محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی در دیدار با حسین امیرعبداللهیان با ابلاغ سلام خود و پادشاه عربستان سعودی به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور ایران، گفت: نگاه عربستان به رابطه با ایران راهبردی بوده و ریاض در این خصوص عزم جدی دارد.

امیرعبداللهیان در سفر به عربستان مطرح کرد
ایده گفت‌و‌گو و همکاری منطقه‌ای با کشورهای حوزه خلیج‌فارس را دنبال می‌کنیم
محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی در دیدار با حسین امیرعبداللهیان با ابلاغ سلام خود و پادشاه عربستان سعودی به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور ایران، گفت: نگاه عربستان به رابطه با ایران راهبردی بوده و ریاض در این خصوص عزم جدی دارد.

سرویس سیاسی-

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه عازم ریاض شد که نخستین سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان پس از احیای روابط دیپلماتیک به شمار می‌رود.
امیرعبداللهیان در ریاض با فیصل فرحان، همتای سعودی خود دیدار و از اینکه روابط دو کشور در مسیر درست خود قرار دارد، ابراز خرسندی کرد.
وزیر امور خارجه با ‌اشاره به زمینه‌های مختلف همکاری دو کشور، پیشنهاد تشکیل کمیته‌های تخصصی مشترک همکاری در زمینه‌های مختلف مورد علاقه دوجانبه را مطرح کرد که مورد استقبال قرار گرفت.
وی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای فعال ‌سازی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را اعلام کرد.
تشکیل شورای هماهنگی روابط دوجانبه به ریاست وزرای خارجه
دو کشور، از دیگر مباحث مورد توجه و مشورت وزرای خارجه دو کشور به عنوان یکی از راه‌های سرعت بخشیدن به مناسبات دو کشور بود.
وزیر امور خارجه کشورمان مبارزه با تروریسم را در راستای امنیت مشترک دو کشور و کشورهای منطقه دانست و افزود: این موضوع می‌تواند یکی دیگر از زمینه‌های همکاری میان دو کشور باشد.
امیرعبداللهیان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران برای همکاری دو کشور در زمینه‌های امنیتی، امداد و نجات، قضائی، زندانیان و امور کنسولی را تشریح کرد.
وی با ‌اشاره به اهمیت موضوع محیط زیست و معضل گردوغبار به عنوان یک مشکل فراگیر اقلیمی، بر دعوت ایران از عربستان برای شرکت در نشست بین‌المللی مبارزه با گردوغبار در تهران تاکید کرد.
برگزاری نشست مشترک اتاق‌های بازرگانی دو کشور، فعال‌سازی خطوط پروازی، سرمایه‌گذاری مشترک، همکاری‌های علمی و پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تبادل هیئت‌های نخبگانی، علمی و همچنین تیم‌های ورزشی دو کشور از دیگر موضوعات مطرح شده توسط وزیر امور خارجه کشورمان بود که مورد استقبال طرف عربستانی قرار گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به اعلام آمادگی طرف عربستانی برای میزبانی از رئیس‌جمهور کشورمان در عربستان، ضمن تشکر از دعوت به عمل آمده بر لزوم تلاش مشترک برای فراهم ‌سازی زمینه‌های انجام موفق این سفر در زمان مناسب تاکید کرد.
وی افزود: آماده فعال کردن همه اسناد همکاری دوجانبه هستیم و برای امضای اسناد جدید نیز منطبق با نیازهای توسعه روابط دو کشور آمادگی داریم. همچنین از سفر گردشگران سعودی به ایران استقبال می‌کنیم و همه تسهیلات را برایشان فراهم می‌کنیم.
امیرعبداللهیان درخصوص مسائل منطقه‌ای نیز گفت، امنیت و توسعه در منطقه تفکیک‌ناپذیر است. ایران همواره از گفت‌وگو و مسیر سیاسی برای حل بحران‌ها استقبال می‌کند.
امیرعبداللهیان همچنین با تبیین مواضع کشورمان درخصوص فلسطین، آن را مسئله اصلی و مرکزی جهان اسلام توصیف کرد و رژیم صهیونیستی را تهدیدی دائمی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و امنیت کشورهای اسلامی دانست.
وزیر امور خارجه کشورمان با ‌اشاره به رخدادهای ناگوار اخیر در اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در برخی کشورهای اروپایی، همکاری مشترک اخیر ایران و عربستان و عراق در برگزاری اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و بر لزوم پیگیری و اجرایی کردن مصوبات آن به منظور تضمین بازدارندگی تاکید نمود.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با تشکر از عربستان در میزبانی از حجاج کشورمان در سال جاری، اظهار امیدواری کرد که در گفت‌وگوهای آتی هیئت‌های حج دو کشور، در زمینه‌های مورد نیاز برای تسهیل هرچه بیشتر سفر حج واجب و انجام عمره توافقات لازم
به عمل آید.
محکومیت حمله تروریستی شاهچراغ
توسط فیصل بن فرحان
فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و تاکید بر اهمیت آن در پیشبرد هرچه بیشتر روابط دوجانبه، به نتایج مثبت گفت‌وگوها در سفر اخیر خود به تهران ‌اشاره کرد و افزود، این دیدارها و گفت‌وگوها و تلاش‌های مشترک برای گسترش روابط دو کشور مهم است و دو ملت باید این احساس را داشته باشند که روابط به نفع دو کشور در حال پیشرفت است.
وی ضمن تشریح دیدگاه‌های خود درخصوص موضوعات مطرح شده توسط وزیر امور خارجه کشورمان و طرح برخی پیشنهادات متقابل افزود، مهم‌ترین سفری که منتظر آن هستیم و به گسترش روابط دو کشور کمک خواهد کرد، سفر جناب آقای رئیسی رئیس‌جمهور است و همه وزارتخانه‌های دولتی عربستان موظف هستند که زمینه موفق این سفر را فراهم
کنند.
وزیر امور خارجه عربستان همچنین شهادت و مجروح شدن جمعی از زائران در حمله تروریستی شاهچراغ را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت و افزود این حمله محکوم است و تروریسم خطر مشترکی است که باید برای مقابله با آن تلاش
کنیم.

تاکید دوکشور بر حمایت از فلسطین
وزرای خارجه ایران و عربستان پس از دیدار دوجانبه با یکدیگر در نشست خبری مشترک حاضر شدند. فیصل بن فرحان در این نشست اظهار داشت: در دیدار با جناب امیرعبداللهیان به ایشان گفتم عربستان مصمم است رابطه با جمهوری اسلامی توسعه یابد.
حسین امیرعبداللهیان نیز در نشست خبری با بیان اینکه در این دیدار درخصوص همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه و همکاری‌های تجاری گفت‌وگو کردیم، به مسئله فلسطین ‌اشاره کرد و گفت: خرسندیم در مکانی که نشست خبری برگزار می‌شود، به نام سالن قدس نام‌گذاری شده است. وزیر امور خارجه کشورمان افزود: دو کشور در این نشست تاکید کردند به حمایت‌های خود از فلسطین ادامه می‌دهیم. تردیدی وجود ندارد که رژیم صهیونیستی برای ایجاد تفرقه و دشمنی به تلاش‌های خود در جهان اسلام ادامه خواهد داد. ما با بصیرت و هوشیاری تحرکات رژیم صهیونیستی را پیگیری می‌کنیم.
رئیس‌ دستگاه دیپلماسی همچنین با ‌اشاره به اهانت به قرآن کریم، گفت: تهران و ریاض در موضوع تأسف بار اهانت به قرآن کریم دارای مواضع مشترک هستند.
امیرعبداللهیان درباره دعوت رسمی ملک سلمان از رئیس‌جمهور کشورمان در جریان سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران گفت: آقای رئیسی ضمن پذیرش دعوت، در زمان مناسب این سفر را انجام خواهند داد.
یکی از نکات جالب توجه این نشست خبری که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت، استفاده از واژه خلیج‌ فارس توسط وزیر خارجه کشورمان بود که توسط مترجم نیز تکرار شد.
دیدار امیرعبداللهیان
با ولیعهد عربستان
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه برنامه‌های خود در عربستان با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ملاقات و رایزنی کرد.
وی در این دیدار که ۹۰ دقیقه به طول انجامید، با تاکید بر فرصت‌های فراروی دو کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی می‌توانند با توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها از جمله در حوزه سیاسی، اقتصادی، تجاری، ترانزیت، علم و فناوری، فرهنگی و مردمی، رشد و شکوفایی بیشتر را برای منطقه رقم بزنند.
امیرعبداللهیان با‌ اشاره به تحولات نظام بین‌الملل تاکید کرد: امروز ما در برابر یک مسئولیت تاریخی قرار داریم.
وی با بیان دستاوردها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران، افزود: راه موفقیت منطقه، تقویت گفت‌وگو و همکاری و افزایش همکاری‌های توسعه‌محور است.
رئیس ‌دستگاه دیپلماسی کشور با‌ اشاره به جایگاه و نقش ایران و عربستان در منطقه و جهان اسلام، از موضوع فلسطین و قدس به عنوان قضیه محوری جهان اسلام یاد کرد و رژیم صهیونیستی را تهدیدی برای همگان دانست.
وی همچنین بر اهمیت امنیت درون‌زا و پایدار منطقه تاکید کرد.
ابلاغ سلام بن‌سلمان به رهبر انقلاب
و آیت‌الله رئیسی
محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز در دیدار با امیرعبداللهیان با ابلاغ سلام خود و پادشاه عربستان سعودی به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور ایران، گفت: نگاه عربستان به رابطه با ایران راهبردی بوده و ریاض در این خصوص عزم جدی دارد.
ولیعهد عربستان با تاکید بر دعوت از رئیس‌جمهور ایران برای سفر به عربستان، دیدار سران دو کشور را بسیار با اهمیت برشمرد و گفت این دیدارها تأثیرات اساسی بر توسعه و تعمیق مناسبات دوجانبه و چندجانبه خواهد داشت.
به گزارش مهر، در این دیدار همچنین درخصوص برخی مباحث منطقه‌ای و بین‌المللی نیز بحث و تبادل نظر شد.
واکنش کویت به حضور امیرعبداللهیان
در عربستان
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سالم عبدالله‌الجابر الصباح، وزیر امور خارجه کویت، با انتشار بیانیه‌ای رسمی به سفر وزیر خارجه ایران به عربستان واکنش نشان داد.
وی ابراز امیدواری کرد که این سفر گامی در جهت ایجاد روابط مستحکم بین دو کشور بر اساس احترام متقابل و آغاز صفحه‌ای درخشان در تاریخ روابط کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و ایران بر اساس اصول حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها باشد.
وزیر خارجه کویت همچنین تاکید کرد که از نتایج این سفر استقبال خواهد کرد.
وی همچنین سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به عربستان را نشان‌دهنده تمایل دو کشور برای بازگرداندن روابط به حالت عادی و تعهد دو کشور به حفظ امنیت و ثبات منطقه دانست.