یک وبگاه‌‌ نظامی در مطلبی نوشت: خرید جت‌های «یاک-130» منطقی است، زیرا مسیر را برای به دست آوردن سخت‌افزار‌های پیشرفته‌تر برای نو‌سازی نیروی هوایی ایران هموار می‌کند.
وبگاه ایتالیایی:
یک وبگاه‌‌ نظامی در مطلبی نوشت: خرید جت‌های «یاک-۱۳۰» منطقی است، زیرا مسیر را برای به دست آوردن سخت‌افزار‌های پیشرفته‌تر برای نو‌سازی نیروی هوایی ایران هموار می‌کند.
 

 

 
دستیابی نیروی هوایی ایران به جت‌های آموزشی«یاک -۱۳۰» در تیررس رسانه‌ها و تحلیلگران امور نظامی قرار گرفته و این رویداد را به نشانه حرکت نیروی هوایی ایران به سوی نو‌سازی برشمردند.
وبگاه ایتالیایی «اوییشنیست» روز یک‌شنبه نوشت؛ تصاویر اولین هواپیمای «یاک-۱۳۰» که در ناتو «میتن» نامیده می‌شود در پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی ایران در اصفهان مشاهده شد.  
بر اساس این گزارش، ایران و روسیه با هدف مقابله با تحریم‌های شدید غرب، همکاری‌های خود را در زمینه‌های مهم از جمله انرژی، تجارت و نظامی افزایش داده‌اند. خرید این هواپیمای جدید منطقی است، زیرا مسیر را برای به‌دست آوردن سخت‌افزار‌های پیشرفته‌تر جهت نو‌سازی نیروی هوایی ایران هموار می‌کند.
یاک -۱۳۰ می‌تواند برای آموزش خلبانان ایرانی برای پرواز جنگنده‌های نسل چهارم مورد استفاده قرار گیرد. این هواپیما می‌‌تواند وظایف حملات سبک و شناسایی را انجام داده و محموله‌ای به وزن ۳۰۰۰ کیلوگرم شامل سلاح‌های هدایت شونده، غیرهدایت شونده و غلاف‌های الکترونیکی را حمل کند. یاک-۱۳۰ شباهت قابل توجهی به «ام-۳۴۶ مستر» ساخت ایتالیا دارد که توسط شرکت «لئوناردو» تولید شده است.
به گزارش فارس، وبگاه صهیونیستی «اسرائیل دیفنس» نیز نوشت؛ روزهای اخیر ایام  پرکار برای توانمندی‌های دفاعی ایران بود که اکنون با قابلیت‌های جدید تقویت شده است. ایران در روزهای گذشته از ساخت ماهواره بومی «طلوع»  و سپس دستیابی به چندین جت آموزشی رزمی یاک-۱۳۰ روسی خبر داد. این جت‌ها جنبه دیگری از همکاری نظامی رو به رشد بین ایران و روسیه است.