رئیس‌جمهور ترکیه با ‌اشاره به شرط دمشق مبنی بر لزوم خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه برای عادی‌‌سازی روابط، گفت که نیروهای ترکیه از شمال سوریه خارج نخواهند شد.

اصرار عجیب ترکیه بر ادامه ‌اشغال سوریه

رئیس‌جمهور ترکیه با ‌اشاره به شرط دمشق مبنی بر لزوم خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه برای عادی‌‌سازی روابط، گفت که نیروهای ترکیه از شمال سوریه خارج نخواهند شد.
دولت ترکیه چندین سال است که بخش‌هایی از شمال سوریه را به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی کرد ‌اشغال کرده است. طی ماه‌های گذشته اخبار و گزارش‌های زیادی از تمایل ترک‌ها برای عادی‌سازی روابط با سوریه منتشر شد در مقابل مقامات دمشق اعلام کردند که شرط برقراری روابط، عقب‌نشینی ترکیه از شمال سوریه و بازگشت به مرزهای بین‌المللی است با این وجود رسانه‌ها دیروز از قول اردوغان گزارش دادند که ترکیه شمال سوریه را تخلیه نخواهد کرد.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، بعدازظهر دیروز (دوشنبه)، پیش از سفر به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در یک سخنرانی به شرط دمشق برای خروج نیروهای ترکیه از شمال سوریه واکنش نشان داد. طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی»، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «من از دیدار با اسد استقبال می‌کنم. متأسفانه اسد خواستار خروج ترکیه از شمال سوریه است که چنین چیزی رخ نخواهد داد چون ما در آنجا با تروریسم مبارزه می‌کنیم.» اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش به سفر قریب‌الوقوع خود به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس ‌اشاره کرد و گفت: «بحرا‌ن‌ها در جهان اسلام، رایزنی و همکاری تنگاتنگ ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] را الزامی می‌کند.» رجب طیب اردوغان همچنین به عدم موافقت روسیه با تمدید توافق غلات ‌اشاره کرد و افزود: «علی‌رغم اظهاراتی که امروز مطرح شده، من معتقدم که پوتین رئیس‌جمهور روسیه تمایل دارد این پل انسانی ادامه پیدا کند. شاید تا قبل از ماه آگوست (تاریخ سفر پوتین به ترکیه در مرداد ماه) اقداماتی بکنیم و با پوتین گفت‌و‌گوی تلفنی داشته باشیم.»
تشدید تنش میان روسیه و آمریکا در سوریه
از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرق سوریه چند هفته‌ای است که شاهد تنش میان روسیه و آمریکاست، از مزاحمت‌های هوایی برای یکدیگر تا استقرار نیروهای نیابتی و برگزاری رزمایش؛ تا جایی که اکنون برخی از مقامات نظامی آمریکایی از احتمال بروز درگیری نیابتی با روسیه در شرق سوریه به خصوص استان دیرالزور، سخن می‌گویند. به گزارش فارس یک مقام عالی‌رتبه وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که کشورش در حال بررسی چندین گزینه برای مقابله با «اقدامات فزاینده خصمانه روسیه» در سوریه است؛ او توضیحی درخصوص این گزینه‌ها نداد و صرفا مدعی شد که واشنگتن
از مناطق تحت کنترل خود در شرق و شمال شرق سوریه کوتاه نخواهد آمد.
این مقام آمریکایی همچنین گفت که هماهنگی‌ها میان روسیه، ایران و دولت سوریه برای تحت فشار قرار دادن آمریکا برای خروج از سوریه افزایش یافته است. او گفت که آمریکا در جریان تبادل اطلاعات امنیتی میان روسیه و نیروی قدس ایران در سوریه جهت تحت فشار قرار دادن آمریکا قرار دارد. به گفته او ۹۰۰ نظامی آمریکایی در سوریه مستقر هستند. در این راستا وبگاه العربی الجدید نیز در ۱۷ تیر ماه در گزارشی به نقل از منابع معارضان سوری نوشت که نیروهای «سپاه پنجم» (تحت نظر روسیه) در مناطق همجوار با شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) در استان دیرالزور واقع در شرق سوریه مستقر شده‌اند.
منابع رسانه‌ای سوریه نیز هفته گذشته خبر دادند که ائتلاف آمریکایی اقدام به ارسال تجهیزات نظامی ویژه به شرق سوریه کرده است. همچنین ائتلاف آمریکایی و تروریست‌های «ارتش آزاد» در تاریخ چهارم جولای (۱۳ تیر) اقدام به برگزاری رزمایش در پایگاه التنف کردند که این رزمایش روز شنبه به پایان رسید و در آن از انواع سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین استفاده شد. اما تنش مستقیم و خطرناک زمانی رخ داد که جنگنده‌های روسیه در هفتم جولای (۱۶ تیر) در مناطق تحت ‌اشغال تروریست‌های مورد حمایت ترکیه اقدام به برپایی تمرین هوایی و شلیک موشک‌های جوبه‌جو کردند. سپس ژنرال الکس‌گرینکویچ، فرمانده نیروی هوایی سنتکام اعلام کرد که جنگنده‌های روسیه با «رفتار ناامن و غیرحرفه‌ای» برای سه فروند پهپاد آمریکایی بر فراز شمال شرق سوریه ایجاد مزاحمت کرده‌اند.در این میان منابع سوری می‌گویند که همه طرف‌های درگیر در سوریه، نیروهای خود را در دیرالزور مستقر کرده‌اند، تا جایی که صحنه میدان احتمال درگیری نیابتی میان روسیه و آمریکا را محتمل نشان می‌دهد. وبگاه العربی الجدید در این باره نوشت که آمریکا تجهیزات نظامی و لجستیکی بیشتری از عراق روانه دو پایگاه‌ «العمر» و «کونیکو» در استان دیرالزور کرده است. همزمان نیروهای هم‌پیمان روسیه و ایران نیز در مناطق همجوار شبه‌نظامیان کُرد سوریه مستقر شده‌اند.