شبکه خبری سی.ان.ان عربی گزارش کرد، موضوع اصلی اجلاس اخیر کشورهای عضو گروه «بریکس»، مقابله با نفوذ غرب بود.

سی‌ان‌ان عربی: هدف بریکس، مقابله با نفوذ غرب است

شبکه خبری سی.ان.ان عربی گزارش کرد، موضوع اصلی اجلاس اخیر کشورهای عضو گروه «بریکس»، مقابله با نفوذ غرب بود.
وبسایت شبکه خبری سی.ان.ان عربی، روز یکشنبه در خبری به واکنش یک سیاستمدار اماراتی به اجلاس اخیر گروه «بریکس» در آفریقای جنوبی پرداخت و نوشت، هدف اصلی این اجلاس، تقابل با نفوذ غرب بود. 
سی.ان.ان عربی نوشت: عبدالخالق عبدالله شخصیت آکادمیک [و سیاستمدار] اماراتی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: سه کشور نفتی یعنی عربستان، امارات عربی متحده و ایران روزانه ‌شانزده میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند و ششصد میلیارد بشکه نفت خام در اختیار دارند. اینها اکنون عضو بریکس شده‌اند».
عبدالله افزود: «چین، هند، برزیل، روسیه و آفریقای جنوبی هم تصمیم گرفتند که کشورهای عضو بریکس دلار را کنار بگذارند و با پول ملی، نفت را معامله کنند. حالا، آمریکا، تو می‌توانی چکار کنی؟».
بریکس نام جمعی از کشورها با اقتصادهای نوظهور و رو به رشد است. این نام از حروف نخست اسامی انگلیسی کشورهای عضو یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی گرفته شده است. در اجلاس اخیر که به میزبانی آفریقای جنوبی و در سایه تقابل شدید روسیه و چین با آمریکا و اروپا برگزار شد، درخواست عضویت شش کشور پذیرفته شد. قرار است که تا سال ۲۰۲۴، شش کشور ایران، آرژانتین، اتیوپی و سه کشور عربی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و مصر به جمع این گروه اضافه شوند.
سی.ان.ان عربی نوشت: ملحق شدن امارات و عربستان به گروه، از جهت اضافه شدن قوت مالی این دو به بانک توسعه جدید (بانک بریکس)، برای رویارویی با بانک بین‌الملل و صندوق پول بین‌الملل [که تحت سلطه دلار و آمریکا قرار دارند] خیلی مهم است. این موضوع اصلی در طول اجلاس سران اخیر بریکس بود؛ یعنی مقابله با نفوذ غرب. به خصوص که این امر، یک پیروزی برای شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین بود که گفت، «این توسعه‌ای تاریخی است. این امر، عزم بریکس برای اتحاد و همکاری با کشورهای در حال توسعه را نشان می‌دهد که برطرف‌کننده خواسته‌های جامعه بین‌المللی است.»
روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد ماه به مدت سه روز شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی میزبان پانزدهمین نشست سران گروه بریکس و همچنین نشست بریکس پلاس بود که سران ۷۰ کشور جهان به نشست بریکس پلاس دعوت شدند. روز پنجشنبه دوم شهریور ماه «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد که شش عضو جدید شامل ایران، آرژانتین،‌ عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر و اتیوپی به این گروه دعوت شده‌اند. 
به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه اخیرا اعلام کرد، دولت سیزدهم برای اولین بار، چند ماه پیش درخواست رسمی عضویت ایران در گروه بریکس را ارائه کرد و امروز جمهوری اسلامی ایران به همراه دو کشور همسایه عربستان سعودی و امارات متحده عربی و همچنین آرژانتین، مصر و اتیوپی به عضویت قطعی بریکس پذیرفته شد.