معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب گفت: زمانی که بنا بود حاج قاسم با پوتین ملاقات بکند، رهبری به حاج قاسم فرمودند که دقت کنید شما نیروی زمینی روسیه نیستید

رهبر انقلاب به شهید سلیمانی پیش از جلسه با پوتین چه گفتند؟

معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب گفت: زمانی که بنا بود حاج قاسم با پوتین ملاقات بکند، رهبری به حاج قاسم فرمودند که دقت کنید شما نیروی زمینی روسیه نیستید، روسیه نیروی هوایی شما است، مشاهده می‌کنید که برخلاف برخی تصورات دم‌دستی که بعضی‌ها دارند عنصر عزت در جای‌جای تدابیر آقا مشاهده
می‌شود.
مهدی فضائلی، معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب و مسعود رضایی کارشناس تاریخ معاصر میهمان میزگردی در خبرگزاری فارس درباره عملکرد مقام معظم رهبری در دوران زعامت ایشان بودند.
مسعود رضایی در ابتدای این میزگرد اظهار داشت: برای اینکه یک نگاه کلی به مدیریت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در طول ۳۵ سال گذشته داشته باشیم، ابتدا باید به لحاظ قانونی، آنچه را که در قانون اساسی هست بررسی کنیم تا مشخص شود چه وظایفی برعهده رهبری گذاشته شده و عملکرد رهبری در حوزه قانون اساسی به چه نحوی بوده است.
وی در ادامه عنوان داشت: یکی از مسائل مهمی که در قانون اساسی آمده، تعیین سیاست‌های کلی نظام است و ما می‌بینیم که رهبری اهتمام ویژه‌ای به این قضیه دارند و درواقع تشخیص مصلحت را هم در این زمینه در طول این سال‌ها کاملا فعال نگه‌ داشته‎اند.
رضایی تصریح کرد: وظیفه و مسئولیت اصلی دیگری که برعهده رهبری قرار دارد، صیانت از انقلاب اسلامی و مسیر حرکت نظام جمهوری اسلامی است که ایشان در سخنرانی‌ها و بیاناتشان به این مسئله ‌اشاره کرده‎اند؛ یعنی می‌شود گفت که مسئولیت اصلی رهبری جایی است که ایشان احساس کنند نظام دارد از خط اصلی خودش خارج می‌شود و رهبری آنجا قاطع وارد می‌شوند و با بیانات، رهنمود‌ها و در صورت لزوم با دستورات خودشان، از این انحراف جلوگیری می‎کنند.
کارشناس تاریخ معاصر همچنین اظهار داشت: مسئولیت دیگری که برعهده ایشان بود، بحث فرماندهی کل قوا است که در این زمینه واقعاً نیازی به بحث وجود ندارد، چون آثار و دستاوردهای این مسئله کاملاً مشخص است. از نظر ایشان کشور برای ‌اینکه بتواند به تمامیِ تهدیدهای نظامی جواب دهد باید از توانمندی دفاعی بالا برخوردار باشد و بلکه بالاتر از آن، به دشمنان اجازه تصور حمله به ایران را نیز ندهند در حوزه مسائل فرهنگی، رهبری همواره حساسیت‌های خودشان را داشته‎‌اند؛ شاهد هستیم از اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد ایشان بحث تهاجم فرهنگی را مطرح و با جدیت این قضیه را دنبال کردند.
علت کناره‌گیری خاتمی از وزارت ارشاد
رضایی در ادامه گفت: آقای خاتمی به عنوان وزیر ارشاد سال ۷۱ به ‌دلیل همین ناهماهنگی‎‌ها در مسئله تهاجم فرهنگی با رهبری خودشان از وزارت ارشاد استعفا می‎دهند. به‌هرحال، رهبری همیشه در طول این ۳۵ سال مسائل فرهنگی را به ‌عنوان یک مسئله مهم مورد توجه قرار داده‌اند و به‌نظر می‌رسد که نگاه ایشان به این قضیه این است که دشمن اگر نتواند در حوزه‌های نظامی، اقتصادی و بین‌الملل ما را دچار نوعی شکست کند، بیشترین فشار خودش را از حوزه فرهنگی وارد می‌کند
پیشنهاد اضافه شدن ولایت مطلقه به قانون اساسی
بیشتر از سوی جناح چپ مطرح می‎شد
وی همچنین اظهار داشت: در بازنگری قانون اساسی، پیشنهاد اضافه شدن واژه مطلقه عمدتاً از سوی کسانی بود که متعلق به طیف چپ بودند. نمی‌‎گویم کسانی که متعلق به طیف راست بودند مخالفتی داشتند، نه؛ اما چپی‌ها بودند که بیشتر روی این قضیه بحث کردند. چون می‌دانیم که در آن زمان طیف چپ، مثل آقای کروبی، آقای عبدالله نوری، آقای موسوی خوئینی‌ها، آیت‌الله موسوی اردبیلی و مهندس موسوی و آقایانی بودند که در شورای بازنگری و در آن دوره در جناح چپ فعال بودند. این پیشنهادی نبود که آیت‌الله خامنه‌ای در شورای بازنگری ارائه بدهد، افراد طیف چپ بر مبنای همان روال و به اصطلاح تفکری که داشتند این را در شورای بازنگری مطرح کردند و به تصویب رسید.
در ادامه این میزگرد مهدی فضائلی عنوان داشت: امروز با صحنه‌ای مواجه هستیم که یک جریان بسیار فعال و با تولید محتوای بسیار زیاد، تلاش می‌کند که آنچه اساساً جزو مسئولیت‌های رهبری نیست را به پای رهبری بگذارد و این نهاد را ناموفق و ناکارآمد و پر ایراد جلوه دهد. ما با نسل چهارم انقلاب مواجه هستیم، نسل‌های جدید هم بایستی که امام، کارآمدی امام و نهاد ولایت فقیه را درست بشناسند، از طرفی باید برای آنها دوران بعد از امام و زعامت و رهبری حضرت آقا نیز تبیین شود.
حفظ انقلاب از خود انقلاب مهم‎تر و مشکل‎تر است
وی در ادامه اظهار داشت: قاعده کلی وجود دارد و مکرر گفته‌شده است که «حفظ انقلاب از خود انقلاب مهم‌تر و سخت‌تر است». خیلی از دستاوردها این‌گونه هستند که حفظ و صیانت از آنها از به‌دست آوردنشان دشوارتر است و دشواری آن را هم ما می‌فهمیم.
معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد بحث حفظ انسجام کشور است؛ در کشورمان جریان‌های تندرو و کندرویی داریم که اگر اینها به حال خودشان رها می‌شدند، شرایط به گونه‌ای دیگر بود؛ یعنی کسانی که اهل افراط و تفریط بودند، نزاع‌هایی را در کشور به‌وجود می‌آوردند که کمتر از جنگ داخلی نبود اما رهبری اینها را مدیریت کرد.
پیشنهاد اضافه شدن مطلقه در قانون اساسی سال ۶۸
از سوی عبدالله نوری مطرح شد
فضائلی بیان داشت: در بحث ولایت مطلقه نیز که در دهه شصت مطرح شد برخی بحثی را تحت عنوان «اوامر ارشادی» و «اوامر مولوی» مطرح کردند که حالا بحث آن مفصل است؛ مرحوم آذری قمی این بحث را مطرح کردند.
وی گفت: جریانی که ظاهرا دل‌باخته امام بودند، اصلا بحث اوامر ارشادی را قبول نداشته‌اند یعنی این مسئله را برنمی‌تابیدند و عنوان نامناسبی می‌دانستند. آنها همه اوامر امام را مولوی می‌دانستند و به ‌عنوان جریان خط امام شناخته می‌شدند.
معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: نوع تعاملی که اینها با ولی‌فقیه زمان خودشان برقرار کردند با آنچه در دوران امام داشتند خیلی تفاوت داشت. مشخص بود که آنها به «ولایت مطلقه» پای‌بند نیستند، بلکه برای آنها شخص بر حقیقت برتری دارد؛ خیلی فرق می‌کند که شما «ولایت مطلقه فقیه» را قبول داشته باشید یا ولایت فقیهی که من می‌پسندم را.
انتخابات دور ششم ریاست جمهوری
شروع رقابت‌های شدید انتخاباتی بود
فضائلی در ادامه تصریح کرد: در انتخابات دوره دوم آقای ‌هاشمی رفسنجانی که باید گفت که قبل ‌از این به جز در دوره اول ریاست جمهوری بر اساس شرایطی که در کشور وجود داشت انتخابات رقابتی خیلی شدیدی نداشتیم، در این دوره رقابت‌ها شدید شد. اما انتخابات بسیار رقابتی سال هفتاد و شش بود؛ در این انتخابات آقا تشویق و ترغیب کردند که جناح چپ در انتخابات باشد. اتفاقاً طیف چپ وقتی وارد صحنه می‌شود در ابتدا اصلاً امیدی نداشتند و می‌گفتند ما فقط آمده‎ ایم که حرفهایمان را بزنیم دیدیم که حواشی زیادی در انتخابات درست کردند رهبری از این انتخابات صیانت کردند و هر آنچه که در آراء نوشته شد همان هم خوانده شد.
معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب گفت: همه این بحث‌ها مطرح بود تا اینکه به انتخابات سال هشتاد و هشت رسیدیم، علی‌رغم همه بحث‌هایی که راجع ‌به نظارت استصوابی و دیگر مباحث مطرح شد، مشارکت در انتخابات به بالای هشتاد و پنج درصد رسید و اگر نگوییم این اتفاق در دنیا بی‌نظیر بود، کم‌نظیر بوده است. بازهم باید بگوییم در این انتخابات حضرت آقا از جمهوریت نظام به‌شدت دفاع کردند
آقایان روحانی، مهاجرانی و عبدالله نوری
به دنبال ریاست جمهوری مادام‎العمر‌ هاشمی بودند
وی همچنین اظهار داشت: از اواسط دوره دومِ ایشان یک بحث‌هایی پیش می‌آید که باید به دلیل اینکه آقای‌ هاشمی شخصیت توانمندی است، محدودیت دو دوره متوالی برداشته شود و ایشان بتواند برای بار سوم هم در انتخابات شرکت کند و مثلاً منصب ریاست‌جمهوری را در اختیار داشته باشد. کسانی هم که این را مطرح می‌کردند شخصیت‎های سیاسی بالایی بودند مثل حسن روحانی، عطاءالله مهاجرانی و عبدالله نوری. رهبری قاطعانه جلوی این قضیه را گرفتند
دلیل اجازه رهبری به دولت روحانی جهت مذاکره
فضائلی به موضوع سیاست خارجی پرداخت و عنوان داشت: در مورد آمریکا حضرت آقا فرمودند اگر روزی من احساس کنم که ارتباط با آمریکا به نفع ماست من خودم اول کسی خواهم بود که برای ارتباط و مذاکره با آمریکا پیشقدم می‌شوم.
وی گفت: در دوران رهبری رؤسای جمهوری بودند که مردم به آنها رای داده بودند و رهبری با آنها هم‌نظر نبودند ولی رهبری رأی مردم را در قالب حکم ریاست جمهوری تنفیذ کردند؛ این مردم‌سالاری اینجا خیلی خودش را نشان می‌دهد. شاهد هستیم درباره شخص وزیر امور خارجه چه تعابیری را به کار می‎برند و سعی می‌کنند تعادل در بین جریان‌ها حفظ شود.
شما نیروی زمینی روسیه نیستید، روسیه نیروی هوایی شما است
فضائلی تصریح کرد: در ماجرای به میدان آوردن روسیه زمانی که بنا بود حاج قاسم با پوتین ملاقات بکند – که خود این ماجرا بحث خیلی مهمی است – آقا به حاج قاسم فرمودند که دقت کنید شما نیروی زمینی روسیه نیستید، روسیه نیروی هوایی شما است. مشاهده می‌کنید که برخلاف برخی تصورات دم‌دستی که بعضی‌ها دارند عنصر عزت در جای‌جای تدابیر آقا مشاهده می‌شود.