رسانه آمریکایی فاکس‌نیوز به نقل از یک کارشناس نظامی، ساخت موشک‌های کروز همچون ابومهدی را اقدام متقابل ایران در برابر حضور آمریکا در منطقه دانست.

فاکس‌نیوز:
ساخت موشک‌های کروز‌، اقدام متقابل ایران در برابر حضور آمریکا در منطقه است
رسانه آمریکایی فاکس‌نیوز به نقل از یک کارشناس نظامی، ساخت موشک‌های کروز همچون ابومهدی را اقدام متقابل ایران در برابر حضور آمریکا در منطقه دانست.

یک شبکه آمریکایی در گزارشی با مطرح کردن دیدگاه کارشناسان امور خاورمیانه و امور نظامی، از پیشرفت ایران در استفاده از فناوری‌های نوین، از جمله هوش مصنوعی برای ارتقای برد و دقت موشک‌های خود خبر داد.
شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز در گزارشی درباره توانمندی موشکی ایران نوشت: ایران از تولید موشک‌های تقویت‌ شده با هوش مصنوعی خبر داده که به گفته مقامات رسمی غیرقابل تخریب بوده و از دقت بالایی برخوردارند. اما کارشناسان درباره عملکرد این تسلیحات به شیوه‌ اعلام شده، تردیدهایی دارند.
در این گزارش با‌ اشاره به ویژگی‌های موشک کروز دریایی «ابومهدی»‌، تازه‌ترین دستاورد موشکی ایران، از جمله قابلیت مقابله با جنگ الکترونیکی، شلیک از عمق، دارا بودن سقف پرواز بسیار پایین، نقطه‌زنی و برد بالای آن، به نقل از لیزا دفتری، کارشناس امور خاورمیانه و سردبیر فارن دسک، درباره رونمایی از این موشک گفت: «ما گاهی شاهد این هستیم که ایران قدرت نظامی خود را با یک آزمایش موشکی یا فناوری جدیدی نشان می‌دهد. ما نمی‌توانیم توانمندی‌های دقیق آخرین موشک (رونمایی شده) را راستی‌آزمایی کنیم اما فکر می‌کنم برای کاخ سفید ساده‌لوحانه خواهد بود اگر تمایل تهران برای گسترش زرادخانه نظامی خود در منطقه، گسترش حضورشان در خلیج‌ فارس و تداوم توسعه برنامه هسته‌ای‌شان را جدی نگیرد.
فاکس‌نیوز، در ادامه به نقل از این کارشناس نوشت: ایران به پیشرفته‌ترین و تازه‌ترین فناوری‌ها علاقه‌مند است، چه به کارگیری منابع بیشتر در توانمندی‌های سایبری‌اش در دهه گذشته باشد و چه اقدام به استفاده از هوش مصنوعی در موارد متعدد. این موضوع به ما یادآوری می‌کند که تحریم‌ها را با دقت بیشتری اعمال و درواقع اجرا کنیم تا کشورهای دشمن نتوانند به این تازه‌ترین فناوری‌ها دست پیدا کنند.
موشک‌های کروز، اقدام متقابل ایران در برابر حضور آمریکا
اظهارات این کارشناس علیه توانمندی‌های دفاعی ایران در حالی مطرح می‌شود که سردار علیرضا تنگسیری در آیین تجهیز نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به موشک ابومهدی، با بیان اینکه موشک ابومهدی جزو موشک‌های تحریمی است، اظهار کرد: باید افتخار کنیم که به دست نخبگان جمهوری اسلامی شاهد ساخت موشکی هستیم که می‌تواند اهداف را دور بزند.
در ادامه گزارش فاکس‌نیوز آمده است: «مت مک‌لینز»، یکی از اعضای ارشد ‌اندیشکده مطالعات جنگ تایید کرد که ایران به عنوان بخشی از «تلاشی بلندمدت برای افزایش برد و دقت موشک‌های کروز و بالستیک خود»، به دنبال ساختن این‌گونه از تسلیحات بوده است. او تایید کرد که ایران ساختن موشک کروز را به عنوان اقدامی متقابل در قبال حضور آمریکا در منطقه انجام داده است.
این گزارش با پرداختن به ارزیابی مک‌لینز درباره ویژگی‌های موشک ابومهدی نوشت: «به نظر می‌رسد که این به نوعی تکرار موشک‌های کروزی باشد که قبلا داشته‌اند. بنابراین، فکر می‌کنم به احتمال زیاد تقویت برد و دقت آن صحت داشته باشد. اما واقعا باید پیش از آن که بتوانیم ارزیابی دقیقی از آن ارائه دهیم، در پرتاب آزمایشی در رزمایش‌ها یا موقعیت‌های دیگر عملکرد آن را مشاهده کنیم.»
به گزارش ایسنا‌، فاکس‌نیوز در ادامه نوشت: بهنام بن طالب لو، یکی از اعضای ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» می‌گوید، «اگر موشک ابومهدی به ‌اندازه‌ای که وعده داده شده، قوی باشد، نشان‌دهنده بهبود نگران‌کننده توانمندی‌های رزمی نیروهای مسلح ایران خواهد بود.»
در ادامه این مطلب به نقل از این کارشناس آمده است: «ایران قبلا موضوع افزایش برد برخی سامانه‌های محدودتر موشک‌های کروزش را مطرح کرده بود و گفته می‌شود که این موشک که قبلا ادعا شده بود دارای قابلیت هدایت الکترو اُپتیکی است، حالا با هوش مصنوعی قابل کنترل است. این احتمال کمی اغراق از سوی ایران است اما دقت و برد دو موردی است که در آن پیشرفت داشته‌اند.»