وزارت خارجه عربستان از «نتایج مثبت گفت‌وگوهای جدی» درخصوص نقشه راه برای حمایت از روند صلح در یمن خبر داده و از آن استقبال کرده است.

خبرهای خوش از مذاکرات عربستان و یمن

وزارت خارجه عربستان از «نتایج مثبت گفت‌وگوهای جدی» درخصوص نقشه راه برای حمایت از روند صلح در یمن خبر داده و از آن استقبال کرده است.
به نظر می‌رسد که مذاکرات صنعا و ریاض به نتایج خوبی رسیده است و خبرگزاری رسمی عربستان موسوم به واس سه‌شنبه‌شب تصویری از دیدار چند روز گذشته وزیر دفاع سعودی با هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در ریاض را منتشر کرد. براساس گزارش این خبرگزاری، در این دیدار بر ادامه حمایت عربستان از یمن و ملت آن و تمایل دائم ریاض برای تشویق طرف‌های یمنی‌ برای نشستن بر میز مذاکره برای رسیدن به راه‌حل سیاسی جامع و دائمی در یمن و زیر نظر سازمان ملل متحد تأکید شد. در تصویر منتشرشده، چهره محمد عبدالسلام سخنگوی هیئت مذاکره‌کننده یمن به همراه دو تن از فرماندهان ارشد انصارالله به همراه شماری از اعضای دفتر سیاسی این گروه دیده می‌شود. انتشار این تصویر ساعاتی پس از آن روی داد که سخنگوی هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن مذاکرات این گروه با هیئت عربستان در سفر به ریاض را تشریح کرد و گفت که در این گفت‌وگو‌ها نکات مهم اختلافی مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: «هیئت ما به محض ورود به ریاض دیدارهای فشرده‌ای را با طرف عربستانی و با میانجی‌گری برادران عمانی انجام داد.» عبدالسلام گفت که در این دیدارها برخی گزینه‌ها و جایگزین‌ها برای پشت‌سر گذاشتن مسائل اختلافی که در دور هفتم مذاکرات وجود داشت، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از سوی دیگر وزارت امور خارجه عربستان بامداد چهارشنبه از نتایج مثبت گفت‌وگوهای جدی درخصوص نقشه راه برای حمایت از روند صلح در یمن و دیدار با هیئت مذاکره‌کننده صنعا در ریاض استقبال کرد. این وزارتخانه سعودی افزود که این نقشه راه را تیم ارتباط و هماهنگی عربستان ارائه کرد که ریاست آن را محمد بن‌سعید آل‌جابر سفیر عربستان در یمن برعهده داشته است. براساس گزارش واس، در این دیدارها برادران عمانی نیز به همراه هیئت صنعا حضور یافته که ریاست آن را محمد عبدالسلام برعهده داشته است. وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد که این دیدارها به مدت ۴ روز و از ۱۴ تا ۱۸سپتامبر(۲۴ تا ۲۷ شهریور) در ریاض برگزار شده و تکمیل‌کننده روند گذشته مذاکره تیم عربستانی بوده که ابتدا با اعضای شورای ریاست‌جمهوری یمن و سپس در صنعا در تاریخ ۱۷ تا ۲۲ رمضان سال گذشته انجام گرفت. عربستان پنج‌شنبه گذشته اعلام کرده بود که از هیئتی از انصارالله دعوت کرده تا برای تکمیل مذاکرات درباره دستیابی به آتش‌بس فراگیر در یمن و راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ در این کشور به ریاض سفر کند.