موشک کروز ابومهدی به یگان‌های دریایی ارتش و سپاه الحاق شد، این موشک بیش از یک هزار کیلومتر برد دارد و می‌تواند هر هدفی را منهدم کند.

چشم تیزبین «ابومهدی» بر فراز خلیج‌فارس
موشک کروز دریایی «ابومهدی» به ارتش و سپاه تحویل داده شد

موشک کروز ابومهدی به یگان‌های دریایی ارتش و سپاه الحاق شد، این موشک بیش از
یک هزار کیلومتر برد دارد و می‌تواند هر هدفی را منهدم کند.
آئین الحاق موشک کروز ابومهدی صبح سه‌شنبه با حضور امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع، دریادار حمزه‌علی کاویانی جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش و سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه به نیروهای دریایی ارتش و سپاه برگزار شد.
موشک کروز ابومهدی یکی از تولیدات صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است با برد بیش از یک هزار کیلومتر است که می‌تواند هر هدفی را منهدم کند و از این طریق،‌ محدوده پوشش دفاع دریایی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به قبل چندین برابر کرده و می‌تواند دامنه عملیاتی گسترده‌ای را تحت پوشش قرار دهد.
استفاده از مواد منفجره با قدرت تخریب بالا در سَر جنگی موشک ابومهدی، قابلیت انهدام انواع ناو، ناوچه و ناوشکن‌ها را به این موشک بخشیده است.
موشک ابو مهدی قابلیت شلیک از انواع حامل‌های متحرک و ثابت را دارد و سامانه هدایت و ناوبری این موشک قابلیت به‌روزرسانی موقعیت نهایی هدف را در طول پرواز داراست.
واکنش سریع، مدیریت انتخاب هدف در میدان، دورزدن پدافند دشمن و قابلیت شلیک از عمق جزو ویژگی‌های موشک کروز دریایی ابومهدی به شمار می‌رود.
موشک ابومهدی قابلیت پرواز در ارتفاع پست و زیر دید رادارهای دشمن را دارد و می‌تواند مسیر و ارتفاع خود را با توجه به عوارض جغرافیایی و سامانه‌های پدافندی دشمن تغییر دهد.
بهره‌مندی از هوش مصنوعی
این موشک اولین موشک کروز برد بلند دریایی است که از هوش مصنوعی در نرم‌افزارهای مرتبط با طراحی مسیر پروازی موشک در سامانه فرماندهی و کنترل استفاده کرده و امکان عبور از عوارض طبیعی و مصنوعی و همچنین سایت‌های راداری و پدافندی دشمن را با عبور از نقاط راه میانی داشته و از جهت‌های مختلف به سمت هدف حمله و برخورد می‌کند.
دیگر ویژگی موشک ابومهدی استفاده از سامانه ناوبری تلفیقی پیشرفته و موتور قدرتمند است که می‌تواند از عمق خاک ایران اسلامی و از مکانی کاملاً پنهان به سوی اهداف متحرک دریایی شلیک شود.
موشک ابومهدی اولین موشک کروز برد بلند دریایی در کشور است که از سیکر دوگان راداری بهره می‌برد که این فناوری علاوه‌بر مقابله با جنگ الکترونیک سامانه‌های دشمن باعث افزایش میزان اختفای موشک هنگام نزدیک شدن به هدف شده تا همچون یک شبح بدون اینکه دشمن متوجه شود به آن حمله کرده و فرصت واکنش به موقع را از دشمن می‌گیرد.
سامانه پرتاب موشک ابومهدی قابلیت آماده‌‌سازی و پرتاب در کوتاه‌ترین زمان را دارد و می‌تواند چندین موشک را با فواصل زمانی کوتاه و از مسیرهای مختلف به سمت یک هدف مشخص شلیک کند به نحوی که این موشک‌ها همزمان به هدف مورد نظر برخورد کنند.
موشک ابومهدی‌ ناوهای هواپیمابر دشمن را
ناکارآمد می‌کند
سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در تشریح اهمیت موشک ابومهدی در ارتقای توان رزم این نیرو گفت: موشک ابومهدی موشکی است که هم می‌تواند بر روی شناور نصب شده و هم از روی سکوهای ساحلی شلیک شود.
سردار تنگسیری گفت: اگر شناور شما
یک هزار کیلومتر وارد عمق شود و این موشک را با برد یک هزار کیلومتری شلیک کند، دشمن یا ناو هواپیمابر باید یک هزار کیلومتر دیگر عقب‌نشینی انجام بدهد. در آن صورت هواپیماهای این ناو هواپیمابر کارایی نخواهند داشت. به همین دلیل، این موشک جزو موشک‌های تحریمی است.
فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: یکی از قابلیت‌های دیگر موشک ابومهدی این است که می‌تواند چندین هدف را دنبال کرده و با دورزدن اهداف از پشت به آنها حمله کند.
وی ادامه داد: این موشک کمتر قابل رهگیری است به لحاظ اینکه سقف پرواز بسیار پایینی دارد و برد بسیار بالایی دارد.
موشک بالستیک «شهید حاج‌قاسم»
به زودی تحویل هوافضای سپاه می‌شود
افشین نادری شریف معاون تحقیقات صنعتی وزارت دفاع در حاشیه آیین الحاق موشک ابومهدی به نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه، گفت: موشک‌های کروز در همه جای دنیا دو ویژگی دارند؛ اول، پرواز در سطح پایین و دوم، مانورپذیری آن وقتی ارتفاع موشک کاهش پیدا می‌کند رادار نمی‌تواند آن را کشف و با پرواز در ارتفاع کم زمان عکس‌العمل پدافند کاهش پیدا می‌کند.
نادری با ‌اشاره به توان دورزدن اهداف توسط موشک ابومهدی ادامه داد: هر هدف استراتژیکی قطعاً در اطراف خود یک سیستم پدافندی دارد. معمولاً در چیدمان سیستم پدافندی احتمال ورود تهدید از یک جهت بیشتر بوده و این قابلیت را به ما می‌دهد تا از جایی که فکرش را نمی‌کنند این موشک با مانوری که انجام می‌دهد از پشت به هدف حمله کند و یا از محیطی حرکت کند که تحت پوشش رادارهای سیستم پدافند هوایی دشمن نباشد یعنی با حرکت از نقاط کور پدافندی دشمن، خود را به هدف برساند.
معاون تحقیقات صنعتی وزارت دفاع در پایان گفت: تحویل‌دهی انبوه «موشک بالستیک شهید حاج قاسم» در هفته صنعت دفاعی به نیروی هوافضای سپاه انجام می‌شود.
جروزالم پست: ایران نیروی دریایی خود را
با موشک کروز «ابومهدی» تقویت می‌کند
روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی تحت عنوان «ایران نیروی دریایی خود را با موشک کروز جدید ابومهدی تقویت می‌کند»، به انعکاس این رویداد و ویژگی‌های موشک جدید پرداخت.
در مقدمه این گزارش آمده است: نیروی دریایی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هر دو موشک کروزی را دریافت کردند که قرار است توانایی آنها برای حمله به کشتی‌ها در منطقه را افزایش دهد. این موشک ابومهدی نام دارد و گفته می‌شود موشک کروز دریایی با دقت بالاست.
این رسانه صهیونیستی به نقل از رسانه‌های ایران افزود: برد این موشک کروز هزار کیلومتر است و رونمایی از آن در میانه افزایش تنش‌های دریایی و در حالی انجام شده که آمریکا هواپیماها و کشتی‌های جنگی بیشتری به خلیج‌ فارس فرستاده است.
جروزالم پست در بیان ویژگی‌های این موشک به ساخت بومی آن‌ اشاره کرده و افزوده «ادعا شده این موشک می‌تواند دفاع دریایی ایران را گسترش دهد و منطقه‌ای که ایران تهدید می‌کند و همچنین برد عملیاتی آن را افزایش دهد».
این گزارش به نقل از رسانه‌های ایرانی می‌افزاید: این موشک می‌تواند علیه کشتی‌هایی مثل ناوشکن و ناوچه مورد استفاده قرار بگیرد. ایران گفته موشک جدید ابومهدی در مقایسه با نسخه‌های قبلی بهبود یافته و هوش مصنوعی دارد که می‌تواند به هدایت مسیر آن کمک کند. می‌تواند از موانع طبیعی و مصنوعی و همچنین سامانه‌های راداری و دفاعی دشمن عبور کند.
در بخش پایانی این مطلب آمده «رسانه‌های ایران همچنین خاطرنشان کردند که ایران اخیراً موشک بالستیک خیبر با برد دو هزار کیلومتر حامل کلاهک به وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم را رونمایی کرد. ایران مدعی است موشک مافوق صوت جدیدش می‌تواند به سراسر منطقه برسد و اسرائیل و اروپا را تهدید کند».