دبیرکل سازمان ملل به نامه‌ آیت‌الله «سید علی سیستانی» در خصوص اهانت به قرآن کریم در سوئد پاسخ داد و گفت: «خشونت و اسلام‌هراسی را محکوم می‌کنم.»

در پاسخ به نامه آیت‌الله سیستانی گوترش: خشونت و اسلام‌هراسی را محکوم می‌کنم

دبیرکل سازمان ملل به نامه‌ آیت‌الله «سید علی سیستانی» در خصوص اهانت به قرآن کریم در سوئد پاسخ داد و گفت: «خشونت و اسلام‌هراسی را محکوم می‌کنم.»
«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به نامه‌ای که از سوی دفتر آیت‌الله «سید علی سیستانی»، مرجع عالی‌قدر شیعیان در عراق، در مورد اهانت به ساحت قرآن، دریافت کرده بود، ضمن تشکر از این نامه، نگرانی شدید خود را نسبت به این واقعه در استکهلم سوئد که منجر به اعتراضاتی در عراق طی تعطیلات عید قربان شده بود ابراز کرد . وی همچنین همبستگی خود را با جامعه اسلامی ابراز و اقدامات تعصب آمیز، خشونت و اسلام هراسی را که منجر به بالا گرفتن تنش می‌شود و در ایجاد تبعیض و افراط‌گرایی سهیم است، محکوم کرد. دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت، سازمان ملل بر اجرای کامل تصمیم شورای حقوق بشر در خصوص مبارزه با نفرت‌پراکنی دینی که تحریکی به تبعیض، خصومت و خشونت است تأکید دارد و این سازمان از طریق نهادهای ذی‌ربطِ خود کشورهای عضو را به بررسی سیاست‌ها و چارچوب‌های ملی خود ترغیب می‌کند. وی اظهار داشت: «رهبران سیاسی و مذهبی در بالا بردن صدای قاطع خود علیه مظاهر نفرت‌پراکنی دینی و اعلام این‌که گفت‌وگوی مسالمت آمیز بهترین راه برای تقویت مفاهیم و احترام متقابل است، نقش مهمی دارند.» آن‌طور که ایسنا نوشته، دبیر کل سازمان ملل حمایت کامل خود را از درخواست مرجع عالی‌قدر شیعیان برای تقویت همزیستی مسالمت‌آمیز اعلام و تدبیر و رویکرد میانه‌روی ایشان و دعوت همیشگی به احترام متقابل و همبستگی را تحسین کرد. وی همچنین در خاتمه گفت: «من از ارتباط و تعامل مستمر و بیشتر با آیت‌الله سیستانی در خصوص مسائل مهم استقبال می‌کنم.» گفتنی است، ۲۹ تیر ماه بود که فردی سودازده با آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم در استکهلم سوئد، آن‌هم در سایه حفاظت پلیس این شهر، به کتاب آسمانی مسلمانان توهین کرد؛ در واکنش به این اقدام دفتر مرجع عالی‌قدر نامه‌ای به گوترش ارسال کرد و این پاسخ گوترش در واقع به همان نامه‌ است؛ او پیشتر در صحبت‌هایی که با مقامات عراقی داشت از این نامه یاد کرده بود. البته آن اقدام جنایت‌کارانه، باز توسط همان فرد در سوئد و توسط افراطی‌های دیگر در دانمارک در چند هفته اخیر تکرار شد.
حمله پلیس دانمارک به یک زنِ مانع هتاکی!
در واپسین اقدام‌های توهین‌آمیز اخیر، در روز چهارشنبه، یک افراطی دانمارکی و نیروهای پلیس به زنی که تلاش می‌کرد او را از اهانت به قرآن کریم در کپنهاگ بازدارد، حمله کردند. گروه افراطی موسوم به «ملی‌گراهای دانمارکی» مقابل سفارت عراق در کپنهاگ قصد اهانت به قرآن کریم را داشتند که زنی برای جلوگیری از این کار وارد عمل شد و تلاش کرد کتاب قرآنی را که در دست یکی از افراطی‌ها بود، بگیرد، اما آن فرد افراطی این زن را کتک زد و در ادامه پلیس دانمارک وارد عمل شد و کتاب را به گروه افراطی بازگرداند! با این حال دولت دانمارک این اقدامات (یعنی توهین به مقدسات اسلام) را محکوم کرده و این اقدامات را تحریک‌آمیز و ننگین خواند که رویکرد و نظر دولت دانمارک را منعکس نمی‌کند!!