جریان همان درگیری‌ها نابود شد و اکنون اوکراین در دوره نسخه سوم ارتش این کشور قرار دارد که این ارتش در حقیقت بخشی از ضدحمله جاری نیروهای اوکراینی علیه ارتش روسیه است. جانسون گفت: بسیاری از سربازانی که اوکراینی‌ها به خط مقدم اعزام می‌کنند تنها دو تا سه ماه دوره آموزشی طی کرده‌اند.