نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید «جهان با بزرگ‌ترین تغییر قدرت در دهه‌های اخیر مواجه است و ایالات متحده نیز در حال واگذاری جایگاه پیشرو خود به چین است...این دو کشور در مسیر جنگ با یکدیگرند.»

اظهارات مهم نخست‌وزیر مجارستان درباره جنگی که در انتظار آمریکا و چین است
نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید «جهان با بزرگ‌ترین تغییر قدرت در دهه‌های اخیر مواجه است و ایالات متحده نیز در حال واگذاری جایگاه پیشرو خود به چین است…این دو کشور در مسیر جنگ با یکدیگرند.»

شاید آنها که اخبار چین را دنبال می‌کنند به خاطر داشته باشند، سال گذشته بود که «مایک مینی‌هان»، ژنرال چهارستاره نیروی هوایی آمریکا که فرماندهی تحرکات هوایی را برعهده‌دارد در یاداشتی نوشت: «احساس من می‌گوید که در سال ۲۰۲۵ با چین وارد جنگ می‌شویم.» این پیام که در یادداشتی به نیروهای تحت فرماندهی‌ مینی‌هان نوشته شده بود به دست شبکه ان.بی.‌سی آمریکا رسید و آنها نیز آن را منتشر کردند. از این دست سخنان با توجه به مسیری که چین و آمریکا در چند سال اخیر رفته‌اند زیاد مطرح شده است. در آخرین مورد از این سنخ اظهارت، «ویکتور اوربان»، نخست‌وزیر مجارستان اعلام کرد، آمریکا در حال از دست دادن سلطه خود در جهان و حرکت کردن در مسیر جنگ با چین بوده و اطمینانی درخصوص جلوگیری کردن از یک چنین جنگی وجود ندارد. آن‌طور که العالم نوشته است، نخست‌وزیر مجارستان در یک سخنرانی در جریان سفرش به رومانی این اظهارات را داشته و تاکید هم کرده است که: «ما شاهدیم سلطه آمریکا در صحنه جهانی دائما تضعیف می‌شود. هم اکنون ما در حال تجربه خطرناک‌ترین دوران در سیاست جهان هستیم. دورانی که در آن قدرت شماره اول جهان لغزش پیدا کردن خود به سمت جایگاه دوم را می‌بیند. ما روز به روز به جنگ (بین آمریکا و چین) نزدیک می‌شویم. پرسش دشوار و اساسی این است که آیا اجتناب کردن از این جنگ امکان‌پذیر است؟»
نخست‌وزیر مجارستان ادامه داد، «حقیقت ناراحت‌کننده» برای آمریکا این است که «فرآیندهای کنونی از جنبه اقتصادی، توسعه تکنولوژیکی و قدرت نظامی به نفع آسیا و چین هستند.» آن‌طور که ایسنا نوشته، ویکتور اوربان می‌‎گوید: «درگیری میان این دو قدرت بزرگ (آمریکا و چین) اجتناب‌ناپذیر نیست و احتمالش وجود دارد. جهان به یک توازن جدید احتیاج دارد و این دو قدرت مخالف باید یکدیگر را به تساوی به رسمیت بشناسند. کشورهای اصلی امروزه باید این موضوع را بپذیرند که دیگر به جای سلطه آمریکا، دو خورشید در یک آسمان وجود دارد.» گفتنی است، مجارستان در بحبوحه درگیری مداوم روسیه و اوکراین، به عنوان یکی از منتقدان اصلی سیاست‌های غرب شناخته شده است. بوداپست بارها خواستار آتش‌بس و انعقاد قرارداد صلح میان اوکراین و روسیه شده است و اتحادیه اروپا را به دلیل ارسال تسلیحات به کی‌یف به باد انتقاد گرفته است.
تایوان در آماده‌باش
خبر دیگر که بی‌ارتباط با گزارش فوق نیست آن‌که وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که این جزیره تا پایان هفته رزمایش‌هایی برای آمادگی نظامیان و غیرنظامیان تایوانی در برابر حمله احتمالی چین برگزار می‌کند. وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که از دوشنبه تا پنج‌شنبه یک تمرین دفاعی برای افزایش آمادگی غیرنظامیان در برابر حمله چین برگزار می‌شود که در آن حمله هوایی چین شبیه‌‌سازی خواهد شد. همچنین از دوشنبه تا جمعه تایوان یک رزمایش با مهمات جنگی برگزار می‌کند تا آمادگی عملیاتی نیروهایش را در برابر حمله چین به آزمایش بگذارد.گفتنی است، چین و آمریکا قطعاً در یک رویارویی تندِ «اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی» هستند. یکی از کانون‌های اصلی یا شاید کانون اصلیِ رویارویی پکن-واشنگتن که حدود ۵ سال است ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است و شدت فراوانی یافته، مسئله جزیره تایوان و آب‌های مورد مناقشه اطراف آن است. مسئله‌ای که می‌تواند در نهایت پکن و واشنگتن را به رویارویی نظامی بکشاند.