«سیمور هرش» روزنامه‌نگار معروف آمریکایی که پیش‌تر نقش واشنگتن در حملات علیه شبکه خط لوله گاز «نورد استریم» را برملا کرده بود اکنون فاش کرده است که سازمان سیا شکست اوکراین در جنگ را به وزارت امور خارجه آمریکا گوشزد کرده است.

«سیمور هرش» روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی فاش کرد
سیا، شکست اوکراین در جنگ را به دولت آمریکا گوشزد کرده است
«سیمور هرش» روزنامه‌نگار معروف آمریکایی که پیش‌تر نقش واشنگتن در حملات علیه شبکه خط لوله گاز «نورد استریم» را برملا کرده بود اکنون فاش کرده است که سازمان سیا شکست اوکراین در جنگ را به وزارت امور خارجه آمریکا گوشزد کرده است.

دولت درگیر در جنگ اوکراین روزهای بسیار سختی را می‌گذراند. بر اساس گزارش‌ها ضدحمله اخیر این کشور علیه روسیه شکست خورده است و کیف ده‌ها هزار نیرو و مقادیر قابل توجهی از تجهیزات نظامی اهدایی غربی‌ها را از دست داده است. «نیویورک تایمز» در همین رابطه گزارش داده به دلیل تلفات بالا در ضدحملات اوکراین، تعداد اوکراینی‌هایی که در تلاش برای فرار از خدمت هستند، افزایش یافته است. گارد مرزی اوکراین گفته است به‌طور میانگین ۲۰ نفر روزانه به دلیل تلاش برای فرار از کشور بازداشت می‌شوند. از سوی دیگر زمزمه‌ها در اروپا و آمریکا و سازمان ناتو درباره پایان دادن به جنگ بیشتر شده است به‌طوری که روزی نیست که رسانه‌های غربی خبری را از قول مقامات ناتو درباره ضرورت پایان دادن به جنگ مخابره نکنند. هفته گذشته رئیس ‌دفتر دبیرکل ناتو در اظهاراتی صراحتاً گفته بود که اوکراین در صورتی می‌تواند عضو ناتو شود که بخشی از خاک خود را به روسیه ببخشد. پیش از این زلنسکی نیز گفته بود که ماه‌های آینده دولت این کشور با توجه به افزایش فشارها از سوی غرب برای مذاکره با روسیه وضعیت سختی خواهد داشت. بخشی از افزایش فشارها به دولت زلنسکی برای مذاکره با روسیه به شکست اوکراین در ضد حمله کنونی خود مربوط می‌شود. بر اساس گزارش‌ها نهادهای اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که اوکراین در عملیات‌های اخیر خود شکست خورده است و همین مسئله باعث شده است که فشارها به دولت زلنسکی برای مذاکره و یافتن راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به جنگ بیشتر شود. در همین رابطه «سیمور هرش» روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی روز پنجشنبه (۲۶ مرداد) به نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکا گزارش داد سازمان «سیا» به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور اطلاع داده ضدحمله جاری اوکراین کارساز نیست و بعید است باعث شکست روسیه شود. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، این روزنامه‌نگار به نقل از مقام ناشناس مذکور گفت: پیام‌ها از طریق آژانس [سیا] به او [بلینکن] می‌رسید مبنی بر این‌که تهاجم کارساز نبوده و نمایشی از سوی زلنسکی بود و برخی در دولت (بایدن) بودند که به مزخرفات او [زلنسکی] باور داشتند. طبق این گزارش، بلینکن متوجه شده است که واشنگتن و اوکراینی‌ها که به نیابت از آن می‌جنگند، پیروز جنگ علیه روسیه نخواهند بود. به گفته مقام آمریکایی مذکور، بلینکن می‌خواست مانند کاری که سلفش «هنری کیسینجر» در سال ۱۹۷۳ در پاریس برای پایان دادن به جنگ ویتنام انجام داد، توافق صلحی را بین روسیه و اوکراین میانجیگری کند اما وزیر خارجه آمریکا متوجه شده است که این کار «یک شکست بزرگ خواهد بود».
همزمان با «سیمور هرش» روزنامه واشنگتن پست نیز از قول منابعی ناشناس گزارش کرد، جامعه اطلاعاتی آمریکا بر این باور است که اوکراین در جریان ضدحمله علیه روسیه به اهداف مورد نظر خود نخواهد رسید. به گزارش ایرنا به نقل از از روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، براساس یک سند محرمانه امنیتی، نیروهای اوکراینی برای رسیدن به «ملیتوپول» در جنوب شرق این کشور که قطب ترانزیت روسیه است، با میدان‌های مین و خندق‌های زیادی مواجه هستند. این رسانه آمریکایی با‌اشاره به توان حرفه‌ای ارتش روسیه برای دفاع از مناطق تحت کنترل خود نوشت: اوکراین قادر به رسیدن به میلتوپول و قطع ارتباط زمینی روسیه با کریمه نیست. «ملیتوپول» در مسیر دو بزرگراه مهم و یک خط راه‌آهن است که به روسیه امکان انتقال نیرو از جزیره کریمه به دیگر مناطق در جنوب اوکراین را می‌دهد و از این جهت برای طرفین جنگ اهمیتی راهبردی دارد.
سنگ‌اندازی آمریکا در مقابل توافق صلح
مقامات آمریکایی این روزها در حالی دولت زلنسکی را برای مذاکره با روسیه تحت فشار قرار داده‌اند که وب سایت
« آمریکن کنسرواتیو» در مقاله‌ای فاش کرده است که سه تلاش جداگانه برای مذاکره بین روسیه و اوکراین توسط آمریکا متوقف شده است، درحالی‌که در آن مذاکرات دو طرف امتیازات معقولی دادند و یکی از آنها (در اسلامبول) به تحقق یک راه‌حل صلح بین دو طرف متخاصم نزدیک شده بود. به گزارش ایسنا، «تد اسنایدر» در این مقاله نوشته است: در ۲۵ فوریه ۲۰۲۲(۶ اسفند ۱۴۰۰) یک روز پس از آغاز عملیات نظامی روسیه، ولودیمیر زلنسکی، تمایل خود را برای کنار گذاشتن درخواست کشورش جهت عضویت در ناتو ابراز کرد و همچنین اعلام کرد که از مذاکره درباره بی‌طرفی و تضمین‌های امنیتی با مسکو ترسی ندارد. این امتیاز اولین نشانه‌ای بود که به مثابه آن بود که هم اهداف روسیه و هم اوکراین ممکن است محقق شوند و جنگ با حل و فصل دیپلماتیک پایان یابد. در عین حال، زلنسکی در آن زمان، در ۲۵ فوریه، نیز از ناتو ناامید بود، زیرا گفت: «از آنها پرسیدم: با ما هستید؟ آنها پاسخ دادند که با ما هستند؛ اما نمی‌خواهند ما را وارد ائتلاف کنند. من از ۲۷ رهبر اروپایی پرسیدم که آیا اوکراین در ناتو خواهد بود یا خیر، مستقیماً از آنها پرسیدم. همه می‌ترسند و جوابی نمی‌دهند.» با این حال، اگرچه اوکراین مایل به بحث در مورد بی‌طرفی و «پایان دادن به عملیات نظامی» بود؛ اما آمریکا در مقابل آن ایستاد. بر اساس این گزارش مذاکرات دوم نیز با محوریت نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود که در آن مذاکرات نیز دوباره پیشنهاد بی‌طرفی اوکراینی‌ها مطرح بود؛ اما آمریکا دوباره در مقابل آنها ایستاد تا الگوی سیاست آمریکا در قبال بحران اوکراین مشخص شود. «تد اسنایدر» می‌افزاید: سپس، در اوایل ‌آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) تلاش‌های مذاکره به اسلامبول منتقل شد. آن گفت‌وگوها از همه مثمرثمرتر بود، زیرا منجر به یک توافق «در اصول» شد. در ۲۰ مارس(۲۹ اسفند۱۴۰۰)‌، زلنسکی مدت‌ها بود که متوجه شده بود درهای باز ناتو چیزی جز فریبکاری نیست، زیرا او به مصاحبه‌کننده خود در سی‌ان‌ان گفت: «من شخصاً از رهبران ناتو خواستم مستقیماً بگویند که ظرف یک سال، دو سال یا پنج سال آینده ما را به ناتو می‌پذیرند یا نه. من به آنها گفتم فقط آن را مستقیم و واضح بگویید، یا فقط بگویید نه. پاسخ بسیار واضح بود، آنها گفتند، شما عضو ناتو نخواهید بود؛ اما علناً درها باز خواهند ماند.» بر اساس این گزارش در مذاکرات اسلامبول، زلنسکی قول داد که به ناتو نپیوندد و در ۲۹ مارس(۹ فروردین۱۴۰۱)، مذاکره‌کنندگان اوکراینی گفتند که کیف آماده پذیرش بی‌طرفی است در صورتی که کشورهای غربی مانند آمریکا، فرانسه و انگلیس ضمانت‌های امنیتی الزام‌آور را تحت یک توافق بین‌المللی ارائه کنند. اما به گفته پوتین باز آمریکا مانع این توافق شد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه وقت ترکیه نیز گفته بود: «کشورهایی در داخل ناتو وجود دارند که خواهان ادامه جنگ هستند.»
سارکوزی: اوکراین جایی در اتحادیه اروپا ندارد
همزمان با مقاله افشاگرانه « آمریکن کنسرواتیو» «نیکولا سارکوزی» رئیس‌جمهور سابق فرانسه نیز اعلام کرد که اوکراین نباید به عضویت اتحادیه اروپا دربیاید زیرا جایی در این اتحادیه ندارد.«سارکوزی» در مصاحبه با روزنامه «فیگارو» گفت که وظیفه اوکراین این است که پلی بین اتحادیه اروپا و روسیه باشد، پس باید یک کشور بی‌طرف باقی بماند.وی اظهار داشت که بروکسل با صحبت کردن درباره پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا، به کیف وعده‌های دروغینی می‌دهد که هیچ‌گاه عملی نخواهند شد. سارکوزی با ساده‌لوحانه خواندن این تفکر که خروج «ولادیمیر پوتین» از قدرت در روسیه چیزی را تغییر خواهد داد، اضافه کرد: «اوکراین حلقه اتصال بین غرب و شرق است و باید همین‌طور باقی بماند». رئیس‌جمهور سابق فرانسه یادآور شد که او و «آنگلا مرکل» صدراعظم وقت آلمان، باوجود فشارهای شدید آمریکا، از ورود اوکراین و گرجستان به ناتو حمایت نکردند، زیرا می‌دانستند که این مسئله خط قرمز روسیه است. سارکوزی در این مصاحبه با بیان این‌که شبه‌جزیره کریمه بخشی از خاک روسیه بوده و هست، تاکید کرد: «بنابراین صحبت از بازگشت آن به اوکراین یک توهم است». بر این اساس، وی اما پیشنهاد کرد که برگزاری همه‌پرسی تحت نظارت جامعه بین‌المللی در کریمه برای تأیید وضعیت فعلی، یک امر ضروری است.
توقف حمل‌ونقل هوایی در مسکو
خبر دیگر این که مقام‌های روسی دیروز اعلام کردند در پی حمله پهپادی اوکراین به شهر مسکو، یک ساختمان آسیب دیده و همچنین حمل‌ونقل هوایی در آسمان این شهر برای مدتی متوقف شد. به گزارش فارس، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد این حمله در ادامه سلسله حملات خرابکارانه و تروریستی نظامیان اوکراینی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به اهداف روسی انجام شده که طی روزهای اخیر سعی دارند جنگ را به داخل خاک روسیه بکشانند.به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که این پهپاد اوکراینی پس از سرنگون ‌شدن توسط پدافند هوایی در مسکو، به ساختمانی در مرکز این شهر برخورد کرد و باعث آسیب رسیدن به آن شد.