«دشوار است تصور اینکه نتانیاهو بتواند از شکست فاجعه‌بار اخیر در جنگ غزه جان سال در ببرد».

نتانیاهو از بزرگ‌ترین شکست اسرائیل در ۵۰ سال اخیر جان به در نمی‌برد

«دشوار است تصور اینکه نتانیاهو بتواند از شکست فاجعه‌بار اخیر در جنگ غزه جان سال در ببرد».

دیوید راتکاف، روزنامه‌نگار آمریکایی ضمن تحلیلی در «دیلی‌بیست» نوشت: حمله ناگهانی و عظیمی که حماس در روز شنبه علیه اسرائیل انجام داد ریشه در تاریخ طولانی درگیری دارد. ممکن است به نظر برسد که این حمله تکرار حملات گذشته بوده اما از چندین جنبه کلیدی حمله اخیر بسیار متفاوت بود.
نخست آنکه تا به امروز این پیچیده‌ترین حمله‌ای بوده که حماس علیه اسرائیل ترتیب داده. دوم آنکه این حمله اسرائیل را کاملا غافلگیر ساخت و از بسیاری جهات فقدان آمادگی اسرائیل را برای مواجهه با حملات نشان داد. درواقع، این بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی اسرائیل در نیم‌قرن اخیر بوده است. در نهایت علی‌رغم آنکه اسرائیل و متحدانش از شدت‌عمل حماس خشمگین بودند خشم میلیون‌ها اسرائیلی از جمله افراد نزدیک به سرویس‌های امنیتی اسرائیل نیز متوجه سوءمدیریت فاجعه‌بار در حوزه امنیت ملی اسرائیل توسط شخص «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل و نحوه مدیریت او شد.
نتانیاهو اکنون در پاسخ به اقدام حماس، وعده حمله «طولانی» به غزه را داده است. در جریان بودن هفته‌های متمادی جنگ قطعی به نظر می‌رسد. کنش‌های دیپلماتیک از جمله مذاکرات «عادی‌‌سازی» رابطه بین اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات متحده به احتمال زیاد متوقف خواهد شد. همچنین، آینده دولت نتانیاهو و رهبری حماس به‌شدت در ‌هاله‌ای از ابهام و عدم قطعیت قرار خواهد گرفت.
حمله حماس که شامل پرتاب بیش از ۲۵۰۰ موشک و تهاجم مسلحانه به جنوب اسرائیل بود، بیش از ۲۰۰ کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته و نیروهای حماس ده‌ها اسرائیلی را به اسارت گرفته‌اند. به‌دلیل همین موضوع و واکنش بزرگ ایجاد شده در اسرائیل، ارتش آن کشور حملات هوایی را علیه غزه انجام داد که بیش از ۲۰۰ فلسطینی در جریان آن جان‌شان را از دست داده‌اند.
برخلاف آمریکا و متحدانش که حمله حماس را محکوم کرده‌اند واکنش همسایگان خاورمیانه‌ای اسرائیل تلاش برای ایجاد توازن در مسئولیت حملات بین اسرائیلی‌ها و فلسطینیان بوده است. برای مثال، سعودی‌ها، مصری‌ها و ترک‌ها همگی از هر دوطرف خواستند خشونت را متوقف کنند و خطرات تشدید بیشتر تنش را کاهش دهند. در بیانیه رسمی عربستان سعودی آمده است: «عربستان نسبت به خطرات احتمالی تشدید تنش به‌دلیل اشغالگری و محرومیت مردم فلسطین از حقوق مشروع خود هشدار داده بود». روسیه نیز خواستن خویشتنداری طرفین درگیر شد.
نتانیاهو اعلام کرده ما در جنگ هستیم و نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل را فراخوانده است. با این وجود، موجی از انتقادات علیه نتانیاهو حتی در توئیتر مطرح می‌شود. آنان می‌گویند ارتش اسرائیل ماه‌ها به نتانیاهو هشدار داد که تلاش او برای بازنگری دولت اسرائیل را در معرض خطر حمله چندجبهه‌ای قرار می‌دهد.
او هشدارهای آنان را با متهم کردن ارتش به «پیوستن به معترضان چپ» مخالف خود رد کرد. وزرای او گفتند که ارتش می‌تواند به جهنم برود و نظر آن نهاد را نادیده گرفتند. «عاموس گیلاد» ژنرال بازنشسته اسرائیلی می‌گوید منشأ این فاجعه در تغییر رژیم نهفته است که اشاره‌اش به قدرت‌گیری دولت افراطی تازه تحت رهبری نتانیاهو است. یک ژنرال بازنشسته دیگر در توئیتر مدعی شد که اسرائیل در معرض این حمله رها شده زیرا ده‌ها گردان از جنوب اسرائیل به سوی سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری منتقل شده بودند.
«یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون اسرائیل پیشنهاد همکاری با نتانیاهو در قالب یک دولت اضطراری وحدت ملی را مطرح کرده و تاکید نموده که اسرائیل با وجود تیم افراطی و به گفته او «ناکارآمد» کنونی اطراف نتانیاهو قادر به جنگ نخواهد بود.
در مجموع، زمان‌بندی، حجم و شدت انتقادات مطرح‌شده علیه نتانیاهو نشان می‌دهد تصور اینکه نتانیاهو چگونه دقیقا از چنین شکست فاجعه‌باری جان سالم به در خواهد برد نیز دشوار خواهد بود.