با افزایش تنش‌ها بین نظامیان نیجر که با کودتا قدرت را به دست گرفته و موقعیت فرانسه در این کشور را با خطر مواجه کرده‌اند‌، نظامیان نیجر اعلام کردند پاریس مجوز حمله نظامی به این کشور را دریافت کرده است!

احتمال حمله نظامی فرانسه به نیجر!

با افزایش تنش‌ها بین نظامیان نیجر که با کودتا قدرت را به دست گرفته و موقعیت فرانسه در این کشور را با خطر مواجه کرده‌اند‌، نظامیان نیجر اعلام کردند پاریس مجوز حمله نظامی به این کشور را دریافت کرده است!
اخراج فرانسه از مالی و به دنبال آن وقوع کودتای نظامی ضد فرانسوی در نیجر که با حمله به سفارت این کشور در نیجر همراه بود موجب شده است که نفوذ فرانسه بیش از پیش در قاره آفریقا به حاشیه برود. نشریه «لا وانگواردیا» اسپانیا در گزارشی در همین زمینه نوشته است: پاریس دیگر اولین قدرت جهانی در آفریقای فرانسوی‌زبان نیست. تایید این واقعیت، ضربه سختی برای فرانسه است و این کشور، هرچه بیشتر در امور سیاسی، اقتصادی و امنیتی مستعمرات سابق خود مداخله کند، بیشتر توسط مقامات خود و مردمی که با نفرت، سوابقِ فرانسه پس از استعمار در آفریقا را به یاد می‌آورند، طرد می‌شود.» این گزارش می‌افزاید«کودتا در مالی، بورکینافاسو و کودتای اخیر در نیجر، به علاوه تقویت روابط میان جمهوری آفریقای مرکزی و روسیه، نشان‌دهنده نقش بیشتر مسکو در منطقه ساحل است.
از سوی دیگر تنش‌ها بین فرانسه و نیجر روز به‌روز در حال گسترش است. روز یک‌شنبه حامیان کودتا با حمله به سفارت فرانسه پرچم این کشور را به آتش کشیدند. دیروز نیز در پی تعلیق کمک‌های فرانسه به نیجر، رهبر کودتاگران این کشور اعلام کرد صادرات طلا و اورانیوم به فرانسه را متوقف کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، «ژنرال عمر چیانی»، رهبر کودتاگران این کشور اعلام کرد صادارت طلا و اورانیوم به فرانسه را متوقف کرده و این دستور فوراً اجرایی می‌شود.گفته می‌شود فرانسه برای تأمین برق این کشور به اورانیوم وارداتی از نیجر وابستگی شدید دارد.
رویترز نیز یک‌شنبه گزارش داد که جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکواس دارایی‌های جمهوری نیجر در بانک مرکزی کشورهای عضو این بلوک را توقیف و ممنوعیت مسافرتی علیه مقام‌های نظامی دخیل در کودتا اعمال کرده است. بر اساس این گزارش، اکواس تمام تراکنش‌های مالی و بازرگانی بین این بلوک و نیجر را به حالت تعلیق درآورده است. الجزیره در این زمینه گزارش داد که جامعه اقتصادی کشورهای غرب آسیا با صدور بیانیه‌ای علاوه‌بر اعمال تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های سفر علیه حکومت نظامی نیجر، شورشیان را در صورت عدم بازگشت محمد بازوم، رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور به قدرت ظرف یک هفته، به اقدام نظامی تهدید کرده است.جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در بیانیه خود با اعلام این‌که در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایش ظرف یک‌ هفته «تمام اقدامات لازم را برای برقراری حاکمیت قانون اساسی» در نیجر اتخاذ خواهد کرد، گفت: «این اقدامات ممکن است شامل به‌کارگیری نیروهای نظامی باشد. به همین خاطر فرماندهان نظامی کشورهای عضو باید سریعا با یکدیگر دیدار کنند.»
شورای نظامی در نیجر که بعد از کودتا علیه دولت این کشور تشکیل شده است، به تصمیم«جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا»(اِکُواس) واکنش نشان داد و اعلام کرد که این گروه به دنبال مداخله نظامی در نیجر است.این شورا هشدار داد که حاکمیت جدید با تمام توان از نیجر در برابر متجاوزان دفاع خواهد کرد. شورای نظامی کودتاچیان در نیجر مدعی شد که وزیر خارجه برکنار شده این کشور بعد از کودتای اخیر سندی را به امضا رسانده که به فرانسه اجازه انجام حملات به کاخ ریاست جمهوری به منظور آزاد کردن «محمد بازوم» رئیس‌جمهور مخلوع این کشور داده است. همچنین، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا قدرت‌های حاصل از کودتا در نیجر را به رسمیت نمی‌شناسد و نخواهد شناخت. وی از اقدامات و مواضع اِکُواس جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در توقیف دارایی‌های کودتاچیان در نیجر نیز حمایت کرد.